Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181554Bericht kaasjong »

Wil niet meedoen voor de Slimste maar wij hadden dezelfde fout gemaakt. Ankerplaat van links op rechts en dan kan inderdaad de handremkabel er niet in.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181555Bericht JoReno »

deutz schreef: zo jan 29, 2023 12:43 pm Geen gat in de ankerplaat voor de handremkabel?
Nou, dat gat voor de handremkabel zit er wél: op de foto zie je het net links-onder het lager.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181556Bericht JoReno »

kaasjong schreef: zo jan 29, 2023 6:18 pmAnkerplaat van links op rechts en dan kan inderdaad de handremkabel er niet in.
Correct: 50 punten !! In een eerder bericht had ik al gemeld dat de originele achteras van deze 4 Savane bij de asstompen dermate slecht was, dat ik die as moest wisselen......in dit geval voor een as mét remankerplaten maar zonder handremvoorziening (de kleine remankerplaten). Dus moest ik mijn oorspronkelijke remankerplaten overzetten. En toen heb ik niet opgemerkt dat links en rechts verschillend uitgevoerd zijn. 50% kans dat je ze dan later toevallig correct monteert. Wij kwamen er pas achter toen wij het nieuwe lager al gemonteerd hadden, de remvoeringen wilden monteren en de handremkabel wilden binnenvoeren.......dat was wel een hele rare knik.......dat kan nooit......dat is niet goed. Vervolgens hebben wij de 4 bouten van de remankerplaat zo ver mogelijk losgedraaid, zodat de achterste ring wat vervormt en je met de poelietrekker het nieuwe lager er weer ongeschonden uit kunt trekken. Gelukkig zat er in het nieuwe setje lagers óók een nieuwe ring, en het herstellen van dit foutje duurde maar een half uurtje. Wéér wat geleerd: het gat van de handremkabel dient op de plek te zitten waar je de handremkabel zonder knik kunt invoeren ! Doe er je voordeel mee !
Laatst gewijzigd door JoReno op di jan 31, 2023 1:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181557Bericht JoReno »

Afgelopen week is de startmotor gecontroleerd en......in goede staat bevonden. Koolborstels waren minimaal ingesleten. Dit soort controles moet je bij voorkeur doen als je in de gelegenheid bent om de startmotor gemakkelijk te verwijderen en weer terug te plaatsen. Deze Valeo-startmotor was met 2 bouten vastgezet. Origineel zit de startmotor met 3 bouten vast, maar het is juist die derde bout die er voor zorgt dat demontage terwijl de motor in de motorruimte hangt, bijzonder lastig en tijdrovend is. Meestal duidt montage met 2 bouten dan ook op een reeds eerder vervangen startmotor.
Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181558Bericht Bertje »

Tip voor met name die 3e startmotorbout: zorgen dat de schroefdraad goed gangbaar is en een beetje vet ertussen smeren (zodat dit ook zo blijft). Onder de boutkop een veerring of kartelring plaatsen: op die manier draai je de moer met 1 sleutel los, en kun je na 1 omwenteling of zo al over op met de hand verder draaien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181586Bericht JoReno »

Bertje schreef: di jan 31, 2023 3:52 pm Tip voor met name die 3e startmotorbout: zorgen dat de schroefdraad goed gangbaar is en een beetje vet ertussen smeren (zodat dit ook zo blijft). Onder de boutkop een veerring of kartelring plaatsen
Zal ik aan denken !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181588Bericht JoReno »

Vandaag wat tijd besteed aan het (visueel) uitlijnen van de draagarmen achter.
De zwingarmbevestigingen hadden wij bewust nog niet volledig afgemonteerd (de 6 bouten zaten er met losse moeren in), zodat wij de ruimte in de sleufgaten optimaal konden benutten. Wij hebben er voor gekozen om met behulp van spanbanden de draagarmen in de juiste positie te krijgen. Dat is gelukt. Het gaat dan om een visueel zo correct mogelijke uitlijning; met een lange lat is de stand van de remtrommel ten opzichte van het chassis goed waar te nemen. Er zal ongetwijfeld een aantal betere manieren zijn (beter in de zin van exacter), maar wij zijn er tevreden mee. Bij een eerdere restauratie hebben wij ooit een stevige sleepkabel om één van de draagarmen gebonden, de sleepkabel om een fikse berkenboom gelust, en de R4 in zijn eerste versnelling vooruit gereden tot de stand ons goed leek en toen de 3 bouten/moeren vastgezet........die R4 GTL heb ik daarna jaren gebruikt voor woon-werkverkeer, en na 30.000 km. was het profiel van de achterbanden weliswaar wat minder dan bij nieuw, maar de slijtage was 100% gelijkmatig.

Verder heb ik wat voorbereidend werk gedaan om de remleidingen te kunnen aansluiten: nieuwe leidingstukken (m.u.v. de dwarsleiding), nieuwe remleidingnippels én.......het briefje ter herinnering: waar zat welke leiding ook alweer in de remdrukbegrenzer (ook dát ging een eerdere keer fout, en toen bleef na intrappen van het rempedaal de rem links-achter hangen: verkeerd aangesloten)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181589Bericht Bertje »

Wielsporing afstellen kan inderdaad nauwkeuriger, en met zeer eenvoudige middelen: viewtopic.php?p=176897#p176897
Met name handig voor de voorwielen, want die moeten wat uitspoor hebben. Achterwielen mogen ook parallel staan, dus dan is uitlijnen t.o.v. de (parallele) zijkanten van het chassis (zoals jij gedaan hebt) ook prima.

Wat betreft remdrukbegrenzer: de 2 uitgaande leidingen moeten (uiteraard) symmetrisch zijn, want moeten beide achterremmen van gelijke druk voorzien. Oftewel: die uitgangen hebben dezelfde axiale positie m.a.w. zitten op dezelfde hoogte. Jouw schetsje suggereert anders.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181590Bericht JoReno »

Bertje schreef: zo feb 05, 2023 4:17 pmWat betreft remdrukbegrenzer: de 2 uitgaande leidingen moeten (uiteraard) symmetrisch zijn, want moeten beide achterremmen van gelijke druk voorzien. Oftewel: die uitgangen hebben dezelfde axiale positie m.a.w. zitten op dezelfde hoogte. Jouw schetsje suggereert anders.
Ik zal mijn schetsje nog een keer naast de remdrukbegrenzer bekijken vóórdat ik de begrenzer aansluit. Héél toevallig staat er een R4 in een nét iets verder restauratie-stadium vrij dicht bij mijn chassis, dus ik heb ook nog nog een 1:1-voorbeeld bij de hand :).
En.........die axiale positie van de uitgaande leidingen is een goede reminder.
Overigens zijn wij best tevreden over de parallele uitlijning van de achterwielen, want de ruimte om e.e.a. te verstellen wordt uiteindelijk tóch bepaald door de ruimte binnen de sleufgaten van de zwingarmen links en rechts. Als dat niet tot een aanvaardbaar resultaat leidt, zou in mijn geval het laswerk aan het uiteinde van de balk (zie eerdere posts) niet in lijn liggen met de zijbalken van het chassis. En dat laatste is uitvoerig gecontroleerd.
Jouw hulpmiddel om de voorwielen uit te lijnen: ik zal het onthouden, goed om te weten als wij straks zo ver zijn.
Laatst gewijzigd door JoReno op zo feb 05, 2023 5:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181591Bericht JoReno »

Foto´s maken van de restauratie: wel zo makkelijk !

Afbeelding

Afbeelding

Van LINKS naar RECHTS: de linkse aansluiting van de remdrukbegrenzer gaat met een heel kort leidinkje naar de remslang van links, de middelste aansluiting is de aanvoerleiding vanuit de HRC en de rechtse aansluiting gaat onder de balken door via de clipjes op de dwarsbalk naar de remslang rechts.

Komt bij benadering overeen met mijn tekening, alleen de hoogte van de aansluitpunten komt niet overeen (en dat laatste is wél cruciaal op het moment dat je staat te twijfelen in de zin van: hoe zat dat ook alweer ?)
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181622Bericht JoReno »

Vanochtend flink opgeschoten: de remleidingen achter zijn vernieuwd en geplaatst én de benzinetank zit weer op zijn plek. Een stuk stalen remleiding vanaf de HRC naar achter bleek bij nader inzien tóch iets teveel door roest aangevreten te zijn, dus dat deel gaan wij nog vervangen, en dat gebeurt dan middels een drukkoppeling langs de chassisbalk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op zo feb 12, 2023 1:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181623Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Heb je de schokdemper wel goed gemonteerd (Zie foto 3 van de laatste serie)
Volgens mij moet het oog precies aan de andere kant van de draagarm gemonteerd worden.

Groet
Harry
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181624Bericht Bertje »

Eens met Harry.

Ook dit valt weer af te leiden: met de schokdempers aan de binnenkant van de wieldraagarmen gemonteerd sla je bij drempels aan de linkerzijde tegen het huis van de remdrukbegrenzer.

Slim trouwens om het korte leidinkje net wat langer te maken, en onder de aanvoerleiding door te laten lopen: zo heb je wat meer lengte om de nippels over te richten.

Wat is dat trouwens voor curieus verloopje, aan het begin van de tankontluchtingsslang?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181626Bericht JoReno »

Voormalig Steunpunt NO schreef: za feb 11, 2023 5:02 pm Heb je de schokdemper wel goed gemonteerd (Zie foto 3 van de laatste serie)
Volgens mij moet het oog precies aan de andere kant van de draagarm gemonteerd worden
Beste Harry,

je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Foto 3 is de situatie aan de rechterkant, en de schokbreker hoort vanaf de buitenkant tegen de draagarm bevestigd worden. Hij zit dus NIET goed. Bij deze Savane heb ik al méér van dit soort ´fouten´ gemaakt dan in al onze eerdere restauraties bij elkaar: links en rechts verwisseld, binnen en buiten verwisseld, boven en onder verwisseld. En in dit geval had ik dat zeker moeten zien, want links zit de schokbreker wél correct gemonteerd. Vanmiddag bleek ook de dwarstraverse waar de tank aan hangt, ondersteboven gemonteerd te zijn. Kwestie van 4 boutjes losdraaien en de traverse omdraaien, maar toch.......Zou het onze leeftijd zijn, of zitten er gewoon teveel jaren tussen demontage en opbouw ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 181627Bericht JoReno »

Bertje schreef: za feb 11, 2023 10:12 pm Eens met Harry.

Ook dit valt weer af te leiden: met de schokdempers aan de binnenkant van de wieldraagarmen gemonteerd sla je bij drempels aan de linkerzijde tegen het huis van de remdrukbegrenzer.
Klopt, en op een eerdere foto kon ik dus zien dat de schokbreker vanaf de voorkant tegen de draagarm gemonteerd zat.
Links zit-ie dus goed.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie