Pagina 1 van 1

Geplaatst: zo jun 22, 2003 8:35 am
door Willem de Zwijger
Ik was al een half jaar of zo op zoek naar de oorzaak van 'knallen uit de uitlaat bij afremmen op de motor' en had de moed al opgeggeven. Tot ik gister bij bij het oplossen van een ander probleem (inhouden boven de 100)eens goed bij de carburateur keek. Er zit een slangetje vanaf het inlaat spruitstuk omhoog naar de luchtinlaat van de carburateur, daarin zat een scheur daar waar hij op de tule van het spruitstuk zit.
Hierdoor zoog hij valse lucht aan (parallel aan de carburateur zeg maar, waardoor de vervroeger niet op onderdruk wordt getrokken, waardoor de onsteking bij magere mengsels onvolkomen is met als gevolg de pistoolschoten uit de uitlaat). Het rubber was daar ter plaatse keihard geworden, ik denk door de warmte van het uitlaatspruitstuk (die daar in de buurt warmte wisselt met het inlaatspruitstuk). Ik had nog een slangetje liggen van een 84-er en die had eenzelfde scheur en verharding. Ik vermoed dus dat dit voor iedere slang op die plek een keer gaat spelen. Ik heb het opgelost door van twee slangetjes 1 te maken met een stukje pijp en wat tape.
Nog een weetje: bij vervangen van het slangetje opletten dat er een orifice (een dingetje met een heel klein gaatje) in zit. Ik kwam er bij toeval achter, en dit maakt voor mij de functie van het slangetje begrijpelijk. Ik snapte al niet hoe de vervroeger ooit een onderdruk zou moeten voelen als je de onderdruk kortsluit met een overdruk, maar het is dus een korstluiting met een heel grote weerstand (de orifice) waardoor er maar heel weinig gas gaat stromen en de onderdruk dus in stand blijft.
Het inhouden boven de 100 bleek overigens te wijten aan de bougies (aanslag, lichtbruin zegt dat iets ?)
De carburateur is trouwens een Zenith 28 IP (R4F6 1985).


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-06-22 08:41 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-06-22 22:18 ]</font>

Geplaatst: do jun 26, 2003 5:29 pm
door Boerammetje
HELD!

Ik heb de zelfde verschijnselen en nu erg veel hoop ze op te kunnen lossen...

Hopelijk werkt dit bij de oudere 4-tjes met een 22iF en 28IF hetzelfde...

Bram

Geplaatst: do jun 26, 2003 5:34 pm
door an3s
Bekend probleem: Ik heb hetzelfde gehad met onze vier. De vorige eigenaar had dat slangetje vervangen door een gewoon slangetje zonder douceurtje. Nou, dan duurt het ff voor je door hebt waar je het zoeken moet.

Geplaatst: vr jun 27, 2003 3:09 pm
door Willem de Zwijger
Voor mij geen grotere eer dan als 'held' te begroet door een man met zo'n prachtige website en zulke mooie echte antieke viertjes.

Geplaatst: ma jun 30, 2003 3:51 pm
door Boerammetje
De eer kan nog groter worden, want als dit het probleem oplost zijn de viertjes bij deze voor schorsing behoed. Bram is het namelijk extreem zat iedere keer half Brabant door te kunnen lopen achter zijn auto's, en gaat vrijdag eens even kijken of dit zijn probleem oplost! Verslag volgt!

Geplaatst: ma jun 30, 2003 8:51 pm
door Folkert
Ik kan niet wachten het verslag ter harte te nemen!

Geplaatst: wo jul 09, 2003 3:30 pm
door Boerammetje
Welaan! In dier voege! Inzake wat betreft aangaande kan ik mededelen weer een X-tra blije Bram te zijn.

Afgelopen vrijdag de gruwelijke dag der dagen: de enige die erger is dan die waarop ik zelf naar de tandarts moet: APK dag.

Mijn bordeaux rode '66 lievelings-4L moest eraan geloven, en zoals ieder jaar begint de APK op de remmenbank. Dit jaar had ik maar liefst 239 km gereden met deze 4, die zijn verontwaardiging over deze verwaarlozing direct uitte door links & rechts voor een ongelijke remwerking te vertonen.

Mijn opmerking bij het zien van de testuitslag om de verdere keuring maar te laten voor wat hij was en de auto volgens eerder beschreven plan te schorsen moet 4-lief diep geraakt hebben, want met geen pijn of moeite was hij nog op eigen kracht van zijn plek te bewegen.

Reden voor de garagist om - mede na mijn beklag over de regelmaat waarmee dit geauwehoer optreedt en ik lopend achter mijn auto mijn schuur weer bereik - een deskundige blik in het vooronder te werpen.

De slang die op het meegebrachte printje van het eerste bericht in dit topic genoemd wordt lijkt een moderne frats te zijn, want ik kon hem in heel mijn sjees niet vinden, maar het vermoeden dat hier carburateurproblemen aan de orde waren werd bevestigd toen ik de door de garagist uit het magazijn gehaalde nieuwe Zenith op het aloude spruitstuk van mijn vroeger o zo trouwe gevierte geplaatst had.

4-mans bleek onmiddelijk te starten op het flauwe rondgooien van de met een nog maar half uit zijn winterslaap ontwaakte 6V accu gevoede startmotor, en bleek ook op een uitgebreide testrit door het Brabantse land zich aan geen hoge toeren, file rijden, overmatig chocke gebruik of wat dan ook te storen, en reed als nooit tevoren.

Bram was blij genoeg om nog diezelfde middag het voorremprobleem op te lossen (linker en rechter trommel verwisselen bleek genoeg - wat fijn toch dat daar in '66 een randje opgekomen is zodat je iets hebt om tegen te slaan) en sleurde de auto zonder enig verder euvel door de APK.

De burger in mij kreeg uiteraard genoeg moed om nu ook zijn R3 & R4 super van een nieuwe carburateur te gaan voorzien, en vraagt bij deze of iemand toevallig 1 of 2 solex 28 mm carburateurs te koop heeft liggen!

Bram

Geplaatst: wo jul 09, 2003 11:05 pm
door Folkert
Gefeliciteerd! Blij zo'n blij bericht te mogen aanschouwen!