Geplaatst: zo jun 22, 2003 8:35 am
Ik was al een half jaar of zo op zoek naar de oorzaak van 'knallen uit de uitlaat bij afremmen op de motor' en had de moed al opgeggeven. Tot ik gister bij bij het oplossen van een ander probleem (inhouden boven de 100)eens goed bij de carburateur keek. Er zit een slangetje vanaf het inlaat spruitstuk omhoog naar de luchtinlaat van de carburateur, daarin zat een scheur daar waar hij op de tule van het spruitstuk zit.
Hierdoor zoog hij valse lucht aan (parallel aan de carburateur zeg maar, waardoor de vervroeger niet op onderdruk wordt getrokken, waardoor de onsteking bij magere mengsels onvolkomen is met als gevolg de pistoolschoten uit de uitlaat). Het rubber was daar ter plaatse keihard geworden, ik denk door de warmte van het uitlaatspruitstuk (die daar in de buurt warmte wisselt met het inlaatspruitstuk). Ik had nog een slangetje liggen van een 84-er en die had eenzelfde scheur en verharding. Ik vermoed dus dat dit voor iedere slang op die plek een keer gaat spelen. Ik heb het opgelost door van twee slangetjes 1 te maken met een stukje pijp en wat tape.
Nog een weetje: bij vervangen van het slangetje opletten dat er een orifice (een dingetje met een heel klein gaatje) in zit. Ik kwam er bij toeval achter, en dit maakt voor mij de functie van het slangetje begrijpelijk. Ik snapte al niet hoe de vervroeger ooit een onderdruk zou moeten voelen als je de onderdruk kortsluit met een overdruk, maar het is dus een korstluiting met een heel grote weerstand (de orifice) waardoor er maar heel weinig gas gaat stromen en de onderdruk dus in stand blijft.
Het inhouden boven de 100 bleek overigens te wijten aan de bougies (aanslag, lichtbruin zegt dat iets ?)
De carburateur is trouwens een Zenith 28 IP (R4F6 1985).
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-06-22 08:41 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-06-22 22:18 ]</font>
Hierdoor zoog hij valse lucht aan (parallel aan de carburateur zeg maar, waardoor de vervroeger niet op onderdruk wordt getrokken, waardoor de onsteking bij magere mengsels onvolkomen is met als gevolg de pistoolschoten uit de uitlaat). Het rubber was daar ter plaatse keihard geworden, ik denk door de warmte van het uitlaatspruitstuk (die daar in de buurt warmte wisselt met het inlaatspruitstuk). Ik had nog een slangetje liggen van een 84-er en die had eenzelfde scheur en verharding. Ik vermoed dus dat dit voor iedere slang op die plek een keer gaat spelen. Ik heb het opgelost door van twee slangetjes 1 te maken met een stukje pijp en wat tape.
Nog een weetje: bij vervangen van het slangetje opletten dat er een orifice (een dingetje met een heel klein gaatje) in zit. Ik kwam er bij toeval achter, en dit maakt voor mij de functie van het slangetje begrijpelijk. Ik snapte al niet hoe de vervroeger ooit een onderdruk zou moeten voelen als je de onderdruk kortsluit met een overdruk, maar het is dus een korstluiting met een heel grote weerstand (de orifice) waardoor er maar heel weinig gas gaat stromen en de onderdruk dus in stand blijft.
Het inhouden boven de 100 bleek overigens te wijten aan de bougies (aanslag, lichtbruin zegt dat iets ?)
De carburateur is trouwens een Zenith 28 IP (R4F6 1985).
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-06-22 08:41 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-06-22 22:18 ]</font>