Vonk tussen contactpunten
Geplaatst: di jul 16, 2019 10:41 pm
De condensator zit er naar mijn weten om te voorkomen dat de contactpunten teveel vonken bij het onderbreken. Nu staat mij bij dat de werking van de condensator te controleren is door de contactpuntjes te lichten (met een tandenstoker o.i.d. ivm isolatie) terwijl het contact aan staat. Een klein oranje vonkje = ok, een fellere blauwwitte vonk = niet ok.
Nu valt mij het volgende op: mijn contactpunten geven altijd een opvallend wit vonkje, en ik zie hierbij geen verschil bij aan- of afgekoppelde condensator. Ik heb dit getest met maar liefst vier verschillende condensatoren, varierend van nieuw origineel Ducellier uit het doosje tot een oude merkloze die eigenlijk niet goed op deze stroomverdeler past. Ook heb ik deze combinaties geprobeerd met 2 verschillende bobines: een blauwe Bosch bobine (veel gebruikt voor elektronische ontsteking) en de originele Joegoslavische ISKRA bobine. Dit alles geen verschil, en daarbij: de auto rijdt voor zover ik weet naar behoren. Een defecte condensator geeft een vreemd, vaak zelfs onrijdbaar gedrag van de motor.
Graag jullie mening/ervaringen hierover, ik leer graag bij!
Nu valt mij het volgende op: mijn contactpunten geven altijd een opvallend wit vonkje, en ik zie hierbij geen verschil bij aan- of afgekoppelde condensator. Ik heb dit getest met maar liefst vier verschillende condensatoren, varierend van nieuw origineel Ducellier uit het doosje tot een oude merkloze die eigenlijk niet goed op deze stroomverdeler past. Ook heb ik deze combinaties geprobeerd met 2 verschillende bobines: een blauwe Bosch bobine (veel gebruikt voor elektronische ontsteking) en de originele Joegoslavische ISKRA bobine. Dit alles geen verschil, en daarbij: de auto rijdt voor zover ik weet naar behoren. Een defecte condensator geeft een vreemd, vaak zelfs onrijdbaar gedrag van de motor.
Graag jullie mening/ervaringen hierover, ik leer graag bij!