Pagina 1 van 1
Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: wo jul 03, 2019 3:24 pm
door maartenbokslag
Beste allemaal,
Ik heb een F6 en de keerring van de nokkenas lekt een beetje. Net genoeg om irritant te zijn en drupjes op straat te leggen na een lange, warme rit.
Ik heb het idee dat blok en bak moeten worden gescheiden om die keerring te vervangen.
Ik heb geen zin (en tijd) om voor mijn vakantie nog even de hele zaak er uit te halen.
Nou dacht ik: die keerring ligt vrij diep. Is het mogelijk om gewoon, nadat ik de nokkenaspoelie heb weggehaald, er met een passende pijp nog een keerring bij te zetten? Lijkt me wel een creatieve oplossing, als het kan.
of verzin ik iets lastigs voor een eenvoudig probleem?
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: wo jul 03, 2019 6:09 pm
door Bertje
Keerring bij zetten zou ik niet doen, Maarten. Als je de keerring verder doorduwt komt ie meen ik los te liggen, zal dan vroeg of laat door de nokkenas gegrepen worden en aan gruzelementen worden gedraaid.
Wat je volgens mij wel met ingebouwd blok kan doen is de keerring eruit trekken door in de keerring een klein gaatje te boren en daar een schroefje in te draaien. Je kunt via dit schroefje de keerring eruit trekken (2 schroefjes recht tegenover elkaar werkt beter). Vervolgens nieuwe keerring erin tikken. De maat is 30x42x8, zie
http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=37&t=14207. In de reguliere handel is meen ik alleen 30x42x7 te krijgen, maar dat werkt ook.
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: do jul 04, 2019 9:08 am
door Voormalig Steunpunt NO
Als de motor op een werkbankje staat is de keerring vrij eenvoudig te verwijderen en is dat met 2 kleine zelftappertjes te doen.
In de auto zit het koppelingstussenhuis er ook nog voor en kom je er niet zo maar bij.
Renault had daar een speciaalgereedschap voor, een soort van poelietrekker in de vorm van een holle bus met weerhaakjes.
Die tikte je over de nokkenas en de weerhaakjes haakten achter de keerring.
Aan de andere kant zat dan een bout die bij indraaien zorgt dat de keerring naar buiten komt.
Ik heb geen foto ervan, maar het gereedschap staat wel ergens in een werkplaatshandboek van Renault.
Succes en groet
Harry
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: do jul 04, 2019 12:29 pm
door Okido
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: vr jul 05, 2019 9:26 am
door Bertje
Op deze website staat het ook beschreven:
https://www.la4ldesylvie.fr/index.php?o ... Itemid=242
Denk dat jullie gelijk hebben dat de methode met schroefjes vooral geschikt is voor als bak en motor gescheiden zijn. Ik heb die keerring zelf een paar keer vervangen, maar dit is steeds preventief geweest, en dat was kennelijk steeds bij losse motor.
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: ma sep 23, 2019 12:51 pm
door maartenbokslag
Nog even een terugblik; de vraag is dan of deze ingreep (een extra keerring plaatsen bij ingebouwde motor en bak) geholpen heeft?
het antwoord: nee, heeft niets geholpen helaas.
Ik denk dat bij een lekkende nokkenas keerring echt de bak eruit moet. of je moet dat speciaalgereedschap hebben om de keerring toch met ingebouwde bak te kunnen verwijderen.
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: ma sep 23, 2019 12:57 pm
door maartenbokslag
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: do sep 26, 2019 3:45 pm
door Bertje
Inderdaad een mooi ding. Dat maak je niet zomaar ff na.
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: do sep 26, 2019 7:11 pm
door lordje
Is dit iets voor het magazijn?
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: ma dec 23, 2019 1:58 pm
door maartenbokslag
Nog maar even een terugkoppeling.
Rond Sinterklaas blok en bak er maar weer uit getakeld. De bak lekte langs het tellerasje vooraan. Dat was flink roestig en daar kroop olie langs omhoog. Een ander voordeksel bracht uitkomst, (dank Harry!)
Het blok lekte bijzonder storend langs de nokkenas keerring, terwijl ik die 2 jaar terug al had vervangen. Het gevolg is dat de hele motorruimte onder gesproeid wordt met olie. Na demontage van de nokkenas bleek er een flinke kras in te zitten, waarschijnlijk doordat iemand de oude keerring ooit te lomp heeft verwijderd. Zonde hoor, en veel werk om niks.
Andere nokkenas, andere keerring en ook maar meteen de distributieketting en spanner gedaan. Spanner was uitgesteld en ketting hing min of meer los, na (afgelezen) kilometerstand van 185.000.
Ook nog een paar stoterstangen met een raar slijtagepatroon vervangen.
Volgende week naar Engeland om een paar antieke fietsen op te halen, gaan we eens kijken of het allemaal gelukt is! Fingers crossed.
Re: Keerring nokkenas vervangen met ingebouwd blok? (F6)
Geplaatst: zo dec 29, 2019 12:47 pm
door Bertje
Flinke klus! Maar grondige aanpak, hoop dat je het daarmee opgelost hebt!