Pagina 1 van 1

Geplaatst: za jun 07, 2003 11:42 pm
door Rudi
Kan iemand mij vertellen of het zelf repareren van een fusee koppeling te doen is ? Als ik het laat doen, wat zullen dan de kosten zijn van materiaal en arbeid ?

Geplaatst: zo jun 08, 2003 12:22 am
door Ron
Prijzen door derden weet ik niet, maar het is wel zelf te doen in ieder geval.
Zie ook :

http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... 04&forum=2

en

http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... 67&forum=2

Geplaatst: zo jun 08, 2003 9:13 am
door Rudi
Bedankt voor de tip, nu weet ik zeker dat ik het zelf kan. Ik weet alleen de prijs nog niet van een fusee-koppeling. Is na reparatie van de fusee ook dat zweverige gevoel uit de auto, het over een bobbel rijden en dan het gevoel krijgen alsof je in een Amerikaan rijdt met veel, heel veel stuurbekrachtiging. De F4 rijdt gewoon lekker stug, maar deze....

Geplaatst: zo jun 08, 2003 9:47 am
door lotte
als k het goed heb, kost een fuseekogel 19 euro...

Geplaatst: zo jun 08, 2003 9:57 am
door R4F6GTX Automaat
Ja, dat heb je goed. De ene kant is een eurotje duurder dan de andere kant, maar de stukprijs zit onder de 20 euro. En het is geen fusee-koppeling maar een fusee-kogel.

Geplaatst: zo jun 08, 2003 9:59 am
door R4F6GTX Automaat
Oja, koop geen QH (Quinton-Hazell) fuseekogel want die zijn nogal eens versleten als ze nieuw in de doos zitten. Een mm speling vinden ze bij QH normaal.
:sad:

_________________
F6 Automaat, F6 Sinpar en F6 NATO;
En nóg een paar leuke voertuigen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-06-08 09:59 ]</font>

Geplaatst: ma jun 09, 2003 8:46 am
door Rudi
Volgens het meegeleverde APK-keuringsbewijs is het de fuseekogel links onder. Wat ik dan niet snap is dat mijn vader(ex. Renault-chef) het heeft over een fuseekoppeling, wat dan, volgens het grote boek een aandrijfkoppeling moet zijn. Dat is het lekkende gedeelte links voor, tenminste de hoes lijkt lek, gezien de staat van de fuseekogel, zou ik zeggen, niks mis mee.
Of ik heb de verkeerde vraag gelanceerd of ik ben gek(dat laatste klopt).

Geplaatst: ma jun 09, 2003 12:43 pm
door R4F6GTX Automaat
Krik je R4 op door een krik onder de betreffende ophanging te zetten, vrij dicht bij de fuseekogel. Dus niet opkrikken bij de kriksteun en ook niet onder een chassisbalk, maar onder de triangel/ophanging zelf. Als het wiel een eindje van de grond is, steek je een bandijzer of breekijzer of grote platte schroevendraaier (of zoiets) tussen de bovenkant van de fuseekogel en de aandrijfas. Beweeg een beetje en dan zie je vanzelf of er wel of geen speling op je kogel zit.

Geplaatst: ma jun 09, 2003 8:41 pm
door Ron
Als het lekt is het je aandrijfashoes.
De hoes op je aandrijfas, die over de kruiskoppeling heen zit. Die behoort vol met vet te zitten
De fuseekoppeling (fuseekogel) is een kogelgewricht tussen je wieldraagarm en het stuk ijzer (fusee) waar je draaiende wieldelen aan zitten. Boven en onder. De fuseekogel lekt niet, daar kan hooguit het rubber stuk van zijn of het kan speling vertonen.
Welke is het nou?

Geplaatst: ma jun 09, 2003 11:22 pm
door Rudi
Ja, er is een hoes lek, met lek bedoel ik dan ook echt lek,ofwel, één grote zeef. Het betreft de hoes van de kruiskoppeling. De fuseekogels zitten zo te zien zonder speling vast. Wat ik niet snap, bij de F4 loopt en rolt alles als een trein zonder enige speling, netjes strak, maar bij onze nieuwe aanwinst, waar de vraag over gaat(4 GTL), heb ik het gevoel te rijden of liever gezegd te zwalken over de weg. Los ik dit probleem dan hiermee op? Nee toch...., ik denk zelf aan uitlijnen als extra opties maar wat als ik fout gok. Vooralsnog heb ik tijd genoeg.

Geplaatst: di jun 10, 2003 9:16 am
door Ron
Je aandrijfas heeft niets met zwalken te maken.
Je uitlijning zou het héél misschien kunnen zijn.
Wanneer zwalkt wat?
Dan weet je of je voor of achter moet gaan zoeken.
Wel eerst je banden goed oppompen natuurlijk.
Dan kijken of je achteras nog vast zit. Even sjorren aan je wielen en je wieldraagarmen en daarna (met een veiliger gevoel) testrijden om te kijken wat er nou zwalkt.

Geplaatst: wo jun 11, 2003 12:08 am
door Rudi
Het testrijden heb ik al gedaan, ooit geleerd, komt altijd van pas.
Auto rijd goed, maar trekt stevig naar links.
Bij koppeling in met 100 p/u geen rare geluiden of aanlopen, bandenspanning ok, gecontrolleerd net na aankoop, vering dempt niet geheel goed, deint na bij duwen op motorkap. Indien stevig wordt geaccellereerd van 30 naar 80, komt voorkant behoorlijk omhoog en hierna direct afremmen geeft een plofferig gevoel, kinderwagen effect.

Geplaatst: wo jun 11, 2003 8:38 am
door Ron
Ziet er toch vooral naar uit dat je voor-schokdempers niet zijn zoals ze behoren te zijn.

Geplaatst: do jun 12, 2003 6:56 am
door Rudi
Goed, even aannemen dat het de schokbrekers zijn, die kan ik wel vervangen(daar is immers een topic over), maar de hoes om de kruiskoppeling is die ook zelf te doen?

Geplaatst: do jun 12, 2003 8:40 am
door Ron
Die aandrijfashoes is wel zelf te doen, maar de meest voorkomende variant is toch wel dat je zelf de aandrijfas uit de wagen neemt, hem wegbrengt naar de automaterialenzaak en dat ze daar die hoes er voor je opzetten. Kost dan een ietsje meer, maar dan sta je niet te kloten met smeer tot aan je schouders. Het is geen schoon karwei namelijk.

Ook zijn er die de aandrijfas aan één kant lossen en dan de hoes er, van de andere kant optrekken.

Ook zijn er die zelf van een halve colafles een trechter maken en dan het karwei buiten de auto helemaal zelf doen ipv de automaterialenzaak.

Zie ook :


http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... 56&forum=3

http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... 86&forum=2