geluids-isolatie van de R4

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Esther-VL

Bericht: # 21033Bericht Esther-VL »

Is er iemand die weet óf en hóe je een R4 kan isoleren tegen het geluid van de omgeving en de motor?
Bij mij is het een F4.
Ik had zelf al het idee om de 'laadruimte'te bekleden met een welbepaald isloatie materiaal. Dat is niet het probleem eigenlijk.
moeilijker is het isoleren van de motor.
Wie weet hoe dat moet?
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 21034Bericht David »

Ja!! Ga naar de Gamma ofzo en haal daar zo'n pak (ik geloof 1 m2) "piramide-schuim", je kent dat wel. Je kan daarmee mooi de binnenkant van de motorkap bekleden. De ruimte tussen de motor en het schutbord kan je ook opvullen met hetzelfde spul (wordt niet te heet, gaat echt prima), evenals het schutbord aan de binnenkant van de auto. Het kost geen drol, maar het scheelt een hoop herrie! Succes ermee!!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Esther-VL

Bericht: # 21036Bericht Esther-VL »

en dat vliegt niet in brand?. (ik mag het niet hopen!)
Hoe bevestig je dat trouwens, met lijm..

Bij de Gamma hadden ze ook van dat andere isolatiespul, zo'n plaat samengeperst materiaal. Zou dat ook nog iets zijn. In 'moderne' auto's zit ook zulk spul, tenminste toch in de Renault Safrane van mijn vriendin
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 21038Bericht David »

Ik heb het geplakt met een combinatie van dubbelzijdige tape, kunsstoflijm en kit, gaat prima. Tussen motor en schutbord blijft het zo ook wel hangen als je er drie laagjes tussenfrommelt. Het wordt echt niet te warm, het gaat niet stinken of branden ofzo, ik rij er al een jaar probleemloos mee rond!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 21050Bericht Folkert »

Volgens mij gaat dat wel handig met een busje spuitlijm... Overigens ook ff je deuren ermee opvullen...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 21058Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb het dempingsmateriaal uit een oude Volvo (240/740) op de sloop gehaald. Dat zit onder de vloerbedekking. Het is relatief zwaar spul, dus dempt het zeer goed. Hoe zwaarder het spul, hoe minder geluid erdoor komt...

:smile:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 21078Bericht David »

Ja, die vloerbedekking was ik nog vergeten, maar dikke matten (of isolatie zoals Paul zegt) reduceren de afrolgeluiden van de banden en ook het geluid van de motor dat zich door het chassis verplaatst.
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Esther-VL

Bericht: # 21117Bericht Esther-VL »

en waar steek je die vloerbedekking dan?
onder de motorkap?
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 21120Bericht Bauke »

Op 2003-06-04 13:24, schreef Tom:
en waar steek je die vloerbedekking dan?
onder de motorkap?
:???: :???: :???:
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Esther-VL

Bericht: # 21122Bericht Esther-VL »

ja ik berijp het ook niet helemaal, vandaar.
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 21126Bericht David »

Ehhh tja, waar zou je vloerbedekking laten...?? Tegen het dak misschien?? :wink: :wink: :wink: Juist ja, gewoon op de vloer dus. Je kan de rubberen vloermat als mal gebruiken om de vloerbedekking op maat te snijden.

_________________
"Lach maar, deze is afbetaald!"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: David op 2003-06-04 14:50 ]</font>
Esther-VL

Bericht: # 21128Bericht Esther-VL »

ja, ik had al zo'n vermoeden, maar omdat we bezig waren over het reduceren van het motorgeluid, was ik enigszins van mijn á propos gebracht.

is het dan een idee om onder een welbepaald stuk vloerbekleding nog zo'n stuk geperst isolatiemat te steken?

en trouwens waarom zou je het plafond van je vier niet kunnen bekleden met vloerbedekking?
Ik vind dat nog niet zo'n vreemd idee.
Eerst een laagje isolatie en dan voor het esthetische zicht een stukje tapis-plain (vloerbedekking) erover
Zou dat ook niet schelen in warmte of moet je dan al aan de slag met glaswol en een airco.

Kan dat trouwens een airco in je vier bouwen?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 21129Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb na diverse gesprekken met herrie deskundigen geconcludeerd dat de meeste winst te halen zou moeten zijn door 'trillende vlakken' te dempen. Daarvoor bestaat een spulletje, zeg maar een laag zwaar materiaal, 5 mm dik (zelfklevend) wat ik bij Conrad besteld heb. Dit heb ik op alle vlakken geplakt die trilden (kun je checken door met de hand te dempen, of een tikje erop met de motor uit, dan gaat de boel in zijn natuurlijke frequentie trillen). Vooral het schot tussen de motor en de cabine geeft veel herrie door. Ik heb dit spul verder overal geplakt: in de deuren, tegen het dak (F6), langs de zijkanten onder de ramen. Verder heb ik onder de motorkap van dat zwarte geluidsabsorberende schuimplastic gekocht (ook Conrad) wat tegen de motorhitte zou moeten kunnen. Na al dit werk is het geluid redelijk minder, al zal het nooit echt fluisterend worden.
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 21130Bericht Bauke »

alles kan :razz:
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 21137Bericht Folkert »

Op het R4weekend maar eens bij zo'n geisoleerd viertje rondneuzen!!
Plaats reactie