Pagina 1 van 1

Geplaatst: do mei 29, 2003 10:47 am
door David
Ja, een vraagje hierover, of eigenlijk een "onderzoekje". Als je de waarden "uit het boekje" aanhoudt zou je vOOr een spanning van 1.4bar en Achter een spanning van 1.7bar moeten aanhouden. Maar als ik dat doe dweilt mijn vier over de weg en wil hij in iedere bocht het liefste rechtdoor. Hij veert wel comfortabel dan! Ik zette de banden eerst op 2.5bar, de maximale druk die de band mocht hebben, maar toen was het "Franse comfort" ver te zoeken. Nu zet ik ze altijd op 1.9bar voor en 2.0bar achter, dat bevalt me het beste. Maar met welke bandenspanning rijdt de gemiddelde forumbezoeker nou eigenlijk rond?

Geplaatst: do mei 29, 2003 11:17 am
door berrievanmier
Ik houd meestal 1.6 aan voor zowel als achter.

Geplaatst: do mei 29, 2003 1:51 pm
door R4F6GTX Automaat
F6 voorbanden rond de 2 en achter iets meer.

Geplaatst: do mei 29, 2003 11:07 pm
door Folkert
Op het circuit opperde de instructeur om 3bar voor en 2.5bar achter te proberen (om het gedrag van de auto wat aan te passen)... Normaliter rijd ik met 2.5bar rondom.

Geplaatst: vr mei 30, 2003 10:27 am
door Ron
Tussen de 2 en 2,5 rondom.
Als ze leger zijn dan 2 vind ik ze "leeg".
Hoe harder de band, hoe zuiniger met de benzine en hoe lichter hij stuurt.
Maar loeiharde banden hebben ook minder grip.

Folkert, dat keiharde is dan om het weggedrag meer consistent en controleerbaar te houden? In de bochten wil je tegen het dweilen toch wat zachtere voetjes dacht ik.
Of je wilt graag dweilen (en dat wil je), maar dat is dan niet op advies van een instructeur.

Geplaatst: vr mei 30, 2003 11:54 pm
door Folkert
Tegen dweilen wil je juist geen zachte voetjes. Daarvoor hebben ze juist van die ultra lage banden uitgevonden, waardoor op zijn beurt iedereen van die grote wielen zo mooi sportief vindt... De combi was bedoeld om minder onderstuur/meer overstuur op te wekken... (meer grip voor, minder achter...)

Geplaatst: za mei 31, 2003 9:13 pm
door Ron
Met dweilen bedoelde ik glijden.
Maar je wang gaat inderdaad flexen en da's niet goed voor de wagenbeheersing.

Geplaatst: di jun 03, 2003 1:50 am
door jbeekmann
ik doe 1.7-1.9 Na lang prober vond ik dat het fijnst. Ik moet zeggen dat het ook wel aan je band ligt... Een Michelin Classic X flext véél meer dan een Vredestein Sprint bijvoorbeeld. Waarbij ik overigens moet opmerken dat ik met de Michelin op 1.9 langer grip houd dan met de Vredestein.

Geplaatst: di jun 03, 2003 9:21 am
door Goof
Ik houd alle viertjes bij ons thuis op iets meer als 2 rondom. dwz, 2.1 of 2.2, een beetje hoe het uitkomt en wat ik verwacht. In de zomer iets harder, want dan heb je toch al meer grip en worden de banden niet zo warm. Ik doe ze voor zelfs liever iets harder als achter, daar zit immers meestal het grootste gewicht op en veert ie het hardste in.