Kuren acculaadlampje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Kuren acculaadlampje
Hoi, mijn acculaadlampje heeft kuren, ik vroeg me af of iemand zich daar ooit in verdiept heeft. Zo ver ik het begrijp krijgt dit lampje aan de ene kant 12V van de accu, aan de andere kant krijgt het via het dubbele schuifstekkertje van de dyanamo (aansluiting "L") de spanning die de dynamo genereert. Met de auto op contact en motor uit gaat het lampje dus aan (want dynamo draait niet); dit is de controlestand. Als de motor aan gaat moet de spanningsregelaar voor zorgen dat de dynamo de accuspanning (of meer) levert; het lampje gaat dan uit. Als het de dynamo niet lukt die spanning te leveren (waardoor de accu uiteindelijk leeg zou lopen), dan gaat t lampje (licht) branden.
Bij mijn F6 brandt het lampje met de auto op contact heel zwak (terwijl het dan volledig aan zou moeten zijn), bij mijn GTL brandt ie de ene keer bij lage toerentallen, de andere keer blijft ie de hele rit uit. Bij beide wagens werkt de dynamo normaal (geeft dik 12V bij stationairloop, en max dik 14V bij hogere toerentallen).
Iemand enig idee wat hier mis kan zijn? Werkt de signaaldraad vd spanningsregelaar ("L") niet altijd even goed? Of kan er makkelijk een parasitaire weerstand ontstaan in dit circuit (dashboard schuifstekkers, fitting lampje)?
Bij mijn F6 brandt het lampje met de auto op contact heel zwak (terwijl het dan volledig aan zou moeten zijn), bij mijn GTL brandt ie de ene keer bij lage toerentallen, de andere keer blijft ie de hele rit uit. Bij beide wagens werkt de dynamo normaal (geeft dik 12V bij stationairloop, en max dik 14V bij hogere toerentallen).
Iemand enig idee wat hier mis kan zijn? Werkt de signaaldraad vd spanningsregelaar ("L") niet altijd even goed? Of kan er makkelijk een parasitaire weerstand ontstaan in dit circuit (dashboard schuifstekkers, fitting lampje)?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Kuren acculaadlampje
Niet alleen dat, maar ook bij overspanning gaat het lampje branden, dus ook in geval van een defecte regelaar.
Waarschijnlijk het laatste, volgens mij wordt de signaaldraad zelfs niet direct gevoedt (tenzij bij overspanning) maar gevoedt vanuit de zekeringhouder (nr3.) maar dat maak denk ik weinig uit, maar het slecht oplichten kan zelfs gewoon een deels verbrandt lampje zijn natuurlijk, als ie in de controle stand niet goed oplicht gaat ie dat anders ook noit goed doen. Het opichten bij lage toerentallen heeft toch iets met de regelaar zelf te maken, maar kan eventueel natuurlijk ook kortsluiting zijn.
Re: Kuren acculaadlampje
Check de massa verbindingen van o.a. je dynamo, accu en dashboard!
gr. Jan.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Kuren acculaadlampje
Massapunten reeds gecheckt en goed bevonden. Bovendien, als als die niet in orde zijn verwacht ik meer kuren dan puur t acculampje. Zal het lampje zelf eens demonteren, eens zien of die bijna op is, of slecht contact maakt.
Iemand die toevallig een schemaatje heeft van de spanningsregelaar?
Iemand die toevallig een schemaatje heeft van de spanningsregelaar?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Kuren acculaadlampje
Welke spanningsregelaar? 6v, 12v, los voor de (gelijkstroom)dynamo, los voor de (wisselstroom) dynamo of alternator, of ingebouwd in de wisselstroomdynamo?Iemand die toevallig een schemaatje heeft van de spanningsregelaar?
Re: Kuren acculaadlampje
Ik gok op het laatste, hebben die dingen geen aparte koolborsteltjes, grote kans dat 1 van die 2 versleten is.
Re: Kuren acculaadlampje
12V Ducellier wisselstroomdynamo.
Het ligt niet aan de koolborstels; dan zou de rotor niet bekrachtigd kunnen worden, maar dat is wel het geval.
Het ligt niet aan de koolborstels; dan zou de rotor niet bekrachtigd kunnen worden, maar dat is wel het geval.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Kuren acculaadlampje
Voor het juiste schema is het van belang om te weten of je een externe of een ingebouwde spanningsregelaar hebt.12V Ducellier wisselstroomdynamo.
Re: Kuren acculaadlampje
Inderdaad vergeten te vermelden. Gaat om 12V Ducellier dynamo met ingebouwde (aangebouwde) spanningsregelaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Kuren acculaadlampje
Ongeveer, aan de ene kant geschakelde + (of massa dus) via het contactslot en dan de accu. Dezelfde geschakelde + die ook het olidruk en temperatuur lampje krijgen.
Re: Kuren acculaadlampje
Ik vermoed dat Tim geen schema voor me heeft. Niemand anders die dit in de boeken gevonden heeft?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd