Achterwiellagers en afstandsringen, verduidelijking, tips en vragen
Geplaatst: zo okt 21, 2018 5:44 pm
Beste medeforummers,
Bij mijn restauratie in 2010-2012 heb ik de achterwiellagers van mijn GTL uit 1984 uiteraard ook vervangen. Ondertussen was het linker exemplaar weer aan vervanging toe. Ik heb toen een set besteld en deze gemonteerd. Bij het monteren (vlak voor de APK) viel mij op dat het binnenste lager niet tot de aanslag op de astap wilde. Ik heb toen de boel weer in elkaar gezet om er later maar eens een keer weer naar te kijken. Even tussendoor: er bestaat een ander topic over de exacte montagevolgorde van de achterwiellagers: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... standsring. Binnen dat topic bestaat wat onduidelijkheid, ik geloof dat dat hieronder ook wel helder wordt.
Dus, gister heb ik de boel weer uit elkaar gehaald en bij het verwijderen van het binnenste lager zag ik een verschil tussen de binnenringen van het oude en nieuwe lager. Uiteraard zie je hier een incompleet lager, gewoonlijk zitten hier rolletjes en een buitenring omheen. De gruwelijke staat van de ringen komt door het doorslijpen van de ringen om ze er af te krijgen, klik op de foto's voor groter exemplaar):
Zoals jullie zien heeft de linker binnenste ring (bij Harry gekocht in 2011) een afgeronde rand aan de binnenzijde, de rechter heeft dat niet. Hieronder een foto van de astap, waarbij je kunt zien dat de rand waar het lager tegenaan hoort niet helemaal haaks loopt, maar afgerond is (negeer rode pijl):
Kluwer zegt het volgende:
Deze tekening slaat echter op oudere modellen, in de aanvulling achterin het boek (bedoeld als aanvulling op het boek, voor de modellen vanaf 1983) staat niet precies hoe dit bij de auto's vanaf 1983 zit. In deze tekening zie je een soort van vetkeerring, een afstandsring en dan het binnenste conische lager, respectievelijk nr. 8, 7 en 6.
Deze afstandsring nr. 7 lijkt mij van hetzelfde type als die ik vond in mijn voorophanging: een ring met afgeschuinde rand, die de "ronding" in de astap (in de voorophanging is dit de astap die van de naaf in de fusee komt door de binnenringen van de lagers) opvangt. In de eerste van de twee onderste foto's zie je deze ring zoals die in de voorophanging bestaat liggen op de naaf van de voorophanging (let op afgeschuinde rand) en op de tweede van de onderste twee foto's zie je hem (met afgeschuinde rand naar beneden) op de astap van de naaf liggen.
Bij de 'nieuwere' modellen (vanaf 1983) lijkt deze ring echter niet te bestaan in de achterophanging. Dit wordt bevestigd door het Renault onderdelenboek. In de foto zie je de nieuwe constructie, waarbij we in plaats van nr. 8 in het Kluwer-tekeningetje een ring met loopvlak zien voor de rubberen afdichtflens die in de remtrommel komt. In de foto van betreffende tekening in het onderdelenboek hieronder zijn dit respectievelijk nr. 6 (afdichtring, die altijd stuk gaat als je er een poelietrekker achter zet bij het verwijderen van de lagers, als je het op die manier doet) en nr. 5.
Mijn GTL heeft remtrommels nr. 14, niet nr. 1. Ik weet niet welk model R4 is uitgerust met type 1, maar klaarblijkelijk krijgen ze dezelfde lagers.
Ter verduidelijking, mat de afdichtring nr. 6 bedoel ik deze (juist, die is bij mij beschadigd, maar het loopvlak voor de rubberen ring is nog glad):
Met afdichtflens nr. 5 bedoel ik deze ring met (in dit geval blauwe) rubber flens die je los kunt vervangen:
Ik ben benieuwd wie dit probleem eerder heeft meegemaakt: lagers met niet-afgeronde binnenringen die dus dan niet helemaal 'aan' willen op het pasvlak van de asstomp. Ik ben ook benieuwd of iemand met een GTL toch zulke afstandsringen nr. 7 heeft? Daarnaast zou ik graag weten wie weet waar ik de lagers met afgeronde binnenschaal kan bestellen?
Groeten,
Rutger.
Bij mijn restauratie in 2010-2012 heb ik de achterwiellagers van mijn GTL uit 1984 uiteraard ook vervangen. Ondertussen was het linker exemplaar weer aan vervanging toe. Ik heb toen een set besteld en deze gemonteerd. Bij het monteren (vlak voor de APK) viel mij op dat het binnenste lager niet tot de aanslag op de astap wilde. Ik heb toen de boel weer in elkaar gezet om er later maar eens een keer weer naar te kijken. Even tussendoor: er bestaat een ander topic over de exacte montagevolgorde van de achterwiellagers: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... standsring. Binnen dat topic bestaat wat onduidelijkheid, ik geloof dat dat hieronder ook wel helder wordt.
Dus, gister heb ik de boel weer uit elkaar gehaald en bij het verwijderen van het binnenste lager zag ik een verschil tussen de binnenringen van het oude en nieuwe lager. Uiteraard zie je hier een incompleet lager, gewoonlijk zitten hier rolletjes en een buitenring omheen. De gruwelijke staat van de ringen komt door het doorslijpen van de ringen om ze er af te krijgen, klik op de foto's voor groter exemplaar):
Zoals jullie zien heeft de linker binnenste ring (bij Harry gekocht in 2011) een afgeronde rand aan de binnenzijde, de rechter heeft dat niet. Hieronder een foto van de astap, waarbij je kunt zien dat de rand waar het lager tegenaan hoort niet helemaal haaks loopt, maar afgerond is (negeer rode pijl):
Kluwer zegt het volgende:
Deze tekening slaat echter op oudere modellen, in de aanvulling achterin het boek (bedoeld als aanvulling op het boek, voor de modellen vanaf 1983) staat niet precies hoe dit bij de auto's vanaf 1983 zit. In deze tekening zie je een soort van vetkeerring, een afstandsring en dan het binnenste conische lager, respectievelijk nr. 8, 7 en 6.
Deze afstandsring nr. 7 lijkt mij van hetzelfde type als die ik vond in mijn voorophanging: een ring met afgeschuinde rand, die de "ronding" in de astap (in de voorophanging is dit de astap die van de naaf in de fusee komt door de binnenringen van de lagers) opvangt. In de eerste van de twee onderste foto's zie je deze ring zoals die in de voorophanging bestaat liggen op de naaf van de voorophanging (let op afgeschuinde rand) en op de tweede van de onderste twee foto's zie je hem (met afgeschuinde rand naar beneden) op de astap van de naaf liggen.
Bij de 'nieuwere' modellen (vanaf 1983) lijkt deze ring echter niet te bestaan in de achterophanging. Dit wordt bevestigd door het Renault onderdelenboek. In de foto zie je de nieuwe constructie, waarbij we in plaats van nr. 8 in het Kluwer-tekeningetje een ring met loopvlak zien voor de rubberen afdichtflens die in de remtrommel komt. In de foto van betreffende tekening in het onderdelenboek hieronder zijn dit respectievelijk nr. 6 (afdichtring, die altijd stuk gaat als je er een poelietrekker achter zet bij het verwijderen van de lagers, als je het op die manier doet) en nr. 5.
Mijn GTL heeft remtrommels nr. 14, niet nr. 1. Ik weet niet welk model R4 is uitgerust met type 1, maar klaarblijkelijk krijgen ze dezelfde lagers.
Ter verduidelijking, mat de afdichtring nr. 6 bedoel ik deze (juist, die is bij mij beschadigd, maar het loopvlak voor de rubberen ring is nog glad):
Met afdichtflens nr. 5 bedoel ik deze ring met (in dit geval blauwe) rubber flens die je los kunt vervangen:
Ik ben benieuwd wie dit probleem eerder heeft meegemaakt: lagers met niet-afgeronde binnenringen die dus dan niet helemaal 'aan' willen op het pasvlak van de asstomp. Ik ben ook benieuwd of iemand met een GTL toch zulke afstandsringen nr. 7 heeft? Daarnaast zou ik graag weten wie weet waar ik de lagers met afgeronde binnenschaal kan bestellen?
Groeten,
Rutger.