Pagina 1 van 1

Ploffen

Geplaatst: ma okt 15, 2018 2:10 pm
door mfjtenhave
Hallo,
De motor van mijn 4f4 slaat snel af en bij het terug schakelen begint de motor te ploffen. Iemand een idee? Ik vermoed dat het de ontsteking is maar dat is een 1-2-3ontsteking die werkt toch altijd!?

Re: Ploffen

Geplaatst: ma okt 15, 2018 9:14 pm
door harbourseal
Timing kan niet helemaal lekker staan.
Heb je na montage gekeken hoe de vervroeging staat met een stroboscoop?

Re: Ploffen

Geplaatst: di okt 16, 2018 12:35 pm
door mfjtenhave
Dat heb ik niet gedaan, ik heb hem destijds door Ruud Wind laten inbouwen. Moet de verdeelkap en rotor ook niet een keer vervangen worden? Hij loopt er nu ruim 3 op.

Re: Ploffen

Geplaatst: di okt 16, 2018 3:28 pm
door Bertje
Zit er een vacuumdoosje op? Zo is, is dit nog goed en ook aangesloten?

Re: Ploffen

Geplaatst: di okt 16, 2018 5:45 pm
door harbourseal
Lezen bertje, het is een 123.

Ook een 123 heeft zo af en toe een nieuwe kap rotor en kabels nodig.
En ook een 123 kan verlopen ook al kan hij zelf wel het een en ander opvangen met de ingebouwde software.
Ook het slangetje naar de vacuüm vervroeging kan gaan lekken.

Re: Ploffen

Geplaatst: wo okt 17, 2018 9:42 am
door mfjtenhave
Kijk daar heb ik wat aan! Dankjewel mede Renault 4 klussers. Ik ga het controleren en meteen een boiler cool bobine er in zetten, dat schijnt het beste te zijn.
Nogmaals bedankt, Maarten.

Re: Ploffen

Geplaatst: wo okt 17, 2018 9:52 am
door Bertje
Bertje schreef: di okt 16, 2018 3:28 pm Zit er een vacuumdoosje op? Zo is, is dit nog goed en ook aangesloten?
harbourseal schreef: di okt 16, 2018 5:45 pm Lezen bertje, het is een 123.
(...)
Ook het slangetje naar de vacuüm vervroeging kan gaan lekken.
Ik héb gelezen, Robert. Je bevestigt zelf dat ook een 123 een vacuumaansluiting heeft (ook een 123 moet weten hoeveel onderdruk er is om het ontstekingstijdstip goed te kunnen bijregelen).

Re: Ploffen

Geplaatst: wo okt 17, 2018 5:44 pm
door harbourseal
Geen vacuüm doosje, maar een sensor.
Kom eens kijken hoe het zit met de 123.
Is echt een prima systeem.

Re: Ploffen

Geplaatst: wo okt 17, 2018 11:37 pm
door deutz
Ploffen en afslaan is een gebrek aan brandstof, carb. te arm stationair afgesteld!
gr. Jan.

Re: Ploffen

Geplaatst: za okt 27, 2018 10:19 am
door tox
Heb hetzelfde euvel, ook met een 123 ontsteking! Ik ga alle afstellingen even nalopen. Even vraag voor de zekerheid. Als je voor de auto staat en je kijkt op de afstel merktekens op het koppelingshuis, dan is van voren gezien de linker het BDP en de streep iets naar rechts 6 gr. voorontsteking.
Als ik nu afstel met de stroboscoop (vacuümslang los) en deze vooraf instel op 6 gr. voorontsteking, moet dan het merkteken op het vliegwiel in lijn liggen met het BDP merkteken op het koppelingshuis (linker streepje) of juist het merkteken rechts ervan (6 gr.)??
En is het bij jullie ook zo, dat het lastig te zien is omdat het merkteken op het vliegwiel best heen en weer schommelt? Graag hoor ik jullie reactie.

gr. Michiel