Remleidingen TL 1976
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Remleidingen TL 1976
Ik ben toe aan remleidingen leggen vanaf de hoofdremcilinder tot aan de wielremcilinders achter. Helaas heeft de vorige eigenaar al leidingen gedemonteerd en losgeknipt, lastig dus om simpel te bedenken hoe het hoort.
Ik heb een hoofdremcilinder met 4 leidingen. Twee gaan naar achteren. Achter zit een t stukje gemonteerd en een remkrachtverdeler.
Het lijkt mij aannemelijk dat de twee leidingen van de hrc op de verdeler moeten. De derde aansluiting van de verdeler zal naar het t stukje gaan, en vanaf daar naar de remslangen. Heel vreemd dat het zo niet lijkt te zitten, zie de foto's. Weet iemand hoe dit moet zitten?
Ik heb een hoofdremcilinder met 4 leidingen. Twee gaan naar achteren. Achter zit een t stukje gemonteerd en een remkrachtverdeler.
Het lijkt mij aannemelijk dat de twee leidingen van de hrc op de verdeler moeten. De derde aansluiting van de verdeler zal naar het t stukje gaan, en vanaf daar naar de remslangen. Heel vreemd dat het zo niet lijkt te zitten, zie de foto's. Weet iemand hoe dit moet zitten?
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Remleidingen TL 1976
Volgens mij zou jij een HRC met 3 aansluitingen moeten hebben, naar LV, RV en LA. De LA gaat naar de verdeler, en van daar door naar de trommels LA en RA.
Ik zou trouwens niet aarzelen om te investeren in een nieuwe verdeler & flexibele remleidingen
Ik zou trouwens niet aarzelen om te investeren in een nieuwe verdeler & flexibele remleidingen
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Remleidingen TL 1976
Je moet idd een HRC met 3 aansluitingen hebben. Anders gaat dit nooit passen.
Kijk even bij:
https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... ingen.html
en:
https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... laar).html
Kijk even bij:
https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... ingen.html
en:
https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... laar).html
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Remleidingen TL 1976
Toch zit een een hrc op met 4 aansluitingen, incl originele klemmen voor twee leidingen van voor naar achteren.
Heb al een hrc gemonteerd en leidingwerk voor vervangen.
Heeft iemand dan toch een bevestiging van mijn idee hoe het zou kunnen zitten?
Remslangen achter gaan er ook nieuw op. Nieuwe verdeler achter is een idee, waar is die te bestellen?
Heb al een hrc gemonteerd en leidingwerk voor vervangen.
Heeft iemand dan toch een bevestiging van mijn idee hoe het zou kunnen zitten?
Remslangen achter gaan er ook nieuw op. Nieuwe verdeler achter is een idee, waar is die te bestellen?
Re: Remleidingen TL 1976
als je een HRC met 4 aansluitingen hebt, hoort daar ook een remdrukverdeler/begrenzer met 4 aansluitingen bij. de dubbele leiding naar achteren (ik heb zelf zo'n systeem op m'n R16) hoort ervoor te zorgen dat bij drukverlies in het achter systeem er meer druk naar de voorwielen gaat. Teninste dat is me zo verteld. Volgens mij veroorzaakt het vooral extra gedoe bij het ontluchten. Een nieuwe remdruk verdeler kan lastig zijn om aan te komen en van de versie met 4 leidingen weet ik dat die niet reviseerbaar is, maar ze schijnen wel weer gemaakt te worden.
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Remleidingen TL 1976
Heb je een fotootje van die dubbele leiding en klemmen naar achteren?
Re: Remleidingen TL 1976
Hmmm
Balen dus van die nieuwe hrc...
Welk type met 3 leidingen kan ik monteren? Maakt dat nog wast uit?
Ook zal er dan een ander reservoir op moeten vrees ik?
Balen dus van die nieuwe hrc...
Welk type met 3 leidingen kan ik monteren? Maakt dat nog wast uit?
Ook zal er dan een ander reservoir op moeten vrees ik?
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Remleidingen TL 1976
Er zijn 2 types, die met name verschillen in de achterzijde waar de stift van het rempedaal op de zuiger drukt. De ene heeft een diep breed gat (en dus een lange stift nodig), de ander een ondiep gas (en een korte stift). Overigens kan je die stiften ook makkelijk vervangen. Het reservoir weet ik niet, het zijn iha van die ronde plastic potjes, diameter een cm of 6, hoogte plm 9 oid.
Als je een onderdelenboek hebt kan je precies zien hoe het ding eruit moet zien.
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Remleidingen TL 1976
In een R4 van 1976 hoort de HRC met de korte stift. De HRC met de lang stift heeft een extra oog aan de onderkant, waarmee die aan het, ik meen, binnen-spatbord vast zit. De HRC met de korte stift 'zweeft' (en zit iets hoger) en zit alleen vast met twee bouten aan de pedaalbediening. Beide typen hebben drie leidingen en het ronde potje als reservoir.
Re: Remleidingen TL 1976
Dank voor alle info.
Kan iemand vertellen in welke aansluiting welke leiding moet? Bij de juiste het met drie aansluitingen, en bij de verdeler achter met drie aansluitingen?
Dan kan ik binnenkort alles juist aansluiten
Kan iemand vertellen in welke aansluiting welke leiding moet? Bij de juiste het met drie aansluitingen, en bij de verdeler achter met drie aansluitingen?
Dan kan ik binnenkort alles juist aansluiten
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Remleidingen TL 1976
vanaf de HRC: de onderste gaat naar achteren, bovenop naar LV, rechts naar RV. En vooraan natuurlijk de remlichtsensor.
vanaf de verdeler: er zijn twee aansluitingen die op dezelfde hoogte zitten - daar moeten de twee leidingen in die naar LA en RA gaan. De overgebleven ingang is voor de leiding van van voren komt.
vanaf de verdeler: er zijn twee aansluitingen die op dezelfde hoogte zitten - daar moeten de twee leidingen in die naar LA en RA gaan. De overgebleven ingang is voor de leiding van van voren komt.
Re: Remleidingen TL 1976
Dankjewel. Dat gaat dus goedkomen.
Maar de juiste hrc bestellen is lastiger. Ik heb de remlichtschakelaar in de auto achter het pedaal zitten.
Is dat niet specifiek voor jouw fasa zo Hans?
Maar de juiste hrc bestellen is lastiger. Ik heb de remlichtschakelaar in de auto achter het pedaal zitten.
Is dat niet specifiek voor jouw fasa zo Hans?
Re: Remleidingen TL 1976
Iemand die er R4 Tl van 1976 heeft die een foto van de hrc kan posten?
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Remleidingen TL 1976
De eerste foto is de HRC die je nodig hebt. Die op de tweede ziet er bijna hetzelfde uit (alleen met het extra oog, maar dat heb je dus niet nodig) maar de zuiger is alleen geschikt voor de lange pen.
Als je een elektrische remlichtschakelaar op je rempedaal hebt, dop je de voorste opening, die voor de drukschakelaar bedoeld is gewoon af. Gebruik daarbij wel een koperen ring. Je hebt die HRC overigens ook zonder voorste opening. Ziet er verder hetzelfde uit als foto 1 en past ook.