Pagina 1 van 2
na trekken
Geplaatst: ma aug 20, 2018 10:30 pm
door deutz
1400 motortje loopt weer!
Als het bekende naai geval, wel een paar vraagjes: kop natrekken, nog wel gewenst/verplicht? na hoeveel kilometers?
Ook gepoogd om met een proeflampje ontsteking af te stellen, maar werkt niet, oorzaak Velleman kitje?
Geen stroboscoop in huis, alternatief?
Als er geen alternatief is dan Velleman maar even afsluiten en org. bedrading er aan maken lijkt me.
gr. Jan.
Re: na trekken
Geplaatst: di aug 21, 2018 9:15 am
door Bertje
Bij een koppakking die ik onlangs vervangen heb stond op de verpakking dat je moest natrekken na 20 min warmlopen en vervolgens helemaal afkoelen.
Re: na trekken
Geplaatst: di aug 21, 2018 12:56 pm
door deutz
Oke Bertje, weet ik al iets meer.
Dank je.
Re: na trekken
Geplaatst: di aug 21, 2018 5:12 pm
door Mark4GTL
qua natrekken: werd mij destijds geadviseerd door een revisiebedrijf dit na ca 100km te doen. En dan meteen de kleppen nogmaals stellen.
Re: na trekken
Geplaatst: di aug 21, 2018 5:23 pm
door R4F6GTX Automaat
"vroeger" was dat na 1000 km (rustig) rijden, dan helemaal laten afkoelen en da natrekken plus kleppen stellen; tegenwoordig is dan een half uur goed warm laten worden, dan helemaal af laten koelen en dan natrekken plus kleppen stellen. als het goed is staat dat ook op de verpakking waar de pakking in zat...
Re: na trekken
Geplaatst: di aug 21, 2018 9:35 pm
door deutz
Oke, daar zijn al meerdere manieren om het uit te voeren, vroegah inderdaad iets van zoveel km rijden, natrekken en uiteraard kleppen stellen.
Vandaag even lekker warm laten draaien, gelijk nieuwe zender v.d. temp. meter uitgeprobeerd en werkt perfect!
Bij ong. 98 graden gaan de koelfannen draaien en koelen de boel terug naar ong. 85 graden.
Nu nog de ontsteking goed afstellen, vandaag even met een sigaretten vloeitje gedaan.....! (is voorlopig)
Re: na trekken
Geplaatst: do aug 23, 2018 10:15 pm
door deutz
Niemand ontsteking afgesteld met een proeflampje waar een Velleman kit op zit?
Re: na trekken
Geplaatst: vr aug 24, 2018 9:20 am
door Bertje
Nope, maar aangezien de contactpunten bij een Velleman-kitje nog gewoon aanwezig zijn lijkt me dat te doen. Makkelijkste is eigenlijk met een multimeter: Velleman losgooien van de contactpunten en gewoon weerstand tussen aansluitpunt en massa meten: bij 0 zijn ze dicht. Met proeflampje de boel even aansluiten zoals origineel, dat er dan geen condensator is (zit in de Velleman) maakt voor statisch afstellen niks uit.
Re: na trekken
Geplaatst: zo aug 26, 2018 11:20 pm
door RVIER
ha Jan,
Ik stel de ontsteking met Velleman af zo dat hij net niet terugslaat bij starten.
Als je hem toch gewoon statisch wilt afstellen moet je het proeflampje over de punten zetten.
Puntafstand is bij de Velleman eigenlijk niet kritisch, als de punten maar openen.
Velleman is top!! is heb er een die al 65.000 km meegaat
vr gr Fons
Re: na trekken
Geplaatst: zo sep 09, 2018 10:33 pm
door deutz
Fons, inderdaad, wat frommelen en proberen met ontsteking tijdstip werkt weer als van ouds.
Achteraf was dus de opgebouwde temp. zender in de waterpomp de oorzaak van de vastloper van de 4de cilinder.
Ik kon de kern van het temp. stiftje zo op en neer halen.
De temp. liep nooit verder op dan iets op de 70 graden.
Zou een goed werkende temp. meter aan geven dat de temp. te hoog op loopt dan kan ik de koelfan (2 stuks)
handmatig aanzetten.
Nu 2 nieuwe zendertjes gemonteerd, 1 in de waterpomp en een 2de in het afdekplaatje achter op de kop wat volgens mij ook de heetste plaats is van het koelsysteem, immers de achterste cilinder/zuiger zijn gesneuveld!
Andere rariteit viel mij op met de-en montage van de motor: er zit geen massa draad tussen chassis en motor....
Wel zit er de standaard de dikke min draad tussen min pool en versn.bak, hoort er ergens een min kabel extra te zitten? motor en versn. bak hangen in het rubber,ook de uitlaat.
Ik heb er wel een op gemaakt, van min pool naar de bumpersteun bout dicht bij de versn.bak.
Hoe alles gewoon heeft kunnen werken heb ik wel een idee van: de choke kabel heeft waarschijnlijk als minkabel gefungeerd!
Iemand ervaring mee?
Gr. Jan.
Re: na trekken
Geplaatst: zo sep 09, 2018 11:21 pm
door R4F6GTX Automaat
min kabel zit gewoonlijk op de versnellingsbak, andere kant van die draad op de minpool van de accu...
bij mijn Jeep hebben ooit de remleidingen als min-draad gefungeerd daar ik waarschijnlijk de originele min draad er onderuit gereden heb

en dat heeft een binnenbrandje onder de motorkap veroorzaakt. ik had er gelukkig een dikke brandblusser in zitten...
Re: na trekken
Geplaatst: ma sep 10, 2018 12:29 am
door RVIER
Ik herken Pauls opmerking over de min kabel, direct op de bak (heeft Regie Renault zelfs een gat aan de bak voor aangegoten).
Code: Selecteer alles
Nu 2 nieuwe zendertjes gemonteerd, 1 in de waterpomp en een 2de in het afdekplaatje achter op de kop wat volgens mij ook de heetste plaats is van het koelsysteem, immers de achterste cilinder/zuiger zijn gesneuveld!
Jan, maar hoe laat je dat dan schakelen. Staan ze in serie (ze moeten het beide te warm vinden voor de fan inslaat) of parallel, als een van de sensor het te warm vind slaat de ventilator in? Of doen ze ieder een fan?
Eigenlijk moet je
drie sensoren hebben, de democratische oplossing. Kunnen ze schakelen bij meerderheid van stemmen
vr r Fons
Re: na trekken
Geplaatst: ma sep 10, 2018 10:10 am
door deutz
Fons,
Is simpel, een 3-standen schakelaar.
gr. Jan.
Re: na trekken
Geplaatst: ma sep 10, 2018 11:00 am
door Tweety
Volgens mijn blijft het 't beste om de koelfan voornamelijk automatisch aan te zetten dmv het thermocontact in de radiateur, en de themperatuur meters alleen ter controle en paralel een schakelaar voor het handmatig aanzetten, met een ledje ter controle. zo kan je zien of de fan aanslaat, en desnoods de fan zelf aanzetten mocht de themperatuur toch hoog oplopen. dat de 4e cylinder beschadigd is is inderdaad omdat deze het mins gekoeld wordt, de koelvloeistof neemt soms nog wat verder in themperauur toe als het langs de terugweg richting de bovenslang. beste plek is eigenlijk in de waterpomp vlak voor de thermostaat (d'r zit daar een imbusbout in die voor een sensor te vervangen is)
Re: na trekken
Geplaatst: do sep 20, 2018 9:12 am
door deutz
Bij komend voordeel van extra massa draad; het venstertje van mijn accu is weer groen! en de accu is na 5 dagen nog steeds vol!
Waarschijnlijk een sluipverbruiker die ik niet kon vinden, wel eens de min kabel vd accu losgehaald en er klikte ergens een relais, zomaar een keer.
Verschillende malen geprobeerd, wel en niet ; klik ;
Wat een draadje zoal allemaal kan......
gr. Jan.