Elektrische Renault 4
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Elektrische Renault 4
Bedankt voor alle reacties!
Ik wil een Renault 4 GTL ombouwen naar elektra. De RDW vindt dat prima, zolang de maximale aslasten & maximale massa maar niet overschreden worden. Dat risico loop je nogal met een stapel accu's, vandaar dat ik voor ik begin alvast wat rekenwerk wil doen.
Reno: hartelijk dank voor de tips uit je brochure, daar heb ik wat aan! Tweety: op een kenteken van een bestelauto (grijs kenteken) horen aslast en maximum massa wel vermeld te worden, dus bij een R4F6 is het logisch(er) dat je die wel op je kenteken hebt staan.
Ik denk dat ik ervan uit kan gaan dat de aslast op de voorwielen net als bij de F6 570kg mag bedragen. De aslast achter is nog even gokken, maar tenmiste 480kg (max. massa). Het is niet perse zo dat de voor- en achter-aslast opgeteld de maximale massa weergeven, de opgetelde aslasten zijn meestal hoger dan de maximale massa. Maar als ik achter onder de 480kg blijf, is het dus goed.
Tja... die vier volwassenen moesten we dan maar niet meer doen als er accu's bij komen
Ik wil een Renault 4 GTL ombouwen naar elektra. De RDW vindt dat prima, zolang de maximale aslasten & maximale massa maar niet overschreden worden. Dat risico loop je nogal met een stapel accu's, vandaar dat ik voor ik begin alvast wat rekenwerk wil doen.
Reno: hartelijk dank voor de tips uit je brochure, daar heb ik wat aan! Tweety: op een kenteken van een bestelauto (grijs kenteken) horen aslast en maximum massa wel vermeld te worden, dus bij een R4F6 is het logisch(er) dat je die wel op je kenteken hebt staan.
Ik denk dat ik ervan uit kan gaan dat de aslast op de voorwielen net als bij de F6 570kg mag bedragen. De aslast achter is nog even gokken, maar tenmiste 480kg (max. massa). Het is niet perse zo dat de voor- en achter-aslast opgeteld de maximale massa weergeven, de opgetelde aslasten zijn meestal hoger dan de maximale massa. Maar als ik achter onder de 480kg blijf, is het dus goed.
Tja... die vier volwassenen moesten we dan maar niet meer doen als er accu's bij komen
R4 (1984), DAF B1300 (1967), Citroen C35 (1983)
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: maximale massa en aslast
wat voor accu`s ga je gebruiken dan?
de standaard (die je ook voorin hebt liggen)
of de lichtere "notebook" versies (die ook in de Lotus Elise Electric zitten)
dat scheelt nogal in gewicht
de standaard (die je ook voorin hebt liggen)
of de lichtere "notebook" versies (die ook in de Lotus Elise Electric zitten)
dat scheelt nogal in gewicht
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: maximale massa en aslast
Ik zoek nog een paar Lithium Ion accu's, voor weinigMark4GTL schreef:wat voor accu`s ga je gebruiken dan?
de standaard (die je ook voorin hebt liggen)
of de lichtere "notebook" versies (die ook in de Lotus Elise Electric zitten)
Ik denk dat het om te beginnen tractiebatterijen worden, want die zijn niet al te duur. Maar inderdaad, voor de betere actieradius moet je zoiets hebben: http://www.wired.com/autopia/2009/09/electro-camino/
Re: maximale massa en aslast
He leuk te lezen over de R4 electra.
Inmiddels is de 2CV van Albert goedgekeurd door de RDW en met deze kennis en leergeld, ben ik ook van plan, niet meer mijn R4, maar een F4 om te bouwen, zie hier de electro motor van
de 2CV van Albert :
Voordeel van de R4/F4 is weer dat er ook ruimte bestaat om voorin wat cellen boven en naast de electro motor in te bouwen, dit voor de gewichtsverdeling en ruimte,zeker nu het gewicht een stuk minder is als de conventionele en gebruik kan worden gemaakt van Li/Fe/Po4 cellen.
Alhoewel je een DC motor kunt inbouwen boven de 6000 RPM en veeel sneller en harder kunt rijden dan welke R5 AT motor dan ook, is mijn streven om een R4 met een aardige actieradius ( rond de 100 km) en een goede snelheid (140 km max) en erg belangrijk..... voor zo min mogelijke kosten te bouwen.
Want ja, dat is effe het hele punt,bouwen is geen probleem, maar de investering!
De adapter van aluminium/ de aangepaste rvs vliegwiel /flens en spie zijn uitgewerkt in de computer voor de R4 overbrenging en wordt de adapter begin dit jaar gefreesd.
Dus ik heb nog een maandje de tijd om te overdenken welke motor het wordt enz.
Welke elektromotor wil je inbouwen, hoeveel rpm en koeling?
Inmiddels is de 2CV van Albert goedgekeurd door de RDW en met deze kennis en leergeld, ben ik ook van plan, niet meer mijn R4, maar een F4 om te bouwen, zie hier de electro motor van
de 2CV van Albert :
Voordeel van de R4/F4 is weer dat er ook ruimte bestaat om voorin wat cellen boven en naast de electro motor in te bouwen, dit voor de gewichtsverdeling en ruimte,zeker nu het gewicht een stuk minder is als de conventionele en gebruik kan worden gemaakt van Li/Fe/Po4 cellen.
Alhoewel je een DC motor kunt inbouwen boven de 6000 RPM en veeel sneller en harder kunt rijden dan welke R5 AT motor dan ook, is mijn streven om een R4 met een aardige actieradius ( rond de 100 km) en een goede snelheid (140 km max) en erg belangrijk..... voor zo min mogelijke kosten te bouwen.
Want ja, dat is effe het hele punt,bouwen is geen probleem, maar de investering!
De adapter van aluminium/ de aangepaste rvs vliegwiel /flens en spie zijn uitgewerkt in de computer voor de R4 overbrenging en wordt de adapter begin dit jaar gefreesd.
Dus ik heb nog een maandje de tijd om te overdenken welke motor het wordt enz.
Welke elektromotor wil je inbouwen, hoeveel rpm en koeling?
Re: maximale massa en aslast
Het is al eens gedaan met een 4 die was er ook in Arnhem volgens mij.
Alleen lagen hier startaccu's in waardoor er bijna geen actieradius was, met tractie accu's word dat al een stuk meer.
misschien een oude heftuck kopen heb je meteen alles bij elkaar..
Alleen lagen hier startaccu's in waardoor er bijna geen actieradius was, met tractie accu's word dat al een stuk meer.
misschien een oude heftuck kopen heb je meteen alles bij elkaar..
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: maximale massa en aslast
Of de slijptol zetten in een verongelukte Prius....
Gigantische klus lijkt me, heel veel succes en hou ons op de hoogte!
Gigantische klus lijkt me, heel veel succes en hou ons op de hoogte!
Re: maximale massa en aslast
ik weet niet of je wel eens achter zo'n ding hebt gezeten, maar volgens mij kan je daar alleen een parkeer ongelukje mee maken.... of dat iemand er van achter op gereden is ofzo...Willem de Zwijger schreef:Of de slijptol zetten in een verongelukte Prius....
Gigantische klus lijkt me, heel veel succes en hou ons op de hoogte!
Re: maximale massa en aslast
Ik ga idd voor een oude heftruckmotor. Eerst maar een goedkoop experiment, als 't werkt kan ik altijd nog investeren in een kick-ass wisselstroom motor en een set Lithium Ion batterijen. Het schiet zowieso allemaal nog niet erg op, er was nog wat achterstallig laswerk en het vriest in mijn garage op 't moment...
Wat betreft de aslast, want daar ging deze thread om:
Na veel aandringen en zelfs een beetje dreigen heb ik bij Renault de officiele gegevens weten los te peuteren. Mocht je ooit zoiets nodig hebben: vraag bij Renault naar de coordinator homologatie, vestiging Schiphol-Rijk.
Mijn gegevens:
max. massa voertuig: 1120kg
max. aslast vooras: 520kg
max. aslast achteras: 610 kg
En een grote stempel van Renault Nederland erop Daar worden ze vast blij van bij de RDW.
Wat betreft de aslast, want daar ging deze thread om:
Na veel aandringen en zelfs een beetje dreigen heb ik bij Renault de officiele gegevens weten los te peuteren. Mocht je ooit zoiets nodig hebben: vraag bij Renault naar de coordinator homologatie, vestiging Schiphol-Rijk.
Mijn gegevens:
max. massa voertuig: 1120kg
max. aslast vooras: 520kg
max. aslast achteras: 610 kg
En een grote stempel van Renault Nederland erop Daar worden ze vast blij van bij de RDW.
Re: maximale massa en aslast
Er kan dus heel wat kilo's accu in, die wel invloed zullen hebben op het rem- en bochtengedrag. Je kunt overwegen een achteras van een F6 (of allen de dikere torsiestaven) en de stabilisatorstang.
Als je de tank en het reservewiel wegneemt en een plaat last onder tegen de langsbalken van het chassis, kun je via een te maken luik in de achtervloer daar veel accus kwijt, zonder dat je aan laadruimte inboet
vr gr Fons
Als je de tank en het reservewiel wegneemt en een plaat last onder tegen de langsbalken van het chassis, kun je via een te maken luik in de achtervloer daar veel accus kwijt, zonder dat je aan laadruimte inboet
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: maximale massa en aslast
Er moet ook wat gewicht voorin, anders heb je geen wegligging over
Maar inderdaad, iets van het dichtlassen van de onderkant van de balken ben ik van plan. Ik wil eigenlijk de
hele vloer eruit snijden en die er onderaan de balken weer inlassen. Ben wel benieuwd wat de RDW daar dan weer van gaat vinden...
Maar inderdaad, iets van het dichtlassen van de onderkant van de balken ben ik van plan. Ik wil eigenlijk de
hele vloer eruit snijden en die er onderaan de balken weer inlassen. Ben wel benieuwd wat de RDW daar dan weer van gaat vinden...
R4 (1984), DAF B1300 (1967), Citroen C35 (1983)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: maximale massa en aslast
Interessant! Ik wil wel meehelpen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: maximale massa en aslast
Foei Paul, hoe moet het dan met jouw andere 150 projekten?
Re: maximale massa en aslast
je kunt ook de accu,s in de aanhanger doen!!
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: maximale massa en aslast
Net zoals altijd, aan de kant schuiven.... R4 schuift Mercedes aan de kant, Mercedes schuift Jeep aan de kant.... etcRudolf2 schreef:Foei Paul, hoe moet het dan met jouw andere 150 projekten?
Ontopic: accu's? zet een Tesla Coil in je tuin....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: maximale massa en aslast
En dan met twee hele dikke kabels naar voren zeker ?? ik denk dat ze dat niet goed vinden bij het RDW...deutz schreef:je kunt ook de accu,s in de aanhanger doen!!
Bovendien hoe korter de kabels hoe beter !