Elektrische Renault 4

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jaapv
Berichten: 9
Lid geworden op: di jun 05, 2007 10:33 am

Elektrische Renault 4

Bericht: # 113289Bericht jaapv »

Bedankt voor alle reacties!

Ik wil een Renault 4 GTL ombouwen naar elektra. De RDW vindt dat prima, zolang de maximale aslasten & maximale massa maar niet overschreden worden. Dat risico loop je nogal met een stapel accu's, vandaar dat ik voor ik begin alvast wat rekenwerk wil doen.

Reno: hartelijk dank voor de tips uit je brochure, daar heb ik wat aan! Tweety: op een kenteken van een bestelauto (grijs kenteken) horen aslast en maximum massa wel vermeld te worden, dus bij een R4F6 is het logisch(er) dat je die wel op je kenteken hebt staan.

Ik denk dat ik ervan uit kan gaan dat de aslast op de voorwielen net als bij de F6 570kg mag bedragen. De aslast achter is nog even gokken, maar tenmiste 480kg (max. massa). Het is niet perse zo dat de voor- en achter-aslast opgeteld de maximale massa weergeven, de opgetelde aslasten zijn meestal hoger dan de maximale massa. Maar als ik achter onder de 480kg blijf, is het dus goed.

Tja... die vier volwassenen moesten we dan maar niet meer doen als er accu's bij komen :-)
R4 (1984), DAF B1300 (1967), Citroen C35 (1983)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 113290Bericht Mark4GTL »

wat voor accu`s ga je gebruiken dan?
de standaard (die je ook voorin hebt liggen)

of de lichtere "notebook" versies (die ook in de Lotus Elise Electric zitten)

dat scheelt nogal in gewicht
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
jaapv
Berichten: 9
Lid geworden op: di jun 05, 2007 10:33 am

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 113291Bericht jaapv »

Mark4GTL schreef:wat voor accu`s ga je gebruiken dan?
de standaard (die je ook voorin hebt liggen)
of de lichtere "notebook" versies (die ook in de Lotus Elise Electric zitten)
Ik zoek nog een paar Lithium Ion accu's, voor weinig :-)
Ik denk dat het om te beginnen tractiebatterijen worden, want die zijn niet al te duur. Maar inderdaad, voor de betere actieradius moet je zoiets hebben: http://www.wired.com/autopia/2009/09/electro-camino/
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 113293Bericht jeffr4 »

He leuk te lezen over de R4 electra.
Inmiddels is de 2CV van Albert goedgekeurd door de RDW en met deze kennis en leergeld, ben ik ook van plan, niet meer mijn R4, maar een F4 om te bouwen, zie hier de electro motor van
de 2CV van Albert :
Afbeelding
Voordeel van de R4/F4 is weer dat er ook ruimte bestaat om voorin wat cellen boven en naast de electro motor in te bouwen, dit voor de gewichtsverdeling en ruimte,zeker nu het gewicht een stuk minder is als de conventionele en gebruik kan worden gemaakt van Li/Fe/Po4 cellen.
Alhoewel je een DC motor kunt inbouwen boven de 6000 RPM en veeel sneller en harder kunt rijden dan welke R5 AT motor dan ook, is mijn streven om een R4 met een aardige actieradius ( rond de 100 km) en een goede snelheid (140 km max) en erg belangrijk..... voor zo min mogelijke kosten te bouwen.
Want ja, dat is effe het hele punt,bouwen is geen probleem, maar de investering!
De adapter van aluminium/ de aangepaste rvs vliegwiel /flens en spie zijn uitgewerkt in de computer voor de R4 overbrenging en wordt de adapter begin dit jaar gefreesd.
Dus ik heb nog een maandje de tijd om te overdenken welke motor het wordt enz.
Welke elektromotor wil je inbouwen, hoeveel rpm en koeling?
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 113294Bericht ap »

Het is al eens gedaan met een 4 die was er ook in Arnhem volgens mij.
Alleen lagen hier startaccu's in waardoor er bijna geen actieradius was, met tractie accu's word dat al een stuk meer.

misschien een oude heftuck kopen heb je meteen alles bij elkaar..
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 113316Bericht Willem de Zwijger »

Of de slijptol zetten in een verongelukte Prius....
Gigantische klus lijkt me, heel veel succes en hou ons op de hoogte!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 113318Bericht Tweety »

Willem de Zwijger schreef:Of de slijptol zetten in een verongelukte Prius....
Gigantische klus lijkt me, heel veel succes en hou ons op de hoogte!
ik weet niet of je wel eens achter zo'n ding hebt gezeten, maar volgens mij kan je daar alleen een parkeer ongelukje mee maken.... of dat iemand er van achter op gereden is ofzo...
jaapv
Berichten: 9
Lid geworden op: di jun 05, 2007 10:33 am

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114022Bericht jaapv »

Ik ga idd voor een oude heftruckmotor. Eerst maar een goedkoop experiment, als 't werkt kan ik altijd nog investeren in een kick-ass wisselstroom motor en een set Lithium Ion batterijen. Het schiet zowieso allemaal nog niet erg op, er was nog wat achterstallig laswerk en het vriest in mijn garage op 't moment...

Wat betreft de aslast, want daar ging deze thread om:

Na veel aandringen en zelfs een beetje dreigen heb ik bij Renault de officiele gegevens weten los te peuteren. Mocht je ooit zoiets nodig hebben: vraag bij Renault naar de coordinator homologatie, vestiging Schiphol-Rijk.

Mijn gegevens:
max. massa voertuig: 1120kg
max. aslast vooras: 520kg
max. aslast achteras: 610 kg

En een grote stempel van Renault Nederland erop :D Daar worden ze vast blij van bij de RDW.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114025Bericht RVIER »

Er kan dus heel wat kilo's accu in, die wel invloed zullen hebben op het rem- en bochtengedrag. Je kunt overwegen een achteras van een F6 (of allen de dikere torsiestaven) en de stabilisatorstang.

Als je de tank en het reservewiel wegneemt en een plaat last onder tegen de langsbalken van het chassis, kun je via een te maken luik in de achtervloer daar veel accus kwijt, zonder dat je aan laadruimte inboet :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
jaapv
Berichten: 9
Lid geworden op: di jun 05, 2007 10:33 am

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114026Bericht jaapv »

Er moet ook wat gewicht voorin, anders heb je geen wegligging over :-(

Maar inderdaad, iets van het dichtlassen van de onderkant van de balken ben ik van plan. Ik wil eigenlijk de
hele vloer eruit snijden en die er onderaan de balken weer inlassen. Ben wel benieuwd wat de RDW daar dan weer van gaat vinden...
R4 (1984), DAF B1300 (1967), Citroen C35 (1983)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114036Bericht R4F6GTX Automaat »

Interessant! Ik wil wel meehelpen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114042Bericht Rudolf2 »

Foei Paul, hoe moet het dan met jouw andere 150 projekten? :D :D
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114045Bericht deutz »

je kunt ook de accu,s in de aanhanger doen!! (blunt)
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114049Bericht R4F6GTX Automaat »

Rudolf2 schreef:Foei Paul, hoe moet het dan met jouw andere 150 projekten? :D :D
Net zoals altijd, aan de kant schuiven.... R4 schuift Mercedes aan de kant, Mercedes schuift Jeep aan de kant.... etc

Ontopic: accu's? zet een Tesla Coil in je tuin.... (nw)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114053Bericht Tweety »

deutz schreef:je kunt ook de accu,s in de aanhanger doen!! (blunt)
En dan met twee hele dikke kabels naar voren zeker ?? ik denk dat ze dat niet goed vinden bij het RDW...
Bovendien hoe korter de kabels hoe beter !
Plaats reactie