Pagina 1 van 3

Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: zo jul 15, 2018 8:52 pm
door marcelbergen
Beste forumleden,

Al geruime tijd ondervind ik bij mijn Renault 4L uit 1983 het volgende probleem:
Als ik de R4 start en stationair laat draaien brandt het temperatuurlampje niet. Wanneer ik een kort stukje ga rijden (40 meter) gaat het temperatuurlampje branden. Uiteraard zet ik de motor meteen af. Onlangs heb ik de thermostaat vervangen in de hoop dat het probleem dan zou zijn opgelost, maar helaas.
Wat valt mij nog verder op: de kachel wordt niet warm en bij het starten branden de gebruikelijke lampjes.
Moet ik nu denken aan de waterpomp of zou het een ander probleem kunnen zijn?

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: zo jul 15, 2018 11:00 pm
door RVIER
het lijkt erop dat de sensor kapot is. Immers na 40 meter rijden kan de kop nog geen 104 graden zijn.
test: als het lampje gaat branden spug te op de kop in de buurt van de temperatuur sensor. Als je spug niet begint te bruisen is de kop niet boven de 100 graden--> nieuwe sensor kopen.

Zorg wel dat je de zaak goed ontlucht anders doet de kachel het niet goed.

vr gr Fons

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: ma jul 16, 2018 12:03 am
door JelleP
Is de sensor nat geworden? Ik had laatst hetzelfde probleem nadat ik in de regen iets moest versleutelen. Nieuwe sensor erin en probleem was weg.

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: ma jul 16, 2018 9:28 am
door Bertje
marcelbergen schreef: zo jul 15, 2018 8:52 pm Wat valt mij nog verder op: de kachel wordt niet warm
Lucht in het koelsysteem? Draai bij koude motor de dop van het expansievaatje eens los en knijp met 2 handen (dus over een zo groot mogelijke lengte) de bovenste radiatorslang eens plat. Als er nu bellen uit het expansievat komen, dan was dat dus lucht die in de bovenste slang zat (ik ga hierbij uit van de 1108cc motor).

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: ma jul 16, 2018 7:17 pm
door marcelbergen
Hoe ga je bij een ontluchting van het koelsysteem te werk?
En eventueel: welke sensor (type) heb je nodig bij de vervanging.
Het betreft een 850 motor.

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: ma jul 16, 2018 9:48 pm
door jandoe1000
Is dat lampje niet ook van de oliedruk? Is dat wel in orde?

Temperatuurlampje blijft wederom branden

Geplaatst: wo jul 25, 2018 9:06 pm
door marcelbergen
Op advies van enkele forumleden heb ik de warmtesensor schoongemaakt en opnieuw geplaatst. Vervolgens de nieuwe thermostaat opnieuw geplaatst. Vervolgens de R4 gestart en het systeem ontlucht (radiateur dop verwijderd, reservoir hoger gehouden en slangetje kachel dopje verwijderd). Ik zag het koelwater in de radiateur borrelen nadat ik het reservoir hoger had gehouden. De kachel werd echter niet warm. Nadat ik de R4 enige tijd stationair had laten draaien werd de kachel alsnog niet warm. Na een klein stukje rijden begon de temperatuurmeter alweer te branden. Motor meteen gestopt. Wat is er aan de hand? Moet ik denken aan een probleem in de radiateur? De waterpomp lijkt het te doen want het water wordt wel rondgepompt. Hoor ook geen afwijkingen. Heeft iemand een idee om het vervelende probleem op te lossen? Dank alvast! Het betreft een R4 L uit 1983.

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: wo jul 25, 2018 10:38 pm
door JelleP
In mijn geval (natgeworden sensor) heb ik deze gewoon vervangen zodat ik zeker was van een juiste werking. Ik zou daar eens mee beginnen. Misschien ook eens de kachelradiator uitbouwen en doorspoelen?

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: do jul 26, 2018 12:00 pm
door Tweety
Allereerst de vraag " heb je een 1mm gaatje in de thermostaat geboord om te helpen bij het ontluchten ? " vaak blijft juist voor de thermostaat een luchtbel zitten zodat deze niet open gaat als je na het afvullen de motor start moet de bovenslang warm worden, dan gaat de thermostaat open, ik gebruik dan deze slang als een soort pomp om de luchtbellen weg te pompen, (met draaiende motor...) dan met de verwarming aan met draaiende motor het ontluchtingsslangetje op het schutbord open draaien en als je dan gas geeft moet de vloeistof er goed uitspuiten, dan is ook die kant ontlucht.

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: do jul 26, 2018 12:42 pm
door marcelbergen
Tweety schreef: do jul 26, 2018 12:00 pm Allereerst de vraag " heb je een 1mm gaatje in de thermostaat geboord om te helpen bij het ontluchten ? " vaak blijft juist voor de thermostaat een luchtbel zitten zodat deze niet open gaat als je na het afvullen de motor start moet de bovenslang warm worden, dan gaat de thermostaat open, ik gebruik dan deze slang als een soort pomp om de luchtbellen weg te pompen, (met draaiende motor...) dan met de verwarming aan met draaiende motor het ontluchtingsslangetje op het schutbord open draaien en als je dan gas geeft moet de vloeistof er goed uitspuiten, dan is ook die kant ontlucht.

Hartelijk dank voor de reactie. Nog geen gaatje geboord. Waar moet dat precies gebeuren?

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: do jul 26, 2018 1:33 pm
door R4F6GTX Automaat
Tweety schreef: do jul 26, 2018 12:00 pm Allereerst de vraag " heb je een 1mm gaatje in de thermostaat geboord om te helpen bij het ontluchten ? " vaak blijft juist voor de thermostaat een luchtbel zitten zodat deze niet open gaat als je na het afvullen de motor start moet de bovenslang warm worden, dan gaat de thermostaat open, ik gebruik dan deze slang als een soort pomp om de luchtbellen weg te pompen, (met draaiende motor...) dan met de verwarming aan met draaiende motor het ontluchtingsslangetje op het schutbord open draaien en als je dan gas geeft moet de vloeistof er goed uitspuiten, dan is ook die kant ontlucht.

Gaatje boren in thermostaat? nog nooit gehoord... sommige wagens hebben dat af-fabriek maar als dat niet origineel is ga je dat niet doen toch? dat zal niet de oplossing zijn voor het probleem wat zich toe doet... ?

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: do jul 26, 2018 2:15 pm
door marcelbergen
R4F6GTX Automaat schreef: do jul 26, 2018 1:33 pm
Tweety schreef: do jul 26, 2018 12:00 pm Allereerst de vraag " heb je een 1mm gaatje in de thermostaat geboord om te helpen bij het ontluchten ? " vaak blijft juist voor de thermostaat een luchtbel zitten zodat deze niet open gaat als je na het afvullen de motor start moet de bovenslang warm worden, dan gaat de thermostaat open, ik gebruik dan deze slang als een soort pomp om de luchtbellen weg te pompen, (met draaiende motor...) dan met de verwarming aan met draaiende motor het ontluchtingsslangetje op het schutbord open draaien en als je dan gas geeft moet de vloeistof er goed uitspuiten, dan is ook die kant ontlucht.

Gaatje boren in thermostaat? nog nooit gehoord... sommige wagens hebben dat af-fabriek maar als dat niet origineel is ga je dat niet doen toch? dat zal niet de oplossing zijn voor het probleem wat zich toe doet... ?
Wat te doen?

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: vr jul 27, 2018 12:41 am
door Tweety
R4F6GTX Automaat schreef: do jul 26, 2018 1:33 pm Gaatje boren in thermostaat? nog nooit gehoord... sommige wagens hebben dat af-fabriek maar als dat niet origineel is ga je dat niet doen toch? dat zal niet de oplossing zijn voor het probleem wat zich toe doet... ?
Dat meen je niet.. nog nooit gehoord ?? is hier op het forum al regelmatig langs gekomen, gaatje van 1mm helpt om een luchtbel vlak voor de thermostaat te voorkomen.. zit er bij sommige modellen standaard op, niet op een R4.. in de woestijn rijden ze meestal helemaal zonder thermostaat, want 't blijft wek een vernauwing in het koelsysteem. een heel klein gaatje zorgt er misschien wel voor dat de motor een paar tellen later op bedrijfs temperatuur is, 't is niet verplicht..

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: vr jul 27, 2018 8:23 am
door R4F6GTX Automaat
ik heb nog nooit gehoord dat ze dit doen bij een R4 om daarmee het beter te kunnen ontluchten; als dat het enige zou zijn kun je net zo goed de hele thermostaat eruit laten, nog makkelijker... in dit geval is er iets anders aan de hand wat je niet moet oplossen met oplossingen die er feitelijk niks mee te maken hebben...
origineel zit dat gaatje er niet in. aangezien het ontwerp al tig jaar oud is en het werkt al tig jaar op de originele manier, waarom ga je het veranderen door dat gaatje te boren? om jouw kwaliteiten van reparatie misschien te vermakkelijken maar misschien maak je iets anders kapot zo...

Re: Temperatuurlampje gaat branden

Geplaatst: vr jul 27, 2018 8:37 am
door marcelbergen
R4F6GTX Automaat schreef: vr jul 27, 2018 8:23 am ik heb nog nooit gehoord dat ze dit doen bij een R4 om daarmee het beter te kunnen ontluchten; als dat het enige zou zijn kun je net zo goed de hele thermostaat eruit laten, nog makkelijker... in dit geval is er iets anders aan de hand wat je niet moet oplossen met oplossingen die er feitelijk niks mee te maken hebben...
Ik heb de thermostaat vervangen en bij de ontluchting borrelde het koelwater in de radiateur nadat ik het expansievat hoger hield. Ook kwam er koelwater uit de ontluchtingsslang op het schutbord. Maar na enkele meters rijden toch weer dat waarschuwingslampje. En de kachel wordt ondanks dat niet warm. Ik ga dan denken aan de waterpomp, maar die maakt geen raar geluid, het water wordt blijkbaar gewoon rondgepompt, of een defect in de radiateur. Ik moet er bij vermelden dat de R4 langdurig heeft stilgestaan.