Koelsysteem spoelen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Koelsysteem spoelen
Hoewel er al veel over geschreven is op dit forum, word ik er niet geheel wijs uit. M’n koelwater ziet er vrij ‘roestig’ uit en in het expansievat zit wat bruine stap. Heb het koelsysteem inmiddels afgetapt en expansievat gereinigd. Nu wil ik het eens goed doorspoelen. Waar kan ik nu het beste de tuinslang opzetten? En waar komt het dan uit? Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Graag hoor ik jullie tips!
Groet Michiel
Groet Michiel
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Koelsysteem spoelen
soda in water, mag je ook mee rijden, laat het er een paar dagen inzitten, maakt het hele systeem schoon, kachel wel openzetten, (fijn met dit weer...) gewone soda dus (die korreltjes, die lossen op in water, gewoonlijk haal ik de thermostaat effe eruit, de slang waar die in zit weer op z'n plek, dan een kachelslang er af halen en dan de tuinslang erin frotten (slang) en laat maar stromen een half uurke of zo, dan spoelt het hele systeem mooi door. daarna alles weer hoe het hoort monteren en koelwater erin... klaar.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Koelsysteem spoelen
Oké, klinkt simpel. Maar wat is dan je ‘uitstroom’? Daar waar je kachelslang hebt afgenomen of de radiatorvuldop? Dat laatste meen ik ergens gelezen te hebben.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Koelsysteem spoelen
kan beide, als je de radiator dop wil verwijderen wordt de radiator zelf ook beter gespoeld en dan stop je een dopje op de waterpomp/aansluitpijpje/hoe heet dat ding... of een oud stukje slang erop en afdoppen met een houtje of zo, hoeft niet echt vast te zitten, mag een beetje lekken of zo... maar zonder de radiator te openen komt het troep-water er toch wel uit. ja via de kachelslang-uitstroom-tuutje waar de slang origineel op komt
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Koelsysteem spoelen en nog wat vraagjes
Vanmorgen bezoekje aan clubmagazijn gebracht voor de laatste ontbrekende zaken. Ideaal!! Moet nog paar kleine dingetjes fixen en hoop em volgende week na jaren weer op de weg te hebben.
Inmiddels ook koelsysteem gespoeld. Mooie klus als je ziet wat er uitkomt. Soort klysma voor je R4!
Ik heb nog paar vraagjes die in me opkomen.
Wat is de functie van een thermostaat? Denk, dat het louter bedoelt is om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen, maar wellicht heb ik het verkeerd.
Heb kleppen ook gesteld. 0.15 voor de inlaat en 0.20 voor de uitlaat. Houden jullie deze maten ook precies aan? Lees regelmatig dat 0.20 voor inlaat en 0.25 voor uitlaat wordt aangehouden. Graag hoor ik jullie ervaringen.
Groet Michiel
Inmiddels ook koelsysteem gespoeld. Mooie klus als je ziet wat er uitkomt. Soort klysma voor je R4!
Ik heb nog paar vraagjes die in me opkomen.
Wat is de functie van een thermostaat? Denk, dat het louter bedoelt is om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen, maar wellicht heb ik het verkeerd.
Heb kleppen ook gesteld. 0.15 voor de inlaat en 0.20 voor de uitlaat. Houden jullie deze maten ook precies aan? Lees regelmatig dat 0.20 voor inlaat en 0.25 voor uitlaat wordt aangehouden. Graag hoor ik jullie ervaringen.
Groet Michiel
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Koelsysteem spoelen
Als de thermostaat er niet in zit dan komt je motor in de winter niet op temperatuur. En ga je het ook erg koud krijgen omdat de verwarming niet op temperatuur kan komen.
Een motor die niet op bedrijfs temperatuur komt zal meer slijten en meer benzine verbruiken.
Ik stel mijn kleppen als de motor koud is op 0,15 en 0,20mm
Dat zou volgens het boekje zijn. Geen ervaring met 0,20 en 0,25.
Een motor die niet op bedrijfs temperatuur komt zal meer slijten en meer benzine verbruiken.
Ik stel mijn kleppen als de motor koud is op 0,15 en 0,20mm
Dat zou volgens het boekje zijn. Geen ervaring met 0,20 en 0,25.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Koelsysteem spoelen
Ik stel mij kleppen 0.20 - 0.25 bij koude motor, maar ik rij op LPG, dan kan je beter ietsje losser stellen.
Re: Koelsysteem spoelen en nog wat vraagjes
Dat, maar meer nog het constant houden van de motortemperatuur. De thermostaat is afgestemd op de optimale bedrijfstemperatuur van de motor. Als de temperatuur ten opzichte daarvan iets stijgt, dan gaat de thermostaat iets verder open zodat er wat meer koeling komt, de temperatuur daalt dan, als gevolg waarvan de thermostaat weer iets verder dicht gaat, enz. De motortemperatuur wordt zo continue en binnen vrij nauwe grenzen geregeld.tox schreef: Wat is de functie van een thermostaat? Denk, dat het louter bedoelt is om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen, maar wellicht heb ik het verkeerd.
Zonder thermostaat komt de motor dus niet alleen langzamer op temperatuur (want vanaf koude start meteen volledige koelcapaciteit), maar weet je ook niet wat de eindtemperatuur wordt. Meestal lager dan optimaal, omdat het blok 9 van de 10 keer niet de volledige koelcapaciteit nodig heeft (anders zou je fan bij het minste of geringste bijspringen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Koelsysteem spoelen
Ja, dat klinkt inderdaad ook wel logisch. Vanavond nog een keer koelsysteem chemisch reinigen met zo'n blikje toevoeging en opnieuw definitief afvullen. Dan kan ik dat ook weer van m'n lijstje afvinken.
Re: Koelsysteem spoelen
Ben nu bezig motortje warm te draaien met dat schoonmaakgoedje door de koelvloeistof. Heb die plug achterin blok verwijderd (aan kant distributie). Dan zou daar toch koelvloeistof uit moeten komen? En met draaiende motor moeten gutsen? Bij mij komt er niks uit!!! Iemand een idee hoe dat nu weer kan?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Koelsysteem spoelen
effe met een spijker of zoiets in friemelen; zit waarschijnlijk wat dichtgeslipt met troep...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Koelsysteem spoelen
Is gelukt. Via slang verwarming effe druk opgezet met de tuinslang en het kwam eruit. Alles nu optimaal gereinigd en opnieuw afgevuld. Alleen thermostaat vergeten terug te plaatsen…
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm
Re: Koelsysteem spoelen
Omdat het koelwater van mijn 1108 ccm motor er erg bruin ziet en er bruin bezinksel in het expansietankje zit, wil ik de koelvloeistof vervangen. Ik lees dat er een aftapkraantje op het blok zit. Maar soms wordt genoemd vlak achter de startmotor en soms weer links boven het distributiedeksel.
Maar zover ik het kan zien zit er bij mijn motor op beide plekken een boutje. Dat boutje moet dan het aftapkraantje zijn? En klopt het dat er bij mijn motor dus 2 aftappunten zijn en moet ik die ook alle 2 gebruiken om goed door te kunnen spoelen?
Groeten Jaap de Koning
Maar zover ik het kan zien zit er bij mijn motor op beide plekken een boutje. Dat boutje moet dan het aftapkraantje zijn? En klopt het dat er bij mijn motor dus 2 aftappunten zijn en moet ik die ook alle 2 gebruiken om goed door te kunnen spoelen?
Groeten Jaap de Koning
Re: Koelsysteem spoelen
Hoi, aftappen doe je in principe bij onderste koelslang aansluiting op radiator. Daarna blok leeg laten lopen met bout op distributiedeksel. Kan je net bijkomen met ringsleutel 11 meen ik.
Vervolgens koppel ik de twee kachelslangen op de waterpomp los en zet er twee losse stukken oude slang op. Eentje dop je af (ik gebruik daar verlengstuk voor def opsleuren voor) en zet op de andere de Gardena spuitmond van de tuinslang. Water erop en dan de spuitmond open zetten. Als het goed is komt het achter de distributie én onder radiator naar buiten. De kachel kun je nu apart doorspoelen.
Wil je het helemaal zuiveren, dan afvullen met water en er een kopje soda bijdoen. Paar dagen zónder thermostaat rijden (is geen probleem), aftappen, doorspoelen en verse koelvloeistof erin. Succes!
Vervolgens koppel ik de twee kachelslangen op de waterpomp los en zet er twee losse stukken oude slang op. Eentje dop je af (ik gebruik daar verlengstuk voor def opsleuren voor) en zet op de andere de Gardena spuitmond van de tuinslang. Water erop en dan de spuitmond open zetten. Als het goed is komt het achter de distributie én onder radiator naar buiten. De kachel kun je nu apart doorspoelen.
Wil je het helemaal zuiveren, dan afvullen met water en er een kopje soda bijdoen. Paar dagen zónder thermostaat rijden (is geen probleem), aftappen, doorspoelen en verse koelvloeistof erin. Succes!
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo feb 19, 2017 11:58 pm
Re: Koelsysteem spoelen
Duidelijk verhaal, dank je wel. Ga ik op die manier doen. Maar het kan nog wel een paar weken duren want ik moet ook nog de schade verhelpen die is ontstaan door een lekkende accu. Ik houd je op de hoogte via dit forum.
Groeten Jaap
Groeten Jaap