Pagina 1 van 1
R5 Alpine 1400 cc aansluiting olie temp en oliedruk meter
Geplaatst: do jun 21, 2018 4:59 pm
door jandoe1000
In mijn R4 van 1968 ligt een R5 Alpine motor. Ik ben van plan om zowel een oliedrukmeter als een olietemperatuurmeter in te bouwen, met ieder een eigen sonde. Vraag is: waar sluit ik die sondes het beste aan en kan ik de bestaande druksensor van het olielampje laten zitten? Ik heb VDO meters op het oog.
Re: R5 Alpine 1400 cc aansluiting olie temp en oliedruk mete
Geplaatst: do jun 21, 2018 10:47 pm
door deutz
T-stuk op de plaats van de huidige oliedruk/lamp sensor en dan daar de temp.sensor bij zetten?
gr. Jan.
Re: R5 Alpine 1400 cc aansluiting olie temp en oliedruk mete
Geplaatst: do jun 21, 2018 11:12 pm
door marcGTL.BE
bij een cleon blok zijn er 2 plaatsen waar je en oliedruk censor kunt plaatsen. Eentje achteraan zoals bij de R4 en eentje vooraan aan de zelfde zijde zoals bij de twingo
Marc
Re: R5 Alpine 1400 cc aansluiting olie temp en oliedruk mete
Geplaatst: vr jun 22, 2018 8:23 am
door Okido
Oliedruk moet rechtstreeks met een oliekanaal verbonden zijn. De 5 Alpine Turbo gebruikt de aansluiting links van het oliefilter. De 5 GT Turbo degene rechts van de benzinepomp. Ik denk dat je daar de meeste ruimte hebt. Een T-stuk kan een oplossing zijn. Je kan de temperatuursensor ook in de plaats van de aftapplug in het carter zetten.
De meeste (VDO) oliedruksensors hebben een aparte aansluiting voor een lampje als de druk te laag wordt.
Let erop dat je meestal een adapter zal moeten gebruiken om de sensor te laten passen.
Succes, Ido
Re: R5 Alpine 1400 cc aansluiting olie temp en oliedruk mete
Geplaatst: vr jun 22, 2018 12:28 pm
door jandoe1000
@Allen,
Dank voor meedenken en tips. Het staat op mijn lijstje voor deze zomer (maar daar staat het wel al twee jaar dus of het afkomt...)