Extra (grote) radiator
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
dan hebben jullie mijn e-mail adres zeker nog niet gechecked ,want wat ik nu hoor klinkt mij als muziek in de oren !
als ik namelijk niet met auto's bezig ben dan ben ik of schijt golfsurfboards aan het shapen,of aan het repareren of ik ben schijt golfsurfles aan het geven!
't is niet voor niks merlin.surfboards@12move.nl
en wat betrefd het eerste bericht over die koeling is een oliekoelertje niks ?
je kan zo op de sloop van een m*rc*d*s benz 200 diesel oliek. kopen voor € 15,- en wat losse aansluit wartels kosten ook weinig,misschien ken je zelfs wat van een ander type renault nemen wat gelijk past,maar dat weet ik niet!
misschien iemand suggesties???????????
als ik namelijk niet met auto's bezig ben dan ben ik of schijt golfsurfboards aan het shapen,of aan het repareren of ik ben schijt golfsurfles aan het geven!
't is niet voor niks merlin.surfboards@12move.nl
en wat betrefd het eerste bericht over die koeling is een oliekoelertje niks ?
je kan zo op de sloop van een m*rc*d*s benz 200 diesel oliek. kopen voor € 15,- en wat losse aansluit wartels kosten ook weinig,misschien ken je zelfs wat van een ander type renault nemen wat gelijk past,maar dat weet ik niet!
misschien iemand suggesties???????????
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Het klokje slaat de klepel een klein beetje mis BaukeOp 2003-08-05 08:43, schreef Bauke:
Mmmmoliekoeling lijkt me dan weer wat overdreven, maar het klinkt wel leuk. Loop die olie dan door de kanalen waar nu het koelwater door loopt?
Het gaat niet over olie ipv water of koelvloeistof, maar over het koelen van de motorolie. Motoren die relatief veel vermogen moeten leveren in verhouding tot de cilinderinhoud (bijv. turbomotoren) zijn gevoelig voor te heet worden van de motorolie en voeren die daarom vaak door een los radiatortje of een warmtewisselaar die bij in het koelwatercircuit zit.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Het was dus nog vroeg... ik schaam me eigenlijk een beetje voor deze stompzinnigheid. niet koelen mèt maar koelen vàn olie uiteraard. Ik had de melk wel horen klotsen maar wist niet waar de tepel hangt. Maar goed Ron en ander turbo rijders, hebben jullie oliekoeling?
_________________
----- Veni Vidi Vieri -----
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2003-08-05 10:56 ]</font>
_________________
----- Veni Vidi Vieri -----
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2003-08-05 10:56 ]</font>
Ikke ook. Al vind ik het maar een rottig klein dingetje. Staat nog aan de lucht te koelen ook. Niet eens een fan d'r op of zo.
Heb altijd m'n vraagtekens bij de effectiviteit van dergelijke oppervlaktes, maar tot nu toe heb ik meer problemen met de koeling van m'n koelvloeistof dan met die van de olie.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-08-05 21:17 ]</font>
Heb altijd m'n vraagtekens bij de effectiviteit van dergelijke oppervlaktes, maar tot nu toe heb ik meer problemen met de koeling van m'n koelvloeistof dan met die van de olie.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-08-05 21:17 ]</font>
Heb jij een olietemperatuurmeter dan?
Overigens is het correcte woord warmtewisselaar, want hij zit achter de radiateur gemonteerd. Wanneer de olie kouder is dan de lucht uit de koelwaterradiateur, dan warmt deze de olie eerst nog eens lekker op... En dat is heel belangrijk, want die moet op temperatuur zijn voordat je gaat trappen...
Overigens is het correcte woord warmtewisselaar, want hij zit achter de radiateur gemonteerd. Wanneer de olie kouder is dan de lucht uit de koelwaterradiateur, dan warmt deze de olie eerst nog eens lekker op... En dat is heel belangrijk, want die moet op temperatuur zijn voordat je gaat trappen...
Het nadeel van de olie"radiateur" is dat hij pas op zou warmen als de thermostaat van het koelsysteem opengaat en de radiateur dus daadwerkelijk warm wordt,nou zal dat met deze buitentemperaturen wel redelijk snel gaan,maar in de winter duurt dit errug lang......
Het mooiste is idd een olie/koelvloeistof warmtewisselaar,dan warmt de olie veeeeel sneller op!
Groeten Ton
Het mooiste is idd een olie/koelvloeistof warmtewisselaar,dan warmt de olie veeeeel sneller op!
Groeten Ton