Pagina 1 van 1

Versnellingsbak en vliegwiel

Geplaatst: wo apr 18, 2018 2:12 pm
door ThesCo
Hi,
Wij hebben een motor type 680-02 voorzien van een 3 versnellingsbak (328-00) en koppeling drukgroep met veren ; Motor vervangen door een zelfde type , alleen 10 jaar jonger.
Bij het samenbouwen met oude versnellingsbak (type 328-00) blijkt dat het vliegwiel van het nieuwe motorblok paste op een koppeling drukgroep met diafragmaveer en waarschijnlijk een 4-versnellingsbak.

Wij willen de oude versnellingsbak handhaven;
Kunnen wij het vliegwiel van onze oude motor zonder al teveel problemen overzetten op de nieuwe motor?
Moet vliegwiel en evt. krukas gebalanceerd worden?

Graag advies in deze,

Met vriendelijke groet,

Chris Thesingh

Re: Versnellingsbak en vliegwiel

Geplaatst: wo apr 18, 2018 6:31 pm
door Bertje
Gatenpatroon van vliegwiel kan afwijken, daar kom je achter door het te proberen.
Vliegwielen en krukassen zijn zo ver ik weet afzonderlijk van elkaar gebalanceerd. Kun je dus uitwisselen.
Vraag: waarom niet upgraden naar nieuwer vliegwiel en modernere drukgroep?

Re: Versnellingsbak en vliegwiel

Geplaatst: wo apr 18, 2018 9:21 pm
door schoapke
purisme? ook niks mis mee

Re: Versnellingsbak en vliegwiel

Geplaatst: vr apr 20, 2018 7:58 am
door harbourseal
De Ventoux motoren hebben bij mijn weten allemaal dezelfde plaatsing van de gaten voor het vliegwiel op de krukas.
Geen probleem om het oude vliegwiel over te zetten naar de nieuwe motor.

Als je het oude vliegwiel niet misbruikt hebt dan is balanceren niet nodig.