Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- maartenbokslag
- Berichten: 131
- Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
- Locatie: Tilburg
Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Beste mensen,
Vast en zeker een onderwerp dat al vaker is behandeld maar ik kan het niet terugvinden.
Mijn F6 maakt wel erg veel toeren als hij 100 rijdt. Met bijbehorend lawaai, hij gaat overal dreunen op die hoge toeren.
Zou van mij wat minder mogen.
Maar het lijkt erop dat een bak uit een GTL wel heel veel langer is dus dan kom ik in zijn 4 niet meer tegen de wind in.
- Is het bestaande blok een paar pk's te versterken zodat ik wel een GTL bak kan monteren?
- Is er een bak in omloop die iets langer is als de F6-bak maar niet zoveel als die van de GTL?
- Of is de enige optie er een 1300 of 1400 motor in te hangen (met GTL bak dan) ?
Dank!
Maarten
Vast en zeker een onderwerp dat al vaker is behandeld maar ik kan het niet terugvinden.
Mijn F6 maakt wel erg veel toeren als hij 100 rijdt. Met bijbehorend lawaai, hij gaat overal dreunen op die hoge toeren.
Zou van mij wat minder mogen.
Maar het lijkt erop dat een bak uit een GTL wel heel veel langer is dus dan kom ik in zijn 4 niet meer tegen de wind in.
- Is het bestaande blok een paar pk's te versterken zodat ik wel een GTL bak kan monteren?
- Is er een bak in omloop die iets langer is als de F6-bak maar niet zoveel als die van de GTL?
- Of is de enige optie er een 1300 of 1400 motor in te hangen (met GTL bak dan) ?
Dank!
Maarten
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Hoi Maarten, een paar ideeën om stiller en/of sneller te kunnen rijden:
- Geluidsisolatie aanbrengen tegen het schutbord. Heb ik zelf goede ervaringen mee. Geluidsisolatie in de voetenbakken schijnt ook goed te werken, maar durf ik zelf niet aan ivm condensvorming en roestgevaar. Zie deze site voor info: http://www.renault4.co.uk/gordini-soundproofing.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Een maatje grotere banden monteren. Als je van 135 80 R13 (origineel TL) naar 155 80 R13 gaat, dan neemt je wielomtrek zo'n 5% toe, je overbrengverhouding wordt evenredig gunstiger. Maat 155 80 R13 loopt nét niet aan in de wielkasten. Zelf rijd ik op 145 80 R13
- Huidige motor tunen door 32mm spruitstuk en carburateur erop te zetten. Deze zaten op vroege GTLs en op R5jes. Dit soort upgrade-onderdelen zijn inmiddels lastig te vinden.
- Cilinderkop en spruitstuk "porten" of hoe dat precies heet. Dus zorgen dat de overgangen van spuitstuk naar cilinderkop geen randjes hebben, zodat de luchtstroom niet verstoord wordt. Dit is geavanceerder tune-werk, hier heb ik zelf geen ervaring mee.
- Naast het verbeteren van de ingaande flow zou je ook naar de uitgaande flow kunnen kijken. Lees dit eens, over een custom uitlaat voor de R4: http://www.renault4.co.uk/gordini-exhaust.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
- Monteren van 1300 of 1400cc blok, bijv omgebouwd R5/R9/Volvo B14 blok, voorzien van R4 cilinderkop en nokkenas. Ook kun je proberen nog zo'n blok te vinden uit een oer-5, die zijn plug&play, maar daar is bijna niet meer aan te komen (of veel te duur). Ik heb zelf al meerdere keren zo'n blok gebouwd (ook al eens in opdracht) en ben er erg tevreden over. In mijn GTL heb ik zelfs een 5-bak kunnen leggen (eindoverbrenging 2.9). Hier beneden een overzichtje van de overbrengverhoudingen voor de verschillende bakken, lees ook dit topic eens, over de ervaringen van een tuner (Hans Vooijs) bij het upgraden van een R4: viewtopic.php?f=2&t=10352" onclick="window.open(this.href);return false;
- Geluidsisolatie aanbrengen tegen het schutbord. Heb ik zelf goede ervaringen mee. Geluidsisolatie in de voetenbakken schijnt ook goed te werken, maar durf ik zelf niet aan ivm condensvorming en roestgevaar. Zie deze site voor info: http://www.renault4.co.uk/gordini-soundproofing.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Een maatje grotere banden monteren. Als je van 135 80 R13 (origineel TL) naar 155 80 R13 gaat, dan neemt je wielomtrek zo'n 5% toe, je overbrengverhouding wordt evenredig gunstiger. Maat 155 80 R13 loopt nét niet aan in de wielkasten. Zelf rijd ik op 145 80 R13
- Huidige motor tunen door 32mm spruitstuk en carburateur erop te zetten. Deze zaten op vroege GTLs en op R5jes. Dit soort upgrade-onderdelen zijn inmiddels lastig te vinden.
- Cilinderkop en spruitstuk "porten" of hoe dat precies heet. Dus zorgen dat de overgangen van spuitstuk naar cilinderkop geen randjes hebben, zodat de luchtstroom niet verstoord wordt. Dit is geavanceerder tune-werk, hier heb ik zelf geen ervaring mee.
- Naast het verbeteren van de ingaande flow zou je ook naar de uitgaande flow kunnen kijken. Lees dit eens, over een custom uitlaat voor de R4: http://www.renault4.co.uk/gordini-exhaust.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
- Monteren van 1300 of 1400cc blok, bijv omgebouwd R5/R9/Volvo B14 blok, voorzien van R4 cilinderkop en nokkenas. Ook kun je proberen nog zo'n blok te vinden uit een oer-5, die zijn plug&play, maar daar is bijna niet meer aan te komen (of veel te duur). Ik heb zelf al meerdere keren zo'n blok gebouwd (ook al eens in opdracht) en ben er erg tevreden over. In mijn GTL heb ik zelfs een 5-bak kunnen leggen (eindoverbrenging 2.9). Hier beneden een overzichtje van de overbrengverhoudingen voor de verschillende bakken, lees ook dit topic eens, over de ervaringen van een tuner (Hans Vooijs) bij het upgraden van een R4: viewtopic.php?f=2&t=10352" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger schreef:
Als je een HA1-01 5-bak neemt is de eindoverbrenging 10 % sneller (bij hetzelfde motortoerental) dan de GTL bak. Als je de HA1 03 5-bak hebt is de eindoverbrenging ongeveer hetzelfde als de GTL bak, zie ook onderstaand tabelletje.
Totale overbrengingen
Versnelling...TS(03)...AT......GTL.....F6……R5-1100...TS (01)
1..................13.2....14.8.....11.9....15.8…..11.9.........11.9
2...................7.8......8.7......6.9......9.2…….6.9...........6.9
3...................5.0......5.7......4.5......6.0…….4.5...........4.5
4...................4.0......4.0......3.2......4.2…….3.2...........3.6
5...................3.3......3.3..............................…………...2.9
.
(TS (03)= HA1 03; AT= 385; R5-1100 = 354-135; TS (01) = HA1 01)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Aanvulling: 1400cc inbouw topic van een paar jaar geleden: viewtopic.php?f=2&t=12174" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- maartenbokslag
- Berichten: 131
- Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
- Locatie: Tilburg
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Inmiddels veel tips van Bertje gehad en wat onderdelen bijeen gespaard. Dank!
Inmiddels heb ik een 32 mm carb met spuitstuk en een 'lange bak'.
Vanavond wat gesleuteld om de bak uit mijn F6 te trekken. Kan de radiateur daarvoor blijven zitten? Of moet die eruit om de schakelpook wat ruimte te geven?
groetjes,
Maarten
Inmiddels heb ik een 32 mm carb met spuitstuk en een 'lange bak'.
Vanavond wat gesleuteld om de bak uit mijn F6 te trekken. Kan de radiateur daarvoor blijven zitten? Of moet die eruit om de schakelpook wat ruimte te geven?
groetjes,
Maarten
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Ik haal er alles uit, Lijkt mij wat moeilijk zonder heel de motor te liften.
Marc
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- maartenbokslag
- Berichten: 131
- Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
- Locatie: Tilburg
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Ik heb het wel vaker gedaan met gewoon de motor naar voren kantelen. Dat is het probleem niet. Staat ook zo in Haynes manual.
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Graag gedaan, Maarten! De fietsonderdelen zijn trouwens al gemonteerd, waarvoor dank!
Kan zonder motor te lichten, maar is niet bepaald de makkelijkste wijze. Aan de andere kant: je hebt dan geen takel nodig.
Als je de bak in z'n 2 of 4 zet kom je denk ik nét weg met de radiateur. Wilde je niet sowieso ook de bakdeksel demonteren? Die zou je er ook al van tevoren af kunnen halen.
Kan zonder motor te lichten, maar is niet bepaald de makkelijkste wijze. Aan de andere kant: je hebt dan geen takel nodig.
Als je de bak in z'n 2 of 4 zet kom je denk ik nét weg met de radiateur. Wilde je niet sowieso ook de bakdeksel demonteren? Die zou je er ook al van tevoren af kunnen halen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- maartenbokslag
- Berichten: 131
- Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
- Locatie: Tilburg
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Marc had gelijk, het was een hoop gedoe, vooral de boutjes van de startmotor. En uiteindelijk zijn enkel het stuurhuis en het motorblok (wel met alle aanbouwdelen en kabels) blijven zitten.
Met Bertje heb ik afgelopen vrijdag wat bakken bekeken:
HAO 146 -> de standaard GTL bak, heeft (niet heel verrassend) een differentieel van 10 x 31 tanden
HAO 98 -> een code die op internet niet te vinden is, heeft een diff. van 8 x 29 tanden, en dus een vertraging van 3,625
Inmiddels heb ik er nog 2 opengehaald:
HAO 96, de standaard bak van Spaanse R4F6, heeft een diff van 8 x 29 tanden, dus vertraging 3,87. Toch minder dan overal op het internet (ook hierboven) wordt aangegeven voor de F6 (1: 4,125). Voor de volledigheid de tandwielen van de snelheidsmeter erbij: 8 x 18 tanden
HAO 135 is een R5-bak, heeft een diff van 10 x 31 en snelheidsmetertandwielen 9 x 16 tanden. Geheel gelijk aan een GTL bak dus.
Mijn HAO 96 schakelde prima maar ik vond dat hij teveel toeren maakte. De R5 bak was van binnen sleets en er is mee gerommeld, daar haal ik het differentieel uit om in de HAO 96 te zetten. Eens kijken of dat gaat lukken.
Veel gesleutel allemaal, maar erg leuk om die versnellingsbakken eens open te hebben! Mooi gebouwd.
Met Bertje heb ik afgelopen vrijdag wat bakken bekeken:
HAO 146 -> de standaard GTL bak, heeft (niet heel verrassend) een differentieel van 10 x 31 tanden
HAO 98 -> een code die op internet niet te vinden is, heeft een diff. van 8 x 29 tanden, en dus een vertraging van 3,625
Inmiddels heb ik er nog 2 opengehaald:
HAO 96, de standaard bak van Spaanse R4F6, heeft een diff van 8 x 29 tanden, dus vertraging 3,87. Toch minder dan overal op het internet (ook hierboven) wordt aangegeven voor de F6 (1: 4,125). Voor de volledigheid de tandwielen van de snelheidsmeter erbij: 8 x 18 tanden
HAO 135 is een R5-bak, heeft een diff van 10 x 31 en snelheidsmetertandwielen 9 x 16 tanden. Geheel gelijk aan een GTL bak dus.
Mijn HAO 96 schakelde prima maar ik vond dat hij teveel toeren maakte. De R5 bak was van binnen sleets en er is mee gerommeld, daar haal ik het differentieel uit om in de HAO 96 te zetten. Eens kijken of dat gaat lukken.
Veel gesleutel allemaal, maar erg leuk om die versnellingsbakken eens open te hebben! Mooi gebouwd.
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Ha Maarten, mooi uitzoekwerk! Maar zit er misschien een foutje in bovenstaande berekening?maartenbokslag schreef:
HAO 96, de standaard bak van Spaanse R4F6, heeft een diff van 8 x 29 tanden, dus vertraging 3,87.
Zit het verschil tussen de F6 en de GTL bak alleen in het diff? Ik zou denken dat de versnellingstandwielen ook anders kunnen zijn. Net even een berekeningetje gedaan, volgens mij zitten met name de 3 en de 4 dichter bij elkaar bij de F6.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- maartenbokslag
- Berichten: 131
- Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
- Locatie: Tilburg
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Ik ben een eind gekomen met de F6: er zit nu een differentieel van een R5 in en dat rijdt heel relaxed. De auto is heel veel stiller geworden.
Om wat meer vermogen te krijgen met het originele 1100-blok (dat wordt nu natuurlijk het probleem) eerst gedacht de hoofdsproeier van de Zenith 26 mm op te boren, maar daar bleek al een 1,25 mm in te zitten. Lange duurtest gedaan en de auto verbruikte 1 op 14,6. Prima vind ik, maar probleem om door te trekken naar de 100 km/u.
Nu heb ik er een Zenith 32 mm carburateur op gezet, hij trekt iets beter, al is het niet opzienbarend. Maar zoals hij nu is kan ik er wel gerust de snelweg mee op, 125 km op de teller is haalbaar.
Ik rij normaal trouwens 105 op de teller, dat is 100 volgens de Tomtom.
Met de 32 mm carb en spruitstuk (en bijbehorend kleppendeksel) verbruikt de F6 1 op 14,4, nog steeds heel goed te doen vind ik.
Dan de vraag: de korte chokekabel die naar de Zenith 26 mm liep, is veel te kort om de choke van de 32 mm te bedienen, want de kabel moet de carburateur vanaf de kant van het kleppendeksel naderen. Heeft iemand hier iets op verzonnen? Een extra lange kabel of een soort omkeerconstructie voor de chokebediening?
(nu bedien ik de choke maar gewoon onder de motorkap, niet ideaal)
Om wat meer vermogen te krijgen met het originele 1100-blok (dat wordt nu natuurlijk het probleem) eerst gedacht de hoofdsproeier van de Zenith 26 mm op te boren, maar daar bleek al een 1,25 mm in te zitten. Lange duurtest gedaan en de auto verbruikte 1 op 14,6. Prima vind ik, maar probleem om door te trekken naar de 100 km/u.
Nu heb ik er een Zenith 32 mm carburateur op gezet, hij trekt iets beter, al is het niet opzienbarend. Maar zoals hij nu is kan ik er wel gerust de snelweg mee op, 125 km op de teller is haalbaar.
Ik rij normaal trouwens 105 op de teller, dat is 100 volgens de Tomtom.
Met de 32 mm carb en spruitstuk (en bijbehorend kleppendeksel) verbruikt de F6 1 op 14,4, nog steeds heel goed te doen vind ik.
Dan de vraag: de korte chokekabel die naar de Zenith 26 mm liep, is veel te kort om de choke van de 32 mm te bedienen, want de kabel moet de carburateur vanaf de kant van het kleppendeksel naderen. Heeft iemand hier iets op verzonnen? Een extra lange kabel of een soort omkeerconstructie voor de chokebediening?
(nu bedien ik de choke maar gewoon onder de motorkap, niet ideaal)
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
De bestaande choke kabel heb ik op de 32mm carb. gebruikt, de kabel andersom laten werken, binnenkabel
trekt niet aan de choke, de buiten kabel duwt aan de choke.
gr. Jan.
trekt niet aan de choke, de buiten kabel duwt aan de choke.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Je kan er ook iets grotere voorbanden op leggen dat verlengt de overbrengen net nog een beetje dan klopt je teller weer..
- maartenbokslag
- Berichten: 131
- Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
- Locatie: Tilburg
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Daar heb ik aan gedacht maar dan werkt de knop dus ook andersom. Choke uitzetten is trekken, en choke inschakelen is helemaal induwen. Dat heb ik liever niet.deutz schreef:De bestaande choke kabel heb ik op de 32mm carb. gebruikt, de kabel andersom laten werken, binnenkabel
trekt niet aan de choke, de buiten kabel duwt aan de choke.
gr. Jan.
Dus wie nog andere tips heeft?
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
rij op LPG, dan heb je geen choke nodig
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Lange bak en/of sterker blok in een F6?
Of je koopt gewoon een langere kabel zijn gewoon te koop !