Pagina 1 van 1

Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: di okt 17, 2017 10:41 am
door MattjeR4
Hallo Mensen,

Ik heb een paar weken geleden Alpine turbo velgen op mijn R4 gezet. Dit gaf geen problemen totdat de achterbank bezet werd en de auto met 4 man beladen was. Met mijn oude banden en velgen was dit geen probleem. Maar nu lopen de achterbanden tegen de carrosserie aan in een bocht. De bandmaat achter is 175/60 R13. Hoe is dit op te lossen? Stuggere schokdemper? Of torsievering verstellen en hoe werkt dat? Alvast bedankt

Gr, Mattje

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: di okt 17, 2017 10:55 am
door Bertje
Andere banden plaatsen...
Originele breedte is 135. Met 145 kom je ook weg. 155 begint bij belading rechts achter al aan te lopen.

Een pragmatische oplossing is misschien F6 schokdempers monteren. Die zijn veerbekrachtigd, zetten je 4 dus mogelijk iets hoger op de poten achteraan.

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: wo okt 18, 2017 10:41 pm
door deutz
Je kunt ook de spatbord randen netjes naar binnen buigen, hielp bij mij ook.
gr. Jan.

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: do okt 19, 2017 12:37 am
door RVIER
@ herken ik

Oplossing Deutz is ok je kunt het spadbordrandje bv over een stuk remleiding vouwen.
Voor heb je mogelijk een soortgelijk probleem als je scherpe bochten maakt.

Maar: kijk ook even of hij de tankleiding niet raakt en of de tankontluchting.

Andere schokbrekers is geen oplossing: immers schokbrekers breken schokken, en hebben niets te maken met wagenhoogte en vering. F6 staven achter helpt ook maar is veel werk.

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: do okt 19, 2017 9:31 am
door MattjeR4
Okay, Bedankt voor de reacties. Zal straks kijken of de tankleiding in contact komt met de banden. Ik was al aan het kijken voor schokbrekers maar dat is dus geen oplossing.

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: do okt 19, 2017 11:20 am
door Bertje
RVIER schreef:
Andere schokbrekers is geen oplossing: immers schokbrekers breken schokken, en hebben niets te maken met wagenhoogte en vering. F6 staven achter helpt ook maar is veel werk.
Bertje schreef: Een pragmatische oplossing is misschien F6 schokdempers monteren. Die zijn veerbekrachtigd, zetten je 4 dus mogelijk iets hoger op de poten achteraan.
(ehh)

@Mattje: ik denk dat ik eventueel een setje (gebruikte) F6 schokdempers te leen heb, dan kun je eens proberen of dat een oplossing zou zijn.

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: do okt 19, 2017 12:20 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Heren,
die gedachte dat de F6 achterschokdempers van het "spontaan uitdruk type" zijn en daarmee de wagenhoogte achter zouden beïnvloeden is in eerste instantie niet zo'n gekke gedachte.
Zeker als je te maken zou hebben met verticaal geplaatste schokdempers, zou de wagen in theorie wellicht ietsje hoger kunnen komen.
Maar dus NOOIT bij een R4.
Plaats je zo'n uitdrukschokdemper onder een R4, dan ligt hij min of meer in horizontale positie, opgesloten tussen een vast punt aan de chassisbalk en een oogpunt aan de draagarm.
Daardoor zal het ding trachten om de afstand tussen deze 2 punten zo groot mogelijk te maken, waardoor de auto van achteren niet hoger komt te staan, maar juist de neiging krijgt om iets te zakken.
Maar nogmaals, puur theoretisch. In de praktijk zal het nauwelijks invloed hebben.

groet
Harry

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: do okt 19, 2017 10:58 pm
door marcGTL.BE
Baseball knuppel of ander rond houten voorwerp tussen band en spatbord plaatsen en al rollend en bollend het randje geleidelijk verder (dubbel) plooien zo win je al vlug een cm en komt het spatbord verder naar buitenstaan. Ik heb er zo 175/70 op liggen

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: vr okt 20, 2017 11:24 am
door dick holtrop
ik heb van die action handschoentjes, en trek het spatbord een beetje naar buiten, hoeft alleen rechtsachter

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: vr okt 20, 2017 4:05 pm
door Bertje
Voormalig Steunpunt NO schreef: Plaats je zo'n uitdrukschokdemper onder een R4, dan ligt hij min of meer in horizontale positie, opgesloten tussen een vast punt aan de chassisbalk en een oogpunt aan de draagarm.
Daardoor zal het ding trachten om de afstand tussen deze 2 punten zo groot mogelijk te maken, waardoor de auto van achteren niet hoger komt te staan, maar juist de neiging krijgt om iets te zakken.
Maar nogmaals, puur theoretisch. In de praktijk zal het nauwelijks invloed hebben.

groet
Harry
Goed punt, Harry. Nooit bij stil gestaan dat de schokdempers achteraan juist uitrekken bij inveren. Vraag me af hoe de constructeur dit bedoeld heeft, heb altijd gedacht dat men een F6 relatief hoog op de poten wilde hebben voor zo veel mogelijk laadvermogen.

Re: Banden die tegen carrosserie aanlopen

Geplaatst: vr okt 20, 2017 5:07 pm
door R4F6GTX Automaat
de F6 zakt zelfs een beetje met die schokbrekers, zoals beschreven door Harry; heeft niks met lading te maken maar vanwege de wegligging, om minder topzwaar te zijn.
mijn eerste F6 had ik omgebouwd met een automaat erin, en daar had ik aan de voorkant de achterschokbrekers van een F6 wat omgebouwd om de de wagen wat hoger te krijgen, want de automaat is een stuk zwaarder als een gewone bak. een volgende keer als ik weer een automaat kan vinden wil ik iets anders gaan bedenken... mijn huidige F6 heeft zoals je misschien nog weet een slechte 5 bak erin liggen; de 1e versnelling knalt er vaak uit en ik heb geen zin om dat ding te gaan reviseren want het is toch niet die met de goeie overbrengingen ...
en van de topicstarter, dat de banden aanlopen is logisch. 175 is veels te breed voor een R4, looks is schijnbaar belangrijker dan het (redelijk) origineel; je zou ook een echte auto kunnen kopen. bedenk ook wel dat alle andere onderdelen meer op hun donder gaan krijgen door die brede sloffen zoals wiellagers, ophanging onderdelen zoals "koeienogen" (ik heb nog enkele nieuwe te koop (uhh) ) en andere onderdelen en uiteraard gaat ie meer gebruiken... (roos)