Pagina 1 van 2
Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onderweg
Geplaatst: vr sep 29, 2017 5:43 pm
door Elleirim
Beste liefhebbers,
Vanmorgen ben ik begonnen met het verwijderen van het motorblok uit onze '84 4GTL.
De koppleling voelde allang niet meer goed aan, en bovendien wil ik eindelijk geen zwarte vlekken meer op straat zien achterblijven. Daarbij is de olievuldop altijd helemaal wit van de KVS smurrie, dus de koppakking vervang ik ook meteen. Het hele blok is zeiknat van de olie...tot net halverwege de cilinderkop, wat zijn nou de meest bekende olie-lekkageplekken?
Het koppelinghuis is ook baggervet, maar rond de as vanuit de bak zie ik geen vettigheid, en ook het vliegwiel ziet er kurkdroog uit.
Zou de olie dan ook allemaal van tussen de koppakking komen?
Ik hoor graag wat tips, zal proberen nog wat pics te plaatsen.
[img]
https://myalbum.com/album/llfbzHOHsTUW[img]
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: vr sep 29, 2017 7:19 pm
door ervaar.R4
https://myalbum.com/album/llfbzHOHsTUW" onclick="window.open(this.href);return false;
KLIK :
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: vr sep 29, 2017 9:51 pm
door JelleP
Succes! Leuk om dit op rustig tempo op eigen terrein te kunnen doen. Dat gaat bij mij helaas niet, auto staat altijd op de openbare weg. Ga je de boel ook weer in de verf zetten? Ik heb een zwak voor mooi verzorgde motorruimtes
De voor de hand liggende lekkages in het motorblok die ik kan bedenken zijn van onderuit het kleppendeksel en vanuit de krukas- en nokkenaskeerringen. Kleppendeksel is eenvoudig op te lossen. Zelf bracht ik een niet al te zuinige streep vloeibare pakking aan in de rand van het deksel, deed daar een nieuwe pakking in, en legde boel daarna rechtop op een 100% vlak oppervlak (zoals een glasplaat) te drogen. Sindsdien geen lekkage meer. Draai het deksel vooral niet te strak op de motor vast, want dan vervorm je de boel weer en gaat het alsnog weer lekken.
Krukaskeerring kun je vervangen als je de versnellingsbak en koppeling verwijdert, maar dit was je sowieso al van plan.
Olielekkage naar buiten toe vanuit de koppakking lijkt mij zelf niet zo waarschijnlijk, tenzij het héél erg kapot is, maar ik kan het mis hebben.
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: vr sep 29, 2017 11:03 pm
door harbourseal
Hoi,
Als je het vliegwiel eraf haalt zal je daar misschien toch wat lekkage ontdekken vervang dan in ieder geval de krukas keerring.
Net als de nokkenas keerring daar zit vaak het grootste probleem.
Succes.
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: za sep 30, 2017 6:57 am
door roberto
Tip!
Als je de kop wil verwijderen eerst schuiven en dan er af halen, draai de krukas geen millimeter anders komen de cilinderbussen omhoog en gaat de pakking daar onder zit later lekken en dat betekend dat het hele blok los moet.
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: ma okt 02, 2017 12:29 pm
door Elleirim
Beste allemaal,
Grote dank voor jullie reacties en tips, super!
Ik heb een nieuwe nokkenaskeerring gemonteerd, en de krukaskeerring krijg ik morgen binnen.
Koppakking heb ik vanmorgen vervangen, en gemonteerd volgens de bijsluiter:
Op volgorde 20Nm/40Nm/60Nm....dan moetik hem als ze weer rijdt, een keer warmrijden, en vervolgens nogmaals aantrekken op 60Nm.
Komen deze momenten ook overeen met de gegevens in de vraagbaken?
Verder had ik met stift mijn vliegwiel afgetekend.....maar door het ontvetten is alles helaas verdwenen...hoe monteer ik nou het vliegwiel juist....helaas past hij er op 8!! manieren op....
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: ma okt 02, 2017 1:49 pm
door BVDP
Elleirim schreef:
Verder had ik met stift mijn vliegwiel afgetekend.....maar door het ontvetten is alles helaas verdwenen...hoe monteer ik nou het vliegwiel juist....helaas past hij er op 8!! manieren op....
Cilinder één in bovenste dode punt, stroomverdeler wijst naar bougiekabel van bougie van cilinder 1. Zo niet moet de krukas nog een toer verder. Het merktstreepje op je vliegwiel valt dan in het venster dat voorzien is om de ontsteking met een stroboscoop af te stellen. Hopelijk is dat wat duidelijk.
Bart
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: ma okt 02, 2017 1:58 pm
door Elleirim
Super, dank je wel Bart!
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: ma okt 02, 2017 2:37 pm
door Elleirim
Sorry....wat is ook weer nummer 1....degene bij de cabine, of degene bij de bak?
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: ma okt 02, 2017 3:04 pm
door Bertje
Elleirim schreef:
Verder had ik met stift mijn vliegwiel afgetekend.....maar door het ontvetten is alles helaas verdwenen...hoe monteer ik nou het vliegwiel juist....helaas past hij er op 8!! manieren op....
Dat waag ik te betwijfelen. Als het goed is zit 1 boutgat net iets verschoven tov de rest.
Elleirim schreef:Sorry....wat is ook weer nummer 1....degene bij de cabine, of degene bij de bak?
Cilinders worden altijd geteld vanaf vliegwielzijde. Bij een R4 is dit dus de cilinder het dichtste bij de voorbumper.
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: ma okt 02, 2017 5:19 pm
door JelleP
Bertje schreef:
Cilinders worden altijd geteld vanaf vliegwielzijde.
Volgens mij wordt het tegenwoordig juist altijd geteld vanaf de distributiezijde en is/was de R4 een uitzondering

Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: ma okt 02, 2017 6:09 pm
door harbourseal
Hoi elleirim,
het vliegwiel past maar op 1 manier op de krukas. kijk dus naar de boutgaten. Die moeten allemaal netjes uitlijnen. Je hoeft echt niet te gaan zoeken naar een BDP. Gewoon het vliegwiel draaien tot alle gaten uitlijnen.
Bij een Billancourt motor luistert het wel erg nauw, maar je hebt een 1108 Cleon.
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: wo okt 04, 2017 6:37 pm
door Elleirim
Hij zit weer in elkaar, heeft gelopen.....en moet weer uit elkaar, ben even zwaar teleurgesteld in mijzelf.
De koppeling ‘ontkoppelde’ maar niet....heb ik zeer waarschijnlijk de plaat verkeerd om gemonteerd
Nu is mijn vraag aan jullie, is het echt niet mogelijk om de bak er ‘even’ apart uit te halen...hij lijkt mij toch wel eronderuit te moeten kunnen?
Dan moet er alsnog best wat af...maar toch wel flink wat minder.
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: wo okt 04, 2017 6:56 pm
door Elleirim
En dan nog wat...nu ik toch weer aan de beurt ben.
Ik heb de krukaskeerring zo diep mogelijk getikt.
Is dat wel ok? Of moet hij gelijk met de buitenkant liggen? Vind het maar raar dat dit zo zou moeten..
Re: Motor is eruit, nieuwe koppakking en koppeling zijn onde
Geplaatst: wo okt 04, 2017 7:31 pm
door Erik
Heb ik ook gedaan de plaat verkeerd om. Echt heel erg balen.