Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
Beste forumtechneuten,
Bij ons in het dorp zit een hondenclub die een oude Toro Groundsmaster grasmaaier hebben met een Renault 4 motor.
Ik heb die mannen in het verleden al een aantal malen geholpen met onderdelen en afstellen, maar nu hebben we een echt probleem.
De motor is een Ventoux motor met code 839-46, dat is volgens mij een 782 cc motor, dezelfde als in de 1e modellen R4.
Nu het probleem: Tijdens het maaien is hij afgeslagen om vervolgens nooit meer aan te slaan.
Met het uiteinde van een bougiekabel tegen de massa geeft geen vonk tijdens het starten.
Wat ik vervolgens gedaan heb is het volgende:
- Contole of er stroom staat op de + pool van de bobine; 12V gemeten bij inschakelen van het contact.
Bedrading naar bobine en van bobine naar stroomverdeler zijn intact.
- Condensator vervangen door een nieuwe; geen vonk
- Contactpuntjes vervangen door een setje nieuwe; geen vonk. Ter info het gaat om zo'n kleine SEV Marchal
ontsteking, die ook op de oude 4tjes zat.
- Bobine vervangen door een gegarandeerd goede; geen resultaat.
- Complete ontsteking vervangen door een andere, in dit geval een goede Ducellier; ook geen vonk.
- Bougiekabels gewisseld door een andere set; nog steeds geen vonk.
Motor draait vlot rond bij starten, de carbu krijgt benzine, maar de vonk op de bougies komt niet tot stand.
Ik weet het even niet meer, iemand nog zinvolle suggesties?
Groet
Harry
Bij ons in het dorp zit een hondenclub die een oude Toro Groundsmaster grasmaaier hebben met een Renault 4 motor.
Ik heb die mannen in het verleden al een aantal malen geholpen met onderdelen en afstellen, maar nu hebben we een echt probleem.
De motor is een Ventoux motor met code 839-46, dat is volgens mij een 782 cc motor, dezelfde als in de 1e modellen R4.
Nu het probleem: Tijdens het maaien is hij afgeslagen om vervolgens nooit meer aan te slaan.
Met het uiteinde van een bougiekabel tegen de massa geeft geen vonk tijdens het starten.
Wat ik vervolgens gedaan heb is het volgende:
- Contole of er stroom staat op de + pool van de bobine; 12V gemeten bij inschakelen van het contact.
Bedrading naar bobine en van bobine naar stroomverdeler zijn intact.
- Condensator vervangen door een nieuwe; geen vonk
- Contactpuntjes vervangen door een setje nieuwe; geen vonk. Ter info het gaat om zo'n kleine SEV Marchal
ontsteking, die ook op de oude 4tjes zat.
- Bobine vervangen door een gegarandeerd goede; geen resultaat.
- Complete ontsteking vervangen door een andere, in dit geval een goede Ducellier; ook geen vonk.
- Bougiekabels gewisseld door een andere set; nog steeds geen vonk.
Motor draait vlot rond bij starten, de carbu krijgt benzine, maar de vonk op de bougies komt niet tot stand.
Ik weet het even niet meer, iemand nog zinvolle suggesties?
Groet
Harry
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
Ik zou menen dat er iets sluiting maakt. Geeft de bobinekabel een vonk als je hem direct in de buurt van het motorblok houdt, dus niet via de verdeler? Zo weet je beter waar je het moet zoeken. Indien vonk, dan zit het na de bobine en waarschijnlijk in de verdeler, indien niet, dan is het de bobine. Ik heb trouwens wel meer dan eens een nieuwe condensator kapot uit een ongeopende verpakking gehaald.
En anders is er misschien een stroomslurper, die bij het starten vanwege een defect zoveel stroom pakt, dat er niets meer over is voor de ontsteking. Check dus ook de startmotor, de dynamo en de spanningsregelaar.
En anders is er misschien een stroomslurper, die bij het starten vanwege een defect zoveel stroom pakt, dat er niets meer over is voor de ontsteking. Check dus ook de startmotor, de dynamo en de spanningsregelaar.
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
als een van de diodes van de dynamo sluiting geeft krijg je nooit meer voldoende spanning voor de ontsteking, check dit maar en gooi de dynamo er even af.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
Met een kapotte condensator is de motor goed aan de gang te krijgen!
Ook zonder dynamo slaat een motor goed aan!
Ik zou in dit geval een stroomdraadje rechtstreeks op de plus van de accu naar de plus van de bobine doen.
Heb je tijdens het starten 12 Volt op de bobine gemeten? is niet al te vet, maar moet er eigenlijk wel op lopen.
gr. Jan.
Ook zonder dynamo slaat een motor goed aan!
Ik zou in dit geval een stroomdraadje rechtstreeks op de plus van de accu naar de plus van de bobine doen.
Heb je tijdens het starten 12 Volt op de bobine gemeten? is niet al te vet, maar moet er eigenlijk wel op lopen.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
openen de punten wel?
als je de verdelerkap eraf haalt en met een schroevendraaier (bij contact aan) de punten opent moet er een vonk ontstaan op de bobine
vr gr Fons
als je de verdelerkap eraf haalt en met een schroevendraaier (bij contact aan) de punten opent moet er een vonk ontstaan op de bobine
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
Puntjes zijn nieuw en afgesteld op 0,4 mm tijdens het openen. Likje vet op de nokjes van het asje gedaan.
En ze openen ook mooi tijdens het starten.
Gisteren hebben ze hem toch weer aan de praat gekregen heb ik begrepen.
Maar na een korte tijd begint hij te stoten en rot te lopen en vervolgens hield hij er weer mee op is me verteld.
Het lijkt wel te maken hebben met het heet worden tijdens het gebruik.
De koelvin draait continue mee en er zit geen temperatuur indicatie op, dus geen idee hoe de bedrijfstemperatuur is.
Misschien dat het nu weer beter gaat nu het iets koeler is.
We gaan de ontwikkelingen volgen.
En ze openen ook mooi tijdens het starten.
Gisteren hebben ze hem toch weer aan de praat gekregen heb ik begrepen.
Maar na een korte tijd begint hij te stoten en rot te lopen en vervolgens hield hij er weer mee op is me verteld.
Het lijkt wel te maken hebben met het heet worden tijdens het gebruik.
De koelvin draait continue mee en er zit geen temperatuur indicatie op, dus geen idee hoe de bedrijfstemperatuur is.
Misschien dat het nu weer beter gaat nu het iets koeler is.
We gaan de ontwikkelingen volgen.
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
Vapour-lock?
gr. Jan.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
De bedrijfstemperatuur van een lopende motor kun je gemakkelijk meten met een laser thermometer.
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
thermostaat kapot
(ik neem aan dat er nog vloeistof in zit !
vr gr Fons
(ik neem aan dat er nog vloeistof in zit !
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
De mannen zijn maar 1 keer per week op dat terrein aanwezig, dus er wordt zeker niet dagelijks aan het ding gesleuteld.
Zodra er mogelijkheden zijn, gaan we testen met een aantal suggesties en ik kom erop terug als er ontwikkelingen zijn.
groet
Harry
Zodra er mogelijkheden zijn, gaan we testen met een aantal suggesties en ik kom erop terug als er ontwikkelingen zijn.
groet
Harry
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
Heren,
Witte rook uit het grasmaaier gebeuren. (Niet letterlijk natuurlijk!)
Het probleem is getackeld en het waren eigenlijk 2 oorzaken.
1, Geen vonk en dan weer wel, had waarschijnlijk te maken met een kleine blokkade op de grondplaat, waardoor de contactpuntjes niet altijd volledig sloten.
Dat is opgelost en bij puntjes open wordt keurig 12 volt gemeten op de bobine en als ze sluiten meten we niks.
Eerder ook 12 volt bij gesloten puntjes.
2. Het steeds slechter lopen van de motor tijdens het maaien leek aanvankelijk op een hitteprobleem, maar bleek te worden veroorzaakt door een chokeklep die bleef hangen. ook dat is verholpen en de motortemperatuur tijdens de arbeid zit keurig rond de 80 graden.
De motor is weer zo optimaal mogelijk op tijd gezet, alhoewel dat niet zo makkelijk is als in de R4.
Markeringspunten zijn lastiger te vinden en stationair loopt zo'n maaier meer toeren dan een automotor.
Op dit moment is iedereen blij en laten we het hierbij.
Dank voor de reacties en de suggesties ook namens de mannen van de hondenclub.
groet
Harry
Witte rook uit het grasmaaier gebeuren. (Niet letterlijk natuurlijk!)
Het probleem is getackeld en het waren eigenlijk 2 oorzaken.
1, Geen vonk en dan weer wel, had waarschijnlijk te maken met een kleine blokkade op de grondplaat, waardoor de contactpuntjes niet altijd volledig sloten.
Dat is opgelost en bij puntjes open wordt keurig 12 volt gemeten op de bobine en als ze sluiten meten we niks.
Eerder ook 12 volt bij gesloten puntjes.
2. Het steeds slechter lopen van de motor tijdens het maaien leek aanvankelijk op een hitteprobleem, maar bleek te worden veroorzaakt door een chokeklep die bleef hangen. ook dat is verholpen en de motortemperatuur tijdens de arbeid zit keurig rond de 80 graden.
De motor is weer zo optimaal mogelijk op tijd gezet, alhoewel dat niet zo makkelijk is als in de R4.
Markeringspunten zijn lastiger te vinden en stationair loopt zo'n maaier meer toeren dan een automotor.
Op dit moment is iedereen blij en laten we het hierbij.
Dank voor de reacties en de suggesties ook namens de mannen van de hondenclub.
groet
Harry
Re: Problemen met TORO Groundsmaster grasmaaier met R4 motor
Graag gedaan Harry, daar is een forum voor!
gr. Jan.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!