Inbouwen radio

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ottilie
Berichten: 16
Lid geworden op: di jul 02, 2002 2:00 am

Bericht: # 19178Bericht ottilie »

Ik heb een "nieuwe" R4 gekocht (1992, TL met 1100 motor) en nu wil ik daar een radio gaan inbouwen.

Zou een van jullie mij kunnen uitleggen hoe dit moet? Is er nog een speciale R4 "kast" waar de radio in hoort? Zo ja, kan ik die bij het clubmagazijn halen?

Ik heb trouwens het R4 handboek; volgens mij kom ik daar een heel eind mee wat het electrische circuit betreft.

Ik hoor het graag.
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 19180Bericht The_Underd0g »

Voor een radiootje heb je inderdaad een "speciale" kast nodig aansluiten is vrij simpel ik heb dat gewoon aan een permanente zekering gedaan voor de permanente stroom en een zekering van het contakt voor de gewone stroom, zekering kastje hangt vast met 2 vijsjes massa kunt je overal in de wagen aansluiten (als het maar van ijzer is)
ottilie
Berichten: 16
Lid geworden op: di jul 02, 2002 2:00 am

Bericht: # 19190Bericht ottilie »

Veel dank alvast, voor je antwoord.
Maar wat zijn "vijsjes" en hoe zie je wat de permanente zekeringen zijn?
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 19191Bericht schoapke »

en als je toch draden aan het trekken bent, meteen een bak inbouwen :wink:
Jurr
Berichten: 20
Lid geworden op: ma dec 30, 2002 2:00 am
Locatie: Voorburg

Bericht: # 19193Bericht Jurr »

en als je in de buurt van Delft bent staat daar een witte r4 op de sloop met een 'bak' erin!
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 19194Bericht Bauke »

Speciale kast? gewoon de radio in dat gat schuiven draden aansluiten en klaar toch? Op de draden of in de manual van de radio ("die krijg je nameijk als je hem niet van de vrachtwagen gevallen" koopt) staat wel welke draad waaraan moet en dan staat er in je owners manual welke zekeringen in de zekeringenkast waar zitten en klaar is R4 radio. Toch? Tenminste, zo ging het bij mij ongeveer. Tipje. zorg voor fatsoenlijk speakers. Ik had eerst hele ouwe en om boven het motorgeluid uit te komen (en eens lekker te blêren) heb ik de die p.o. opgeblazen. mmm Suuk6 i.e.g. en veel plezier met de auto en de radio
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 19212Bericht Ron »

Radioconsoles zijn als accessoire leverbaar geweest. Erg gemakkelijk zijn ze niet te krijgen, maar ze zijn er in verschillende soorten. Pas op: nieuwsoortige radio's (met CD-speler) mogen niet in een hoek gebouwd worden die meer bedraagt dan 30 graden. Nou, dan krijg je die radio mooi niet in die console. Die staat zowat vertikaal.
Sommigen maken dan voor de radio zelf een bakje rechts onder het dashboard, plakken hem linksonder, of schroeven hem vast met slotbouten in het dak.
Ik heb zelf een console gemaakt waarin hij horizontaal kan, maar toen kon ik hem niet goed meer bedienen en de handrem zat in de weg. Die console ligt nu mooi weer in platte stukjes op de werkbank. Mag je gratis hebben, maar je hebt er niets aan.

En over kant en klare aansluitschema's van een radio voor in je 4 : vergeet het maar.
Je zal zelf een plus moeten breken ergens en de rest zelf moeten verzinnen.
Zorg wel dat er een zekering tussen zit.
Gebruikersavatar
Diana
Berichten: 305
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Bericht: # 19216Bericht Diana »

Ik heb mijn radioconsole gekocht bij Ruud Wind, misschien heb je er wat aan. :smile:
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 19225Bericht an3s »

ik heb er nog 1 liggen
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 19227Bericht R4F6GTX Automaat »

Op 2003-05-08 14:44, schreef ottilie:
Veel dank alvast, voor je antwoord.
Maar wat zijn "vijsjes"
een vijs is het belgische woord voor een schroef... vijsjes zijn dus schroefjes. :smile:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 19236Bericht schoapke »

En meer moet dat niet zijn :grin:
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 19245Bericht Ron »

Misschien zitten er bij viertjes uit '92 wél speciale aansluitstekkers achter het dashboard?
ottilie
Berichten: 16
Lid geworden op: di jul 02, 2002 2:00 am

Bericht: # 19381Bericht ottilie »

Mijn dank is groot voor alle hulp.

Ik zal het nog eens even vragen aan de verkoper van mijn R4, hoe dat zit met die electriciteit, want tot nu toe heb ik er geen verstand van.

Anders wil ik die console (dat is het goeie woord) wel overnemen van an3s? Zeg maar wat je ervoor moet hebben.
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 19384Bericht David »

Ik heb mijn radio linksvoor onder in die bak liggen, bij gebrek aan een console. De bedoeling is altijd nog om de radio links onder het dashboard te schroeven, maar ja, tijd he....

De stroom haal je vanuit de zekeringenkast, dit ding zit ook linksvoor verstopt. Bepaal eerst wat je wilt. Wil je de radio ALTIJD aan kunnen zetten of alleen als je auto op het eerste en tweede contact staat? Ok, stel je hebt besloten dat je de radio via het contact wilt hebben. Draai het contact op standje 1 en begin te meten. Je ziet in die zekeringenkast een aantal draadjes samenkomen. Nu moet je met een spanninszoerer of universeelmeter net zolang zoeken totdat je een draadje hebt gevonden dat stroom krijgt als het eerste contact aanstaat (en geen stroom krijgt als het contact uitstaat!!). Bij een universeelmeter houd je een pool tegen een stuk metaal in de auto waar geen lak opzit (een schroefje bijvoorbeeld). Dit is de min en met de plus ga je die draadjes af. Wel eerst die meter op een voltage instellen tot 15V gelijkspanning. Als je er niet uitkomt, vraag dan die O zo handige buurman maar eens, misschien lukt het hem dan. Succes!!

_________________
een gereviseerde R4 is (bijna) een nieuwe!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Davidov op 2003-05-09 14:56 ]</font>
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 19391Bericht an3s »

Op 2003-05-09 14:39, schreef ottilie:
Mijn dank is groot voor alle hulp.

Ik zal het nog eens even vragen aan de verkoper van mijn R4, hoe dat zit met die electriciteit, want tot nu toe heb ik er geen verstand van.

Anders wil ik die console (dat is het goeie woord) wel overnemen van an3s? Zeg maar wat je ervoor moet hebben.
Wat die console betreft: Die heb ik vorig jaar iets te voorbarig bij Renocars gekocht voor 15 euro, dat wil ik er wel weer voor terug. Ik weet dat dat veel geld is voor een stukje plastic, maar ja....

Eventueel wil ik hem voor dat geld wel inpakken en op de post doen.

Wat je electra betreft: Dat is heel simpel.
Alle electriciteit loopt in principe vanaf de accu via de diverse zekeringen naar de verbruiker, al dan niet met een schakelaar ertussen. Die schakelaar zit meestal achter de zekering, maar in sommige gevallen, zoals de verlichting, loopt de stroom eerst langs de schakelaar en dan naar meerdere gezekerde groepen.

Om electra af te tappen kan je het volgende doen: Door middel van een voltmeter of spanningszoeker (12V) vaststellen welke zekeringen niet achter een schakelaar en/of contactslot zitten.

Vervolgens kan je hier de stroom aftappen VOOR de zekering en dan in de draad die je aanlegt zo snel mogelijk een losse zekeringhouder plaatsen en dan naar de radio. Of je kiest een zekering waar nog niet al teveel gebruikers opzitten en tapt de stroom NA die zekering af. In dat geval kun je volstaan met een draad direct naar de radio.

Voor de zekering aftappen heeft als voordeel dat je een aparte groep creeert voor je radio en dus niet bang hoeft te zijn dat je een bestaande groep overload.

Je kunt erachter komen welke pool VOOR en welke NA de zekering zit door de betreffende zekering er even uit te wippen en weer met de spanningszoeker te meten op welke pool nog spanning staat.

Let er wel op dat je op deze manier alleen radio's met een normaal beschaafd uitgangsvermogen kunt aansluiten. Voor heftige herrie zijn veel ernstiger maatregelen nodig.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Plaats reactie