Pagina 2 van 2

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: ma apr 24, 2017 10:38 pm
door JelleP
Mooi zo! (beer) Gelukkig een makkelijke en snelle fix. Doet de R4 van Folkert het ook alweer inmiddels?

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: ma apr 24, 2017 11:23 pm
door deutz
Niets meer van gehoord!
gr. Jan.

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: di apr 25, 2017 9:55 am
door Folkert S
Afgelopen zondag een andere bobine geprobeerd. Geen resultaat. Toen ik een andere kabel van Bobine naar verdeler erop zette leek het opgelost. Alleen tijdens de proefrit viel ie weer uit. Uiteindelijk de wegenwacht gebeld! Die kon het niet ter plekke oplossen, maar gaf aan dat de contactpunten versleten waren. Naast verse olie heeft de motor de laatste jaren niet zoveel onderhoud gehad, dus gisteren onderdelen besteld voor een beurt (incl. contactputen). Omdat ik deze week vakantie heb is daar wel even tijd voor. Begin met de contactputen en dan kijken of het goed is, daarna doe ik de rest van het beurtje.

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: wo apr 26, 2017 3:21 pm
door jeje
En jaahh, met vlag en wimpel door de APK! (beer)

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: vr apr 28, 2017 10:27 pm
door Folkert S
Beurt is gedaan. Olie ververst. Nieuw olie + luchtfilter (brandstoffilter vorige week al gedaan). Bougies, contactpunten en condensator vervangen. En ook de gelijk de kleppen gesteld.
Hij start en blijft nu ook lopen. Bij het rijden valt het wel op dat de motor bij het optrekken iets stottert. Als ik de choke iets aantrek wordt het beter. Toen ik hem net had deed ie dit ook een beetje en heb toen de sproeier "opgeboord" naar 1mm. Reed daarna perfect.
Nu wilde ik nog de ontsteking op tijd zetten. Heb de beschikking over een stroboscooplamp, maar heb daarover nog wel een paar vragen. Op het koppelingshuis staan 2 merktekens / streepjes. Welke moet ik aanhouden? of moet ik er tussen blijven. En op hoeveel graden voorontsteking moet ik de lamp instellen. En kan (bij stationair toerental het slangetje van de vervroeger blijven zitten.
De contactpunten heb ik afgesteld met 0,4mm speling. Motor gedraaid tot tot ze open staan op een nok en dan meten. Is dat de manier? was lastig om zo het punt te bepalen wanneer ze het verste openstaan. Is dit de goede manier of is er ander truukje voor?

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: ma mei 01, 2017 8:30 am
door Bertje
Staat allemaal prima beschreven in Kluwer

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: ma mei 01, 2017 12:16 pm
door Okido
De afstelgegevens staan in een vraagbaak. Ik weet niet welke motor je hebt. Als het een GTL is dan kan je uitgaan van (ruim) 5 graden ofwel 1 centimeter. Pak gewoon het meest rechtse streepje op het vliegwielhuis. Het vliegwiel draait tegen de klok in.

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: ma mei 01, 2017 9:43 pm
door Folkert S
Afgelopen weekend weer wat dingen geprobeerd. Met de stroboscooplamp onsteking op circa 8 gr. voor bdp gezet. Op het forum gelezen dat dit met de nieuwe benzine beter zou rijden. Echter na een proefrit toch maar weer iets later gezet (Okido, inderdaad nabij het rechter streepje). Stotteren bij optrekken is nu minder en motor loopt ook stationair rustiger.
Omdat ie toch met de choke iets open wat beter rijdt vermoed ik dat de carburateur ook niet helemaal 100% is. Ik heb nog een reserve liggen en ga die monteren om te kijken of dit verandering geeft.
Ergens op het forum las ik dat de speling van de contactputen eigenlijk de contacthoek wordt genoemd en dat je dit met een stroboscoop zou kunnen meten. De lamp die wij hadden had deze functie helaas niet. Bij degene die de contacthoek met stroboscoop hadden afgesteld was de speling doorgaans iets minder dan 0.4mm, dus ik heb die ook teruggezet naar 0,35mm.
Zoals het nu lijkt is ons viertje weer bedrijfszeker. Nu alleen nog wat fijnafstelling.
Tot zover bedankt voor jullie hulp.

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: ma mei 01, 2017 11:06 pm
door deutz
Zet je contacthoek/puntenafstand minimaal op 0,45mm, loopt dan meestal heel goed zonder stotteren enz.
gr. Jan.

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: di mei 02, 2017 3:53 pm
door Bertje
Folkert S schreef:Omdat ie toch met de choke iets open wat beter rijdt vermoed ik dat de carburateur ook niet helemaal 100% is. Ik heb nog een reserve liggen en ga die monteren om te kijken of dit verandering geeft.
Hier is in het verleden al uitgebreid over geschreven, de hoofdsproeier van een R4 blijkt aan de krappe kant voor hedendaagse benzine, het mengsel is dan net te arm. Met de choke wat open getrokken verrijk je het mengsel door de luchtaanvoer wat te knijpen, maar het zou natuurlijk logischer zijn in plaats daarvan de brandstoftoevoer wat te vergroten, oftewel: ruimere hoofdsproeier. Voor meer info, lees dit eens: viewtopic.php?f=2&t=10352" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: di mei 02, 2017 4:03 pm
door Bertje
Folkert S schreef: Ergens op het forum las ik dat de speling van de contactputen eigenlijk de contacthoek wordt genoemd en dat je dit met een stroboscoop zou kunnen meten
De contacthoek en de contactpuntafstand is niet hetzelfde, maar hebben wel met elkaar te maken. De contacthoek wil zeggen over hoeveel graden de contactpunten gesloten zijn, voor een 4-cilinder motor zit dit tussen de 0 en de 90 graden (want 4x90=360, dus een volledig rondje). De contacthoek moet groot genoeg zijn om de bobine "op te laden", maar ook weer niet te groot, anders staan de punten niet lang genoeg open om een goede vonk te trekken over de bougies, voor een R4 moet dit 57 graden zijn. De contactpuntafstand is dan weer de afstand tussen de contactpunten als ze maximaal open staan. Een grotere contacthoek komt neer op een kleinere contactpuntafstand, de contactpunten worden dan immers minder makkelijk gelicht. Hier beneden een plaatje dat ik van het web geplukt heb om een en ander te verduidelijken:

Afbeelding

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: wo mei 03, 2017 6:58 pm
door Folkert S
@ Bertje, naar aanleiding van dat item heb ik enkele jaren geleden de hoofdsproeier al eens vergroot naar 1mm. Daarna, tot enkele weken terug, probleemloos gereden. Zou het kunnen dat door het nieuwe nieuwe luchtfilter de lucht-brandstofverhouding is verstoord waardoor ie nu stottert. Of is dat te ver gezocht?
Zoals ik al aangaf ga ik nog een andere carburateur proberen. Puur om te zien of het verschil geeft. Door de week kom ik daar bijna niet aan toe, dus zal wel in het weekend worden.
Inmiddels wel tijd gehad om zo'n beetje elk item over contacthoek / contactpuntafstand op het forum te
lezen. En daar zijn de meesten van mening dat de contacthoek de maat is (en dat de -afstand daar uit volgt). Alleen de hoek kan ik niet meten en ben dus aangewezen op de afstand. Zal daar ook nog eens wat mee experimenteren en anders zal ik een garage moeten zoeken die de hoek voor me kan checken.

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: wo mei 03, 2017 7:12 pm
door Folkert S
Weten jullie ook zodra je de verdeelkap, rotor en plastic afdekplaatje van de ontsteking verwijderd en je zuigt aan het slangetje van de vervroeger of je dan moet kunnen zien of het meganisme beweegt.

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Geplaatst: do mei 04, 2017 8:54 am
door deutz
Inderdaad, als je aan het slangetje zuigt zie je dat het beweegbare deel van de contactpunten beweegt,
het wrijft als het ware tegen het stilstaande deel aan.
Ik denk dat je het toch moet zoeken in de brandstof voorziening, maar gewoon alles proberen!
gr. Jan.