Pagina 1 van 2

iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: wo feb 01, 2017 7:55 pm
door dick holtrop
op mijn chassis zat een soort van antidreun materiaal, onder de rubbermatten waar de voeten staan.

iemannd al een goed alternatief gevonden?

groet dick

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: do feb 02, 2017 11:20 am
door Bertje
Zelf heb ik bij mijn GTL en F6 het schutbord geïsoleerd met een soort plakschuim, de wagens zijn daardoor een stukje stiller geworden, en je brengt zo geen spul aan op plekken waar er waren onder kan kruipen (zoals in de voetenbakken).

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: do feb 02, 2017 9:39 pm
door RVIER
heren

bitumen dakbedekking met de brander aanbrengen kan en werkt. Je moet de vloer dan wel primen met een hechtlak. Ik heb ook wel eens bitumen dakbedekking in de achterklep gedaan en dat werkte best goed.
Probleem blijft wel dat als je het niet goed doet er water tussen dakbedekking en vloer komt en hij verder rotten

Je zou natuurlijk ook bv strijkkit aan de buitenzijde van de bodem aanbrengen
vr gr Fons

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: vr feb 03, 2017 6:38 am
door JdeW
Heren,

Ik speel met dezelfde gedachte om antidreun bitumen te gaan gebruiken wanneer mijn project zijn voltooiing nadert. Dit i.h.k.v. nog meer "modern" rijcomfort 8)
Wat standaard onder de rubbermatten zit is eigenlijk sponsmateriaal wat vocht vasthoudt zoals we uit ervaring weten.
Moet er niet aan denken dat onder het nieuw aangebrachte antidreun bitumen weer vocht gaat opstapelen, de factor condensatie speelt uiteraard ook een rol.
Zelf denk ik om de voetenbakken, bodemplaat bestuurderszijde, bijrijderszijde en passagiersruimte vrij te laten en dus geen vaste laag, van welk materiaal dan ook, aan te brengen

Groet, Joop

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: vr feb 03, 2017 6:09 pm
door Bertje
Oftewel, jij gaat ook puur voor schutbordisolatie (en geen bodemisolatie), Joop?

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: vr feb 03, 2017 7:03 pm
door JdeW
Hey Bert,
Idd wil ik de bodem vrij houden en alleen antidreun gebruiken op schutbord en alle overige klankkasten zoals deuren, achterklep en dak.
Maar onderschat het aantal decibel niet wat via het motorcompartiment binnenkomt, dus binnenschermen en motorkap worden eveneens meegenomen.
Dat is mijn huidig idee omtrent antidreun maar de bodem krijgt wel een losse bekleding laag of twee :D

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: za feb 04, 2017 12:00 am
door RVIER
heren,

ik heb ook eens deuren volgespoten met purschuim. Je moet ze wel aan de buitenzijde met een plaat ondersteunen als je de pur erin doet anders worden de deuren bol :-). Hielp ook.

Ben ook bezig geweest met lavakorrels, die je met lijm mengt en dan ik de deur stopt. Je krijgt dan een poreuse massa in de deur die de deur stijver maakt, waardoor hij minder dreunt.

Twee rubbermatten op de achtervloer nemen ook veel geluid weg.

vr gr Fons

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: za feb 04, 2017 9:25 am
door R4F6GTX Automaat
Pur is dus geen goed idee, pur trekt vocht aan dus lijkt me niet goed voor de roestvorming; als je wil isoleren tegen geluid moet je gewicht hebben. als je wil isoleren voor de warmte moet en licht zijn, glaswol of piepschuim of dergelijk spul. Ik haalde vroeger ondermatten (onder de vloerbedekking)van Volvo's op een sloop, lekker zwaar en flexibel, beetje olieachtig, en daarop de rubbermat van de R4 zelf, en soms daar nog een vloerbedekking of zoiets op. werkt geweldig. kan ik voor mn huidige 4 wel weer eens gaan doen...

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: zo feb 05, 2017 3:04 pm
door Bertje
JdeW schreef: Maar onderschat het aantal decibel niet wat via het motorcompartiment binnenkomt, dus binnenschermen en motorkap worden eveneens meegenomen.
Waarom zou je motorkap en binnenschermen willen isoleren? Dat zorgt toch alleen voor minder herrie buiten (ipv binnen) de auto? Aan de binnenzijde van de motorkap kan trouwens condens ontstaan, dit kan met isolatie misschien niet meer weg. Ook bij binnenschermen zou ik niet weten hoe je voorkomt dat er met het aanbrengen van isolatie vochtproblemen ontstaan.

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: ma feb 06, 2017 2:38 am
door Tweety
Bertje schreef: Waarom zou je motorkap en binnenschermen willen isoleren?
vanwege de reflectie van het geluid binnen in de klankkast zullen we maar zeggen.

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: ma feb 06, 2017 5:45 am
door JdeW
Al met al wordt het een mooie uitdaging om de R4 behoorlijk te isoleren op het gebied van stoorgeluiden. Diverse andere (old- c.q. youngtimer) fora hebben soortgelijke topics lopen. 100% isoleren is onhaalbaar en 100% antidreun materiaal aanbrengen is onnodig, men schrijft over max. 60% van een oppervlak.
Motorruimte en laadruimte zou ik zeker doen, evenals het dak en binnenzijde van deuren en achterklep.
De meeste antidreun materialen zijn op bitumenbasis en ja ik onderschrijf ieders gevoel bij onze grootste angst, condensvorming, opstapelend vocht en op termijn de gevreesde roest.
Het grappige is wel dat daar waar bij onze R4's bitumen gebruikt is (carrosserie op chassis) ik geen roest aangetroffen heb op de plaatstalen delen :D
Over de keuze van de verschillende soorten te gebruiken materialen? Daar heb ik nog tijd genoeg voor om me in te verdiepen.
Ik vind de keuze van Paul, van die olieachtige ondermatten op de bodemplaat, wel interessant doet me denken aan de Engelse "oily rag" methode :)

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: ma feb 06, 2017 9:53 am
door Le Quatrelle
Hallo,

In 2015 heb ik mijn F4tje geisoleerd en opgeknapt.

Het verhaal sttat op http://www.r4-forum.de" onclick="window.open(this.href);return false;. Klick op " Forum " , in het Forum dan op " Suchen ".

Als je op " Suchen " bent toets " Minicamper " in . Dan kun je mijn witte Fourgonette bekijken.

Ik heb 2 verschillende sorten Anti Dröhn gebruikt.

groet Thilo

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: ma feb 06, 2017 11:06 am
door Bertje
JdeW schreef:Het grappige is wel dat daar waar bij onze R4's bitumen gebruikt is (carrosserie op chassis) ik geen roest aangetroffen heb op de plaatstalen delen :D
Daar blijft dan ook geen vocht/condens staan. Persoonlijk raad ik alleen het isoleren van de vloer en holle ruimtes (deuren, achterklep) af. Zelf ben ik tevreden over puur en alleen het schutbord isoleren.

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: ma feb 06, 2017 8:54 pm
door FF Erik
Ik heb om het motorgeluid te dempen in de voetenbak van mijn F6 Celadon een dikke zwarte kokosmat op maat gelegd.
Met de originele rubberen mat eronder.
Werkt goed en geeft een ouderwets gevoel aan je voeten.

Kost een paar tientjes bij de tapijthandel.
Gewoon de rubberen mat meenemen, aftekenen en (laten) snijden.

Bitumen gaat misschien stinken bij warm weer.
En alles wat je vastplakt hindert je wanneer je de voetenbak of andere metalen delen wilt controleren op roest.

Re: iemand ervaring met antidreun materiaal?

Geplaatst: wo feb 15, 2017 12:49 am
door RVIER
heren,
wat je ook doet, er komt altijd water in de auto :-(
Het gaat er dus niet om dat je voorkomt dat het erin komt maar zorgt dat het weer weer uit kan.
Een gat boren in de bodem helpt!
Rubber matten oid hebben de neiging water vast te houden al is het maar door de capilaire werking tussen mat en plaat. (dat geldt ook voor de kokosmat met rubber onderzijde). Gevolg is dat de verf daar niet tegen kan (de vloer zit immers niet in de onderwaterverf) en begint te roesten.
Het beste is eigenlijk materiaal dat dol is op water.bv een kokosmat zonder rubberonderzijde! Immers dat materiaal laat het water door, maar staat ook toe dat het verdampt. Vroeger had ik biezen matten in de auto liggen, werkte perfect. Zelfs een laagje zand werkt! Voordeel van kokos is dat het een tropische uitstraling heeft :-)

Over geluiddemping: Paul heeft gelijk dat gewicht helpt, maar voor de grote vlakken van onze auto (deuren, motorkap, binnenscherme geldt ook dat die als een trommelvel werken. Als je daar de eigenfrequentie van weet te verleggen bv door er in het midden een stuk dakbedekking op te plakken, scheelt het ook weer een stuk.

Overigens lost het probleem zich eigenlijk altijd vanzelf op:
Hoe langer je erin rijdt, hoe slechter je oren worden en hoe minder je er last van hebt :-) (beer)

vr gr Fons