inhouden en stotteren R4GTL
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: inhouden en stotteren R4GTL
Ben zelf ook tijden op zoek geweest naar een grotere sproeier voor de Zenith IF carburateur, maar kon die nergens vinden. Zelf heb ik het nog niet gedurfd deze uit te boren, de stap van 90 naar 100 (dus 0.9 naar 1mm) vind ik wat groot.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: inhouden en stotteren R4GTL
die stap is niet groot hoor, 10% kan prima, gewoon een 1mm boortje erdoor!
4 GTL 1992, 5 L 1984
Re: inhouden en stotteren R4GTL
Da's toch niet waar! Je moet naar de doorlaat kijken, of wel het verschil oppervlak. En dat gaat kwadratisch.G12 schreef:die stap is niet groot hoor, 10% kan prima, gewoon een 1mm boortje erdoor!
Het verschil is 1^2/0,9^2 => 23%!
Dus bijna een kwart meer.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Re: inhouden en stotteren R4GTL
oppervlakte bereken je als volgt:Jerome schreef:Da's toch niet waar! Je moet naar de doorlaat kijken, of wel het verschil oppervlak. En dat gaat kwadratisch.
Het verschil is 1^2/0,9^2 => 23%!
Dus bijna een kwart meer.
straal x straal x π
0,45x0,45 x 3,141592 = 0,636
en
0,5x0,5x 3,141592 = 0,785
verschil in oppervlak = 0,149
dan kom je idd op 23% oppervlak vergroting, maar wat ik bedoelde was echt 10% sproeier diameter vergroting, dit is de richtlijn van Hans destijds
je moet anders op zoek naar een 0,95mm sproeier....
dit komt dan ong. overeen met 10% oppervlak vergroting.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Re: inhouden en stotteren R4GTL
Boortjes van .95mm .96mm en .97mm etc zijn gewoon te koop natuurlijk, uitboren zou ik overigens niet machinaal doen maar met het boortje tussen duim en wijsvinger krijg je een mooi spiraalvormpje..
Re: inhouden en stotteren R4GTL
Ik heb een 850 motor, type 800-05. Daar hoort een Zenith met 94 hoofdspoeier op te zitten. Er zat echter een Zenith op met daarin de hoofdsproeier 91A die normaal op de Cleon 1100 motor hoort.
Ik heb de sproeier opgeruimd naar 1 mm en vandaag een testrit gemaakt. Heel veel verschil.
Voorheen stotteren bij lagere toeren. Nu geen stotteren, beter oppakken beter doortrekken en sneller. Verder reageert ie beter op de choke en er is minder choke nodig.
Ik heb de sproeier opgeruimd naar 1 mm en vandaag een testrit gemaakt. Heel veel verschil.
Voorheen stotteren bij lagere toeren. Nu geen stotteren, beter oppakken beter doortrekken en sneller. Verder reageert ie beter op de choke en er is minder choke nodig.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: inhouden en stotteren R4GTL
Maar je moet dus wel nog steeds choken? Want het kan dus ook dat de sproeier nu te ruim is, dan rijdt de auto prima, maar verbruikt meer dan nodig is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: inhouden en stotteren R4GTL
Ja, ik moet nog steeds choken. In ieder geval bij de koude start. Als ik 'm dan meteen uit zet, dan houdt de auto de eerste kilometer wat in.
Ik heb overigens liever een auto die iets te rijk staat dan te arm.
Ik heb overigens liever een auto die iets te rijk staat dan te arm.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: inhouden en stotteren R4GTL
Ja maar je zal wel aan de uitstoot limieten moeten voldoen bij de APK,
Re: inhouden en stotteren R4GTL
Prima, dan heb je waarschijnlijk niet te ver opgeboord.Okido schreef:Ja, ik moet nog steeds choken. In ieder geval bij de koude start. Als ik 'm dan meteen uit zet, dan houdt de auto de eerste kilometer wat in.
Ik heb overigens liever een auto die iets te rijk staat dan te arm.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd