Achteras 67er
Geplaatst: zo mei 29, 2016 11:20 am
Bij het in elkaar zetten van een 67er lopen wij tegen een aantal dingen aan. Ten eerste hebben we het idee dat de torsiestaven niet helemaal goed in hun spiebanen zitten. Naar mijn mening moeten de torsiestaven verder hun ankerplaten in. Het is het type achteras dat deelbaar is, en waarbij de hoogte van de achteras te stellen is middels excentrische nokken op de laadvloerbalken:
Verder willen we het remsysteem van deze R4 wat upgraden. We zitten eraan te denken om een "moderne" remdrukbegrenzer te monteren, maar daarvoor mist het montagepunt op de achteras. Het is een plaatstalen achteras, zoals die ook in de allerlaatste bouwjaren weer gebruikt is. Hierbij een foto van zo'n achteras uit 1992, waar een montagepunt voor het trekijzer van zo'n remdrukverdeler voorzien is. We zitten erover te denken om zelf ook zo'n montagepunt te maken en op te lassen (als dat lukt). Zijn er nog mensen met andere ideeën? We hebben ook de originele remdrukbegrenzer liggen, maar die is niet gekoppeld aan de achteras, en houdt dus feitelijk geen rekening met de belasting van de wagen. We weten ook niet of deze nog goed is. We kunnen natuurlijk ook gewoon een splitter monteren en de remdrukbegrenzer achterwege laten, maar we weten niet of dat verstandig is.
Onze 67er plaatstalen achteras:
1992er plaatstalen achteras, voorzien van inhaakpunt voor trekijzer remdrukverdeler:
Verder willen we het remsysteem van deze R4 wat upgraden. We zitten eraan te denken om een "moderne" remdrukbegrenzer te monteren, maar daarvoor mist het montagepunt op de achteras. Het is een plaatstalen achteras, zoals die ook in de allerlaatste bouwjaren weer gebruikt is. Hierbij een foto van zo'n achteras uit 1992, waar een montagepunt voor het trekijzer van zo'n remdrukverdeler voorzien is. We zitten erover te denken om zelf ook zo'n montagepunt te maken en op te lassen (als dat lukt). Zijn er nog mensen met andere ideeën? We hebben ook de originele remdrukbegrenzer liggen, maar die is niet gekoppeld aan de achteras, en houdt dus feitelijk geen rekening met de belasting van de wagen. We weten ook niet of deze nog goed is. We kunnen natuurlijk ook gewoon een splitter monteren en de remdrukbegrenzer achterwege laten, maar we weten niet of dat verstandig is.
Onze 67er plaatstalen achteras:
1992er plaatstalen achteras, voorzien van inhaakpunt voor trekijzer remdrukverdeler: