Pagina 1 van 1

Achteras 67er

Geplaatst: zo mei 29, 2016 11:20 am
door Bertje
Bij het in elkaar zetten van een 67er lopen wij tegen een aantal dingen aan. Ten eerste hebben we het idee dat de torsiestaven niet helemaal goed in hun spiebanen zitten. Naar mijn mening moeten de torsiestaven verder hun ankerplaten in. Het is het type achteras dat deelbaar is, en waarbij de hoogte van de achteras te stellen is middels excentrische nokken op de laadvloerbalken:

Afbeelding

Verder willen we het remsysteem van deze R4 wat upgraden. We zitten eraan te denken om een "moderne" remdrukbegrenzer te monteren, maar daarvoor mist het montagepunt op de achteras. Het is een plaatstalen achteras, zoals die ook in de allerlaatste bouwjaren weer gebruikt is. Hierbij een foto van zo'n achteras uit 1992, waar een montagepunt voor het trekijzer van zo'n remdrukverdeler voorzien is. We zitten erover te denken om zelf ook zo'n montagepunt te maken en op te lassen (als dat lukt). Zijn er nog mensen met andere ideeën? We hebben ook de originele remdrukbegrenzer liggen, maar die is niet gekoppeld aan de achteras, en houdt dus feitelijk geen rekening met de belasting van de wagen. We weten ook niet of deze nog goed is. We kunnen natuurlijk ook gewoon een splitter monteren en de remdrukbegrenzer achterwege laten, maar we weten niet of dat verstandig is.

Onze 67er plaatstalen achteras:

Afbeelding

1992er plaatstalen achteras, voorzien van inhaakpunt voor trekijzer remdrukverdeler:

Afbeelding

Re: Achteras 67er

Geplaatst: zo mei 29, 2016 9:58 pm
door harbourseal
De torsiestaaf moet verder naar binnen Bertje.
Hij stuikt in de tegenover liggende swingarm.

Wat betreft de remdrukbegrenzer. Ik kreeg het halve forum over mij heen toen ik suggereerde om de remdrukverdeler achterwege te laten heb toen maar een nieuwe ouderwetse aangeschaft r-quatre heeft ze gewoon nieuw.

Jouw idee lijkt me uitvoerbaar met een meeneemplaatje

Re: Achteras 67er

Geplaatst: ma mei 30, 2016 9:26 am
door Bertje
Ha Robert, als de torsiestaven stuiken in de zwingarm, dan zou-ie toch eerder te ver uit de ankerplaat komen, dan niet ver genoeg?

Bedankt voor de tip wat betreft de originele remdrukbegrenzers, die dingen zijn dus niet belastingsafhankelijk? We gaan waarschijnlijk eerst eens kijken of ik zelf een meenemertje kan maken en degelijk op de as kan lassen, zo niet, dan moeten we misschien toch naar zo'n originele toe.

Re: Achteras 67er

Geplaatst: di mei 31, 2016 12:10 am
door harbourseal
Ha Bertje,
Als hij in de swingarm niet in de spiebanen valt dan komt hij niet ver genoeg in de ankerplaat aan de overkant.
Je moet dus nog even zoeken naar de juiste setting. op een gegeven moment valt hij op zijn plaats en dan steekt hij goed in de ankerplaat

Re: Achteras 67er

Geplaatst: di mei 31, 2016 10:40 am
door Bertje
Ik kan het nog niet helemaal volgen, maar ik denk dat het een kwestie is van het zelf zien. Een bekende sportfilosoof zei immers: je gaat het pas zien als je het door hebt. Ik ga er vanavond naar kijken.

Re: Achteras 67er

Geplaatst: wo jun 01, 2016 10:25 am
door Bertje
OK, gesnapt. De torsiestaven moeten door de zwingarmassen van buiten naar binnen aangebracht worden. Dus als je ze niet ver genoeg de wielarm in tikt, dan komen ze inderdaad ook niet diep genoeg in de ankerplaten te zitten. Volgende keer met beleid proberen de torsies bij reeds gemonteerde achteras verder door te tikken.

Re: Achteras 67er

Geplaatst: ma jun 20, 2016 9:32 am
door Bertje
Uiteindelijk hebben we de originele remdrukbegrenzer gereviseerd. Deze heeft een interne veer, is dus niet belastingsafhankelijk. Voordeel is dat we er geen extra bevestigingspunt voor hoefden te maken.

Nieuwe vraag: gisteren de carburateur op het spruitstuk gezet, maar in de pakkingsset zat niet zo'n dikke zwarte thermopakking. Wel de bekende papieren pakkigen, en een pakking die ik nog nooit gezien had, zo'n 2 mm dik met een metaalfolie als middenlaag. Neemt deze de functie van een kunststof thermpakking over?

Afbeelding