Pagina 1 van 1

Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: zo mei 08, 2016 3:30 pm
door R4F6GTX Automaat
kitje ontsteking, ik gebruik het al jaren maar heb gemerkt dat het zo'n max 5000 km mee gaat en dan met je het vernieuwen. Ik dacht dat het toeval was, eerst onze groene gaf problemen, en geheel maar op de 'ouwe' manier aangesloten, met een condensator etc, dus hij reed weer. Toen had ik er een gemaakt voor de zwarte, het werkte wel maar niet van harte. Hetzelfde probleem met de rooie, moeilijk starten maar als ie reed deed ie het verder prima. Nu kreeg de oranje kuren, vanwege het warme weer begon de auto te stotteren etc en maar dat ding eens losgehaald en op de condensator-puntjes etc aangesloten en nu doet ie het weer prima. Heeft iemand anders dat probleem ook? Ook nog voor een Mini gemaakt en die deed het ook enkele maanden maar die heb ik ook maar weer op de ouwe manier aangesloten...

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: zo mei 08, 2016 10:45 pm
door Jerome
Hey Paul,

Die van mij zit er zo'n 17.000 km in en doet het nog steeds probleemloos.

Ik ben geen elektronicus, maar de techniek lijkt mij redelijk eenvoudig en er zou niet zoveel mis aan kunnen zijn. Misschien is er wel een "elektronisch forumlid" die de kapotte varianten kan door meten.

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: ma mei 09, 2016 3:38 pm
door Tweety
Die van mij gaat in m'n R4 al pff 60.000 km mee ofzo, geen enkel probleem, echter wel 3 extra relais d'r bij zitten zodat ik eenvoudig met een schakelaar de puntjes gewoon het werk kan laten doen en waardij de condensator ook wordt aangesloten (mocht je een keer hulp van de ANWB nodig hebben kan 't er makkelijk tussenuit, dat willen ze altijd als eerste...) het kitje op zich kan wel wat hebben, zolang het voldoende koeling krijgt (anders zou de transistor evt stuk kunnen, die TIP 162 dan) Wel heb ik ook in het begin wat gestotter gehad, tot dat ik de Aarde van de velleman op het ontstekingshuis heb aangesloten, toen was het weg. (ik had eerst de aarde bij het schutbord vandaan) Ik heb er nu zowel in m'n R16 als M'n V66 1-tje zitten, werkt prima. Netjes ingebouwd met de relais in een doosje van goede kwaliteit.

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: ma mei 09, 2016 10:20 pm
door BartF7P
In theorie zou er aan de vellemankitje niets mogen komen. Zelf heb ik er geen praktijkervaring mee, maar ik ken wel 2 man waarbij het vellemankitje ervoor gezorgd heeft dat ze tijdens de 4l trophy in panne gevallen waren. De temperaturen van de Marokkaanse woestijn zullen er misschien teveel aan geweest zijn? Ze hebben toen alles eruit gegooid en het terug op de oude manier aangesloten, probleem opgelost.

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: di mei 10, 2016 11:12 pm
door RVIER
@ Paul

Hebben je een idee welke componenten dan defect zijn?
Is de schakelstroom wellicht te groot? moet er bv een voorschakelweerstand voor de bobine?
Breng ze maar een keer langs, kan ik er een keer aan meten.

Ik heb ook zo'n setje en ben er erg tevreden over. Je moet wel zorgen dat ze goed gekoeld worden. Probleem is dat aan de voorkant de 12 volt met weerstanden wordt verlaagd en die worden warm.
Dat geldt uiteraard ook voor de schakeltransistor die de ontstekingsstroom schakelt.

vr gr Fons

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: wo mei 11, 2016 9:52 am
door Tweety
Ze zullen toch wel behoorlijk wat marge genomen hebben bij het vermogen van die weesrtanden ? Maar ik ben wel benieuwd, als die inderdaad doorbranden kan dat een probleem zijn, maar zou misschien een 7812 spannings regelaar op de ingangspanning dan een optie zijn ? Ik zou ook graag willen weten wat er stuk aan gaat bij jouw. Koeling van de transistor hebben ze toch ook niet op bezuinigt.

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: wo mei 11, 2016 5:59 pm
door Bertje
Jaren geleden met Fons aan gewerkt, we hadden toen een prototype met een hall-sensor, waardoor er geen contactpunten meer nodig waren. De standaard Velleman-kit blijkt vrij veel stroom te trekken, we hebben daar toen wat weerstanden voor aangepast. Het kwetsbaarste onderdeel is inderdaad de grote transistor, als deze niet goed gekoeld wordt gaat deze stuk. Beste plek is misschien wel binnenkant van het schutbord, en met de koelribben aan de buitenkant van een eventuele behuizing, zodat die hun warmte kwijt kunnen.

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: wo mei 11, 2016 6:28 pm
door loeka-nl
7812 lijkt mij niet geschikt
78s12 kan 2 amp hebben maar moet om goed te werken minimaal 15v ingangsspanning hebben
lijkt mij niet de oplossing Velleman kitje zou gewoon zoals hij ontworpen is moeten werken !
Inderdaad goed koelen ! :D

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: wo mei 11, 2016 8:40 pm
door Tweety
Ja 't gekke is dus dat ik ze inbouw in een waterdichte behuizing, welliswaar ruim dat wel maar zonder extra ventilatie, zonder problemen !
betreffende de 7812, is inderdaad niet de beste oplossing, toch vermoed ik dat overspanning een probleem kan zijn, accu lampje gaat immers pas bij 16v + branden :( maar een 7807 ofzo en dan de waardes van de weerstanden aanpassen zou best goed kunnen werken natuurlijk.

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: wo mei 11, 2016 10:50 pm
door loeka-nl
zou het denk ik eerder zoeken in een al te heftige stoorpuls die misschien roet in het eten gooit ! :wink:

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: do mei 12, 2016 7:54 am
door R4F6GTX Automaat
zoals?

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: do mei 12, 2016 8:22 am
door Tweety
ja dat vroeg ik mij ook af.. de grootste stoor puls wordt immers veroorzaakt door de bobine, maar daar moet ie tegen kunnen...

Re: Vellenman kitje ontsteking

Geplaatst: do mei 12, 2016 10:10 am
door loeka-nl
bobine inderdaad maar ook de dynamo is niet uit te sluiten ! :D