Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167710Bericht hansiduiker »

Weer flink opgeschoten, nieuwe vloer bedekking van der Fransoze, bank en stoelen met nieuwe bekleding weer geplaatst.
Nu nog de achterklep, motorkap en deuren.
Helaas, hecht de PU carroserie kit niet op de nieuwe neopreen deur rubbers (kon de rubbers er zo weer af trekken) dus hier heb ik de speciale profilgummie contact lijm voor besteld.
Jammer van de rubbers, ik wil deze eerst goed bevestigd hebben voordat ik de deuren er in hang en verder afwerk.
Heeft iemand wellicht een foto hoe de onderste rubber van de achterklep zit want ik snap niet precies wat nu de goede kant is (zit zo'n rare verdikking op)
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167715Bericht jeffr4 »

Wellicht dat de foto's op mijn webpage , hier duidelijkheid in biedt...?

http://jeffr4.weebly.com/achterklep-en- ... rstel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Iniedergeval de vlakke kant van de onderste rubber tegen de achterklep verlijmen. :D :P
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167718Bericht hansiduiker »

Bedankt, zou zo moeten lukken lijkt mij.
Hoewel, ik net even gekeken heb en toch nog twijfels heb want op jouw foto's heb je geen zij aanzicht detail.
Met alles plat de hoek om, ziet het er zo uit.
Afbeelding
Ik neem aan dat er dan een verspringing zit tussen het onderste rubber en het bovenste rubber

Of moet hij toch anders om ? Maar dan is de onderzijde niet vlak.
Afbeelding
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167732Bericht hansiduiker »

Voor alle zekerheid vanmiddag ook nog even op de sloop bij mijn donor 4tje wezen kijken waar ik nu goed kon zien dat de rubber niet op de uiterste rand zit maar op de binnenste rand. Kon ik ook bij Jeff zien.
Nu is alles duidelijk, van het weekend met speciale profil rubber lijm opnieuw vastzetten op de juiste manier. Jammer van de kit die ik er nu eerst vanaf moet halen.
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167789Bericht hansiduiker »

Vandaag met de juiste lijm (Teroson SB2444) de rubbers aan de deuren gelijmd. Van de week de overtollige lijmresten verwijderen en dan kan ik de deuren er nog voor de Kerst in hangen.
Afbeelding
Bij het demonteren (2 jaar geleden) heb ik alle onderdelen netjes bij elkaar verzameld. Bij de raampjes van de deuren, zit ook een zakje met een hoeveelheid kunststof lipjes. Ik neem aan dat deze nodig zijn voor de montage van de raampjes maar ik weet niet goed meer waar en hoe. Weet iemand waar deze clipjes voor dienen ?
Afbeelding
Groet Hans
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167797Bericht hansiduiker »

Grrrr, kan het rubber na 2 dagen drogen er gewoon weer aftrekken. Lijm plakt super op de deur maar helemaal niet op het neopreen rubber. Goed schoongemaakt en opgeschuurd mocht niet baten. Zou ik het ergens mee moeten voor behandelen zodat de lijm wel op het rubber hecht ? Ik zou ook 2 componenten lijm kunnen bestellen waar RIB's (rubberboten van neopreen rubber) mee gelijmd worden.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167798Bericht JoReno »

Ik heb 3M-ruitenkit (zwart) gebruikt. Werkt prima, en de kit die soms in het zicht blijft, zie je niet omdat-ie zwart is. O.a. te koop bij Wasser Automaterialen in Veghel, ± € 15,00
En die 20 clipjes: wij hebben inmiddels 4 stuks R4(GTL en F4) gerestaureerd, maar ik ben ze nog nooit tegengekomen. Ik betwijfel dus of ze van een R4 zijn, tenzij ze in de Portugese versie wél zitten en in de Franse versie niet. Kan natuurlijk ook nog zijn dat ze wél in een Savane gemonteerd werden, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167809Bericht marcGTL.BE »

de klipjes zijn voor sierlijsten te bevestigen op de zijkant. Niet standaard bij savane, wel bij de vroegere TL
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167810Bericht JoReno »

Klopt helemaal. Heb nu ook de foto´s op pagina 1 gezien. En de Spaanse/Portugese 4TL was inderdaad o.a. voorzien van een 1100 cc-motor, brede zwarte strips, chromen bumpers.
Lijmen van neopreen deurrubbers inmiddels opgelost ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167823Bericht hansiduiker »

Oh ja, er zaten van die chromen strips op. Omdat die niet mooi waren, heb ik besloten ze weg te laten. De deuren waren ook slecht dus heb ik nu deuren van een gewone GTL met van die brede plastic platen op de zijkanten. De deuren zijn helaas niet 100% gelijk want ik moet wat gaten in de deurstijlen aanpassen om ze netjes recht te hangen.
Ondanks de tip om de massief neopreen deur rubbers eerst flink uit te rekken, zijn ze nog steeds te dik en gaan de deuren niet goed dicht. Gelukkig zat het rubber ook met de 3M glaslijm niet super vast en kon ik ze nog verwijderen. Ik zoek dus nog een oplossing voor alternatieve rubbers. Ik zie bij der Fransoze een complete set voor rond 100 euro (incl verzenden) met holle rubbers. Iemand hier ervaring mee want men verkoop dit holle rubber ook per meter en dat is een stuk duurder. (het is zo al duur genoeg met nieuwe rubbers die niet werken)
Ik denk wel dat de 3M glaslijm het beste hecht van alle lijmen die ik al getest heb.
Prettig Kerstfeest allemaal.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167824Bericht BVDP »

Zie mijn ervaring met allerlei deurrubbers, ook de holle. Ik ben er nog steeds tevreden over.

viewtopic.php?f=2&t=11594&start=30
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 168035Bericht hansiduiker »

Na diverse mislukte pogingen de vol neopreen rubbers te gebruiken (uitgerekt maar nog te dik, slecht hechten van alle types lijm) heb ik bij der Fransoze het setje originele holle rubbers besteld. https://www.franzose.de/de/Renault/Alle ... /ANR87205/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze zijn van een ander rubber type en hebben een extra randje wat netjes afwerkt. (zie foto) De contactlijm hecht super en ik kan de deuren netjes sluiten zonder dat er ergens lieren zichtbaar zijn.
Afbeelding
Bedankt allemaal voor de tips, nu kan ik weer verder.
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 168584Bericht hansiduiker »

Ik vind toch dat er teveel speling op de deur scharnieren zit (ook met andere bussen) dus ik heb overmaatse scharnierpennen gekocht. Nu moet ik de scharnieren opboren/ruimen naar 7 mm wat voor het losse deel (wat aan de auto komt) geen probleem is maar voor de delen die aan de deur zitten heb ik geen ruimte met min boor machine. Het bovenste scharnier van de voordeur lukt nog wel met een verlengde as maar voor andere moet ik echt om een hoekje boren/ruimen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Het lijkt dat de scharnieren definitief vast zitten in de deuren. Of kunnen ze eruit ?
Zou het werken met een flexibel asje op de boor machine ? Hoe houd je het boortje dan recht en stabiel ?
Bedankt.

Ik heb deze ook gepost op "sleutelen"
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 171434Bericht hansiduiker »

De hele zomer was het te warm om in de garage te werken dus was het R4 project even in pauze stand. Nu flink door gewerkt, de deuren geplaatst en gericht. (viel nog niet mee om ze een beetje netjes recht te krijgen) Raampjes gemonteerd en achterbakje bekleed. Morgen remmen ontluchten en motor afstellen want hij wil nog niet lekker starten en lopen. Dan nog de knik arm van de achterklep monteren maar ik snap even niet hoe dat het moet. Alle tips of instructies hiervoor zijn welkom.
Als de motor en remmen goed zijn kan hij naar de APK.
Zie hieronder wat fotos van het (bijna) eindresultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 171436Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Hansi

Ik heb een handleiding met foto's gemaakt hoe je de bakkersknecht voor de achterklep monteert.
Als je je mailadres doet, kan ik je hem toesturen

Groet
Harry
Plaats reactie