Verstrooid
Geplaatst: za feb 13, 2016 9:20 pm
De hond aan de boom
Als ik de straat in fiets valt de kont met de afbladderende bumper van de R4 al direct op tussen alle andere auto's. Ik neem het mezelf voor hem wat vaker met de neus de andere kant op te parkeren; de voorkant heeft al van iets meer esthetisch opknapwerk mogen genieten dan de achterkant sinds ik hem van de zomer heb gekocht, en is dus net even wat leuker om door begroet te worden na een werkdag.
Ik ben blij dat de dagen weer ietsje langer beginnen te worden waardoor ik na thuiskomst nog een uurtje daglicht over heb. Ik besluit de Vier even uit te laten en te trakteren op een vol tankje; het was immers payday vandaag!
Al sinds de aankoop hangen er aan de sleutelbos drie sleuteltjes: twee zwarte van het fietssleutel-model en een kleiner sleuteltje voor de benzinedop. De twee zwarte sleutels hebben in principe hetzelfde profiel maar ze hebben het nog nooit alletwee op dezelfde dag gedaan. Het lijkt alsof ze met elkaar hebben afgesproken elkaar met onregelmatige tussenpozen af te wisselen. Waarschijnlijk is één van de sleutels gewoon zo ver versleten dat hij het niet meer doet, maar vergeet ik gewoon elke keer welke dan wél de goede was en de oude weg te mieteren. Nogal verwarrend en onpraktisch, maar hee, voor het praktische nut heb ik de R4 natuurlijk niet gekocht.
Als ik bij het tankstation de motor afzet merk ik dat het contactslot weer wat tegenwerkt, zoals wel vaker de laatste tijd. De motor afzetten gaat goed, maar de tweede klik om het contact af te schakelen blijft ergens haken. Ik weet de sleutel nog net zo ver te draaien dat het elektrische contact verbroken wordt en ik de sleutel eruit kan trekken.
De benzineprijzen vallen weer wat mee de laatste tijd en de R4 heeft maar een klein maagje, dus al snel spring ik weer in de auto om naar huis te gaan. Het begint inmiddels te schemeren. Zodra ik de sleutel omdraai merk ik dat het mis is: hij draait wel, maar het voelt alsof ik het hele contactslot aan gort draai. Als ik de sleutel eruit trek merk ik wat er mis is... Het handvat van de sleutel staat bijna haaks verdraaid ten opzichte van de rest en het scheelde echt niet veel of het verbogen deel was afgebroken en in het contactslot blijven hangen. Ook de tweede sleutel weigert het contactslot in te glijden en een behulpzame voorbijganger helpt me de auto in een nabijgelegen parkeervak te duwen. Gelukkig ben ik niet erg ver van huis, maar het idee dat ik mijn auto hier vannacht achter moet laten, zonder mogelijkheid om de bestuurdersdeur af te sluiten, staat me erg tegen.
Met wat ducttape en tie-wraps die ik in de auto heb liggen sluit ik de bestuurdersdeur provisorisch af, en via de rechterdeur kruip ik naar buiten. De complete radioconsole neem ik ook mee, alles om de auto maar zo oninteressant mogelijk achter te laten. Ik koppel de accu af en trek de bobinekabel los, voor het geval een onverlaat probeert de auto te starten door de bedrading van het contactslot kort te sluiten: een trucje dat ik overwogen heb, maar nooit gedaan heb en het nu ook niet besluit te doen uit angst voor schade. De parkeerplaats ligt een klein stukje van de bewoning af en er worden hier 's nachts veel vernielingen gepleegd. Aan de andere kant van de parkeerplaats staat een officiële hangplek voor jongeren.
Terwijl ik in het inmiddels opgetrommelde witte Koreaanse leaseblikje van mijn broertje stap kijk ik nog even achterom. Het voelt alsof ik een hondje achterlaat in een donker bos, vastgebonden aan een boom...
Als ik de straat in fiets valt de kont met de afbladderende bumper van de R4 al direct op tussen alle andere auto's. Ik neem het mezelf voor hem wat vaker met de neus de andere kant op te parkeren; de voorkant heeft al van iets meer esthetisch opknapwerk mogen genieten dan de achterkant sinds ik hem van de zomer heb gekocht, en is dus net even wat leuker om door begroet te worden na een werkdag.
Ik ben blij dat de dagen weer ietsje langer beginnen te worden waardoor ik na thuiskomst nog een uurtje daglicht over heb. Ik besluit de Vier even uit te laten en te trakteren op een vol tankje; het was immers payday vandaag!
Al sinds de aankoop hangen er aan de sleutelbos drie sleuteltjes: twee zwarte van het fietssleutel-model en een kleiner sleuteltje voor de benzinedop. De twee zwarte sleutels hebben in principe hetzelfde profiel maar ze hebben het nog nooit alletwee op dezelfde dag gedaan. Het lijkt alsof ze met elkaar hebben afgesproken elkaar met onregelmatige tussenpozen af te wisselen. Waarschijnlijk is één van de sleutels gewoon zo ver versleten dat hij het niet meer doet, maar vergeet ik gewoon elke keer welke dan wél de goede was en de oude weg te mieteren. Nogal verwarrend en onpraktisch, maar hee, voor het praktische nut heb ik de R4 natuurlijk niet gekocht.
Als ik bij het tankstation de motor afzet merk ik dat het contactslot weer wat tegenwerkt, zoals wel vaker de laatste tijd. De motor afzetten gaat goed, maar de tweede klik om het contact af te schakelen blijft ergens haken. Ik weet de sleutel nog net zo ver te draaien dat het elektrische contact verbroken wordt en ik de sleutel eruit kan trekken.
De benzineprijzen vallen weer wat mee de laatste tijd en de R4 heeft maar een klein maagje, dus al snel spring ik weer in de auto om naar huis te gaan. Het begint inmiddels te schemeren. Zodra ik de sleutel omdraai merk ik dat het mis is: hij draait wel, maar het voelt alsof ik het hele contactslot aan gort draai. Als ik de sleutel eruit trek merk ik wat er mis is... Het handvat van de sleutel staat bijna haaks verdraaid ten opzichte van de rest en het scheelde echt niet veel of het verbogen deel was afgebroken en in het contactslot blijven hangen. Ook de tweede sleutel weigert het contactslot in te glijden en een behulpzame voorbijganger helpt me de auto in een nabijgelegen parkeervak te duwen. Gelukkig ben ik niet erg ver van huis, maar het idee dat ik mijn auto hier vannacht achter moet laten, zonder mogelijkheid om de bestuurdersdeur af te sluiten, staat me erg tegen.
Met wat ducttape en tie-wraps die ik in de auto heb liggen sluit ik de bestuurdersdeur provisorisch af, en via de rechterdeur kruip ik naar buiten. De complete radioconsole neem ik ook mee, alles om de auto maar zo oninteressant mogelijk achter te laten. Ik koppel de accu af en trek de bobinekabel los, voor het geval een onverlaat probeert de auto te starten door de bedrading van het contactslot kort te sluiten: een trucje dat ik overwogen heb, maar nooit gedaan heb en het nu ook niet besluit te doen uit angst voor schade. De parkeerplaats ligt een klein stukje van de bewoning af en er worden hier 's nachts veel vernielingen gepleegd. Aan de andere kant van de parkeerplaats staat een officiële hangplek voor jongeren.
Terwijl ik in het inmiddels opgetrommelde witte Koreaanse leaseblikje van mijn broertje stap kijk ik nog even achterom. Het voelt alsof ik een hondje achterlaat in een donker bos, vastgebonden aan een boom...