Pagina 1 van 1
Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: vr dec 25, 2015 9:04 pm
door zwergje
Tijdens het ontluchten ging mijn hoofdremcylinder kapot. Volgens de APK meester gebeurt dat sneller omdat je de rem tijdens het ontluchten dieper intrapt. In elk geval had ik er nog een liggen. Dus die er in gezet. Wat denk je? Precies hetzelfde euvel.

Een aantal krachttermen verder weer mijn berging ingedoken, en blijk er nog een te hebben.
Maar nu even wat betreft de do's & dont's van het vervangen: is het een goede idee om een gebruikte hoofdremcylinder te nemen? Een nieuwe kost toch weer tachtig euro. En zijn er nog do's & dont's voor het monteren, om te voorkomen dat je de vervangende hoofremcylinder ook sloopt? Graag jullie advies, kenners!
Serge
Re: Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: vr dec 25, 2015 10:53 pm
door deutz
Uit elkaar halen, conditie vd onderdelen bekijken, het boeltje ophonen/schuren met spiritus
als schoonmaak middel, eventueel nieuwe cupjes erin.
Dan heb je geen problemen meer.
gr.Jan.
Re: Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: vr dec 25, 2015 10:55 pm
door zwergje
Thanx!
Re: Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: za dec 26, 2015 12:25 am
door zwergje
maar, uh, cupjes? Ik bedoel de hoofdremcylinder, dus voor onder de kap

Re: Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: za dec 26, 2015 1:39 am
door deutz
Jaah, zit een zuiger in met afdichtingen, dus een cup voor je zuiger en ook nog een aan je zuiger.
Zelfs een speciaal klepje om het remsysteem op een restdruk te houden zodat je geen druk op
hoeft te pompen!
Die heet ;dubbele bodemklep;.
gr.Jan.
Re: Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: zo dec 27, 2015 4:40 am
door zwergje
Ik snap er nu niets meer van. Nadat ik de remcilinder vervangen had lekte hij, net als de eerste. Toen ik naar de f6 combi ging vandaag, verwachte ik dus een plas lakvretende remvloeistof onder mijn rempedaal. Niets. Peil in het reservoir precies hetzelfde als vorige week. Niet dat ik klaag, maar ik snap er echt geen r..t meer van. Toen ik de "nieuwe" (gebruikte reserve onderdeel) er in gezet had en ging ontluchten, bleven de bellen komen. Toen ik bij het stangetje aan mijn rempedaal keek, zag ik het: elke keer dat ik pompte op het rempedaal, nam hij een druppeltje remolie mee terug uit de cilinder. Een klein stroompje druppelde de auto in en vormde een plasje. Werk voor niets, balen dus. Maar vandaag: geen druppeltje, laat staan plasje of zelfs stroompje, keurig remmen, ondanks dat ik hem vorige keer dus niet ontlucht kreeg. Rara hoe kan dat??? Detectives, kenners, shoot please!

Re: Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: zo dec 27, 2015 9:00 am
door R4F6GTX Automaat
is die 'nieuwe' gebruikte ooit gereviseerd voordat hij weggelegd werd? of is dat gewoon een werkende geweest die je eraf geschroefd heb en zo ergens op de plank gelegd?
Re: Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: zo dec 27, 2015 3:16 pm
door zwergje
Ik heb hem met een berg onderdelen gekregen bij de aankoop van mijn Spaanse F6. Heb hem van het stuur/rem mechanisme afgeschroefd voor ik hem ging monteren. Auto waar ie vanaf kwam schijnt 90.000 gelopen te hebben.
Re: Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: zo dec 27, 2015 6:13 pm
door R4F6GTX Automaat
als een gebruikte hfdrmclndr ongebruikt en open ligt (de leidingen open) kan er dus lucht bij waardoor het binnenwerk gaat oxideren; (remvloeistof trekt vocht aan) Als dit langer dan een week of 3 blijft liggen kun je doorgaans het ding vergeten, zie het als betonijzer of zo, niet meer als bruikbaar rem onderdeel, als je het ding open gemaakt had, schoon gemaakt en dan in elkaar gezet met het zogeheten 'blauw vet' kon je hem nog wel gebruiken maar in jouw geval zou ik 'm lekker weg sodemieteren en een nieuwe kopen...
Re: Hoofdremcylinder vervangen
Geplaatst: ma dec 28, 2015 4:28 am
door zwergje
Dank, goede info!