Pagina 1 van 3

Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: do okt 22, 2015 2:15 pm
door Bertje
Weet iemand of de cilinderkop van de 956cc motor (motorcode C1C C7/08, bouwjaar 92) anders is dan die van de GTL? Heb er eentje staan waarvan waarschijnlijk een of meerdere kleppen kaduuk zijn, ben de reparatieopties aan het afwegen, kopwissel lijkt het snelste. Maar ik kan me voorstellen dat de kop herontworpen is voor de 956cc motor om uit dat kleinere blok toch ongeveer het vermogen van een GTL te knijpen.

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: do okt 22, 2015 11:00 pm
door RVIER
ha Bertje,

Vermoedelijk zelfde kop maar andere koppakking.
Het is immers een familie van motoren waar met de boring van de bussen het slagvolume wordt bepaald

Je kunt het volume van de verbrandingsruimte toch bepalen? Weet je het zeker.

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: do okt 22, 2015 11:46 pm
door Le Car
Ik heb nog wel een kop van een 956 cc motor staan.
heeft 120.000 gelopen.

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: vr okt 23, 2015 8:08 am
door Okido
De verbrandingskamer van de C1C C7/08 is 35,98 cm3, die van de GTL is 27,8 cm3. De kop van C1C is ook 1,65 mm hoger.

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: vr okt 23, 2015 9:49 am
door Bertje
Dank voor de info, Ido. Dan ga ik eens kijken of de C1C kop te reviseren is ipv dat ik er meteen een GTL-kop op zet.

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: zo okt 25, 2015 7:35 pm
door Bertje
Schroefdraad van eerste bougie blijkt kapot. Of eigenlijk zit er een gaatje net naast de schroefdraad. Andere cilinders hebben compressie van dik 10 bar (koud)

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: ma okt 26, 2015 12:35 am
door RVIER
Ha Bertje

ik heb kleine konische stalen pennetjes. Kun je misschien in het gaatje drijven.

vr gr Fons

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: ma okt 26, 2015 9:20 am
door Bertje
Het is een langgerekt gaatje, dus dat gaat m niet worden. Denk meer dat er een luchtbelletje in het gietmateriaal zat, of dat t materiaal om een andere reden lokaal wat zwakker was. Dit is naar buiten doorgeslagen.

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: di okt 27, 2015 1:10 am
door RVIER
Moet te repareren zijn
Kom maar een keer langs

vr gr Fons

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: di nov 03, 2015 11:01 am
door Bertje
Gisteren aan de slag gegaan met de kopwissel. Hiertoe moest onder andere de dynamo eraf en kwam het bougiegat van de eerste cilinder beter in zicht. Uiteindelijk bleek de cilinderkop daar toch nog goed te zijn :S Het zal lichtwerking of zo zijn geweest waardoor ik dacht dat het gat uitgeslagen was, uiteindelijk bleek alleen de schroefdraad beschadigd, maar ik heb deze kunnen nasnijden en is weer goed. Nu ook op deze cilinder 10 bar compressie.

Motor loopt echter nog steeds als een natte krant. Soms loopt hij een paar tellen mooi, maar dan wordt de motorloop weer onzeker en slaat-ie af. De vorige eigenaar dacht aan een kapotte koppakking, maar zijn verhaal paste niet overduidelijk bij stranden met een oververhitte motor. Er zit wel wat mayo onder het kleppendeksel, maar de wagen werd vooral voor korte ritjes gebruikt en heeft een jaar stil gestaan. Koelsysteem zat wel vol lucht en de koelvloeistof was niet bepaald meer helder, blok heeft misschien toch te weinig koeling gehad door gebrek aan vloeistof/dichtgeslibd koelkanaal? Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: di nov 03, 2015 6:42 pm
door marcGTL.BE
Dit is toch wel een serieuze witte brei als het ook op de kleppen zit. hoe is de olie? Het lijkt of dat er geen zuivere olie op de kleppen komt.

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: di nov 03, 2015 11:30 pm
door Le Car
Dit is foute boel. Pakking stuk

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: di nov 03, 2015 11:45 pm
door Bertje
Ja? Is dit echt meer sludge dan opgebouwd kan worden door steeds korte ritjes te maken? Want de wagen is niet op spectaculaire wijze heetgelopen en met een grote witte pluim uit de uitlaat in de berm beland, dat vind ik er zo vreemd aan...

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: wo nov 04, 2015 12:41 am
door marcGTL.BE
Er kan wel eens wat wit op de oliedop zitten van condensatie als de motor lang heeft stil gestaan maar dan moet de kop nog goed gesmeerd zijn met (zwarte)olie en bij jou ziet die er ook wit uit.

Re: Cilinderkop 956cc motor

Geplaatst: wo nov 04, 2015 6:12 am
door Jerome
Bij mij was het het zelfde een aantal jaren terug. Ik moest steeds koelvloeistof bijvullen en de motor begon steeds slechter te lopen. Achteraf bleek alle koelvloeistof in de carterpan te zitten en zat er ook witte sludge onder de dop van het kleppendeksel.
De koppakking is toen vervangen en daarmee het probleem opgelost.
Dus ik denk dat je er toch aan moet geloven René :roll: