Cilinderkop 956cc motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Cilinderkop 956cc motor
Ok, ik ben overtuigd. Kennelijk kan een koppakking ook langzaam overlijden dus.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Cilinderkop 956cc motor
Afgelopen zomer ook zo een geval gehad.
Motor ging steeds rotter lopen.
Geen compressie verlies leek het.
Ook geen mayonaise onder het kleppendeksel
Wel veel geborrel in het expansievat.
Koppakking was echt door en alleen bij cilinder 1
Koppakking vervangen en de GTL rijdt weer als een zonnetje.
Motor ging steeds rotter lopen.
Geen compressie verlies leek het.
Ook geen mayonaise onder het kleppendeksel
Wel veel geborrel in het expansievat.
Koppakking was echt door en alleen bij cilinder 1
Koppakking vervangen en de GTL rijdt weer als een zonnetje.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Cilinderkop 956cc motor
kan wel zijn dat de kopppakking een scheurtje van water-olie heeft maar daardoor hoeft de motor niet slechter te lopen.
Doe je nog even de cilinderbalanstest?
Het kan best zijn dat een klep wat strak staat. Als je de koppakking gaat vervangen ga je daarna de kleppen stellen en dan lijkt het vervangen van de pakking het probleem (ten onrechte) weg te nemen.
vrgr Fons
ps als je de motor laat lopen zonder klepdeksel en er komt zwarte olie naar boven, dan valt het allemaal nog mee
Doe je nog even de cilinderbalanstest?
Het kan best zijn dat een klep wat strak staat. Als je de koppakking gaat vervangen ga je daarna de kleppen stellen en dan lijkt het vervangen van de pakking het probleem (ten onrechte) weg te nemen.
vrgr Fons
ps als je de motor laat lopen zonder klepdeksel en er komt zwarte olie naar boven, dan valt het allemaal nog mee
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Cilinderkop 956cc motor
Hoi Fons, kleppen had ik al gesteld, daarna compressiemeting, alle cilinders hadden 10-10.2 bar. Uiteindelijk bleek het toch echt de koppakking, zie onderstaande post.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Cilinderkop 956cc motor
Van het weekend de koppakking vervangen. Toen ik de klepstoters uit het blok haalde was wel duidelijk dat er inderdaad nogal wat koelvloeistof bij de olie belandt was:
De koppakking was niet zichtbaar stuk, het enige dat mij opviel was dat de rode lijntjes op de pakking niet aan beide zijden de contouren van de cilinderbussen volgden:
Aan de aftekening op het blok zelf was te zien dat deze oorspronkelijk wel zo'n pakking had gehad waar die lijnen de contouren volgen:
Geen idee of het wat uit maakt, maar ik heb toevallig weer een pakking met lijntjes die de contouren volgen geplaatst:
Motor loopt nu weer als een klokje (filmpje):
https://youtu.be/h3JCoKQOPvs
Inmiddels ook het koelsysteem al een paar keer gespoeld met water; dus vullen, motor laten lopen, en weer aftappen. Zowel met water als met schoonmaakazijn, inmiddels is de uitgaande kleur niet meer roestbruin. Nu eens bedenken hoe ik die mayo uit het blok krijg, ik denk dat ik gewoon een paar keer met steeds maar een paar ritjes ertussen de olie ga verversen.
De koppakking was niet zichtbaar stuk, het enige dat mij opviel was dat de rode lijntjes op de pakking niet aan beide zijden de contouren van de cilinderbussen volgden:
Aan de aftekening op het blok zelf was te zien dat deze oorspronkelijk wel zo'n pakking had gehad waar die lijnen de contouren volgen:
Geen idee of het wat uit maakt, maar ik heb toevallig weer een pakking met lijntjes die de contouren volgen geplaatst:
Motor loopt nu weer als een klokje (filmpje):
https://youtu.be/h3JCoKQOPvs
Inmiddels ook het koelsysteem al een paar keer gespoeld met water; dus vullen, motor laten lopen, en weer aftappen. Zowel met water als met schoonmaakazijn, inmiddels is de uitgaande kleur niet meer roestbruin. Nu eens bedenken hoe ik die mayo uit het blok krijg, ik denk dat ik gewoon een paar keer met steeds maar een paar ritjes ertussen de olie ga verversen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: Cilinderkop 956cc motor
Ik heb ook eens een dergelijke mayo ervaring gehad, Bertje.
Aan de koppakking was niets te zien, maar na vervanging ervan + vlakken van de kop bleef de mayovorming terugkomen.
Bleek de afdichting aan de onderkant van de bussen de oorzaak van de ellende, maar dat hoop ik niet voor jou.
Groet
Harry
Aan de koppakking was niets te zien, maar na vervanging ervan + vlakken van de kop bleef de mayovorming terugkomen.
Bleek de afdichting aan de onderkant van de bussen de oorzaak van de ellende, maar dat hoop ik niet voor jou.
Groet
Harry
Re: Cilinderkop 956cc motor
Dat is inderdaad nog niet uitgesloten, Harry. Lijkt er wel op dat de bussen niet los zijn geweest, ik heb de kop met de vereiste draaibeweging los gehaald en de cilinderbussen lagen nog allemaal netjes in het vlak van het blok (geen hoogteverschil kunnen bemerken met de rei).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Cilinderkop 956cc motor
en loopt hij nu weer goed? en wat was de oorzaak. In ieder geval niet de koppakking
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Cilinderkop 956cc motor
Wel informatief zo! Ik heb hier veel gelezen over die 'mayonaise' maar vroeg me steeds af of zwartbruine motorolie echt zo wit als mayo kon worden. Mooi om daar nu eindelijk eens een foto van te zien.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Cilinderkop 956cc motor
Waarom niet dan?RVIER schreef:en loopt hij nu weer goed? en wat was de oorzaak. In ieder geval niet de koppakking
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Cilinderkop 956cc motor
@ Bertje
De cilinders hadden toch allemaal een goed compressie en er was geen lekkage tussen de cilinders!
Als hij beroerd zou hebben gelopen omdat er water bij de olie zat, zouden de lagers kapot zijn gelopen en had hij nu niet goed kunnen lopen.
Als je de cilinderbalanstest had gedaan had je geweten of het een specifiek probleem was voor een cilinder (scheur in verdelerkap, bougie, kabel, 2 kleppen) of een generiek probleem voor alle cilinders (ontsteking, carb)
Mogelijk heb je de bougies vervangen of een nieuwe verdelerkap of iets aan de carb en het je daarmee het probleem opgelost
vr gr Fons
De cilinders hadden toch allemaal een goed compressie en er was geen lekkage tussen de cilinders!
Als hij beroerd zou hebben gelopen omdat er water bij de olie zat, zouden de lagers kapot zijn gelopen en had hij nu niet goed kunnen lopen.
Als je de cilinderbalanstest had gedaan had je geweten of het een specifiek probleem was voor een cilinder (scheur in verdelerkap, bougie, kabel, 2 kleppen) of een generiek probleem voor alle cilinders (ontsteking, carb)
Mogelijk heb je de bougies vervangen of een nieuwe verdelerkap of iets aan de carb en het je daarmee het probleem opgelost
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Cilinderkop 956cc motor
Nou Fons, ik ben nog niet zo overtuigd dat het niet een lekke koppakking is geweest. Dat water moet ergens vandaan zijn gekomen.
Toen ik destijds het zelfde probleem had en de koppakking vervangen is, was er ook nauwelijks iets te zien aan de pakking. Mijn garagist had ook zo iets van, als het toch de voetpakking maar niet is. Nu enkele jaren en duizenden kilometers verder, ben ik er toch wel zeker van dat het de koppakking is geweest.
Toen ik destijds het zelfde probleem had en de koppakking vervangen is, was er ook nauwelijks iets te zien aan de pakking. Mijn garagist had ook zo iets van, als het toch de voetpakking maar niet is. Nu enkele jaren en duizenden kilometers verder, ben ik er toch wel zeker van dat het de koppakking is geweest.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Re: Cilinderkop 956cc motor
@Jerome,
ik ontken niet dat de koppakking lek was. Na demontage kan Bertje een scheurtje aanwijzen van het water naar de olie.
Ik beweer alleen dat de koppakking verder intakt was en geen invloed heeft gehad op het verbrandingsproces.
vr gr Fons
ik ontken niet dat de koppakking lek was. Na demontage kan Bertje een scheurtje aanwijzen van het water naar de olie.
Ik beweer alleen dat de koppakking verder intakt was en geen invloed heeft gehad op het verbrandingsproces.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Cilinderkop 956cc motor
Cilinderbalanstest heb ik gedaan, alle cilinders hadden uiteindelijk dik 10 bar. Maar omdat een aantal van jullie meenden dat er toch wel veel mayo onder het kleppendeksel zat, en omdat een koppakking kennelijk ook gelijdelijk stuk kan gaan, heb ik uiteindelijk toch de kop eraf gehaald en de pakking (die nog goed leek) vervangen. De motor heeft toen heel mooi gelopen (zie filmpje), maar heeft er inmiddels weer geen zin meer in. Ik vermoed dat er meerdere kleine probleempjes zijn, ik zal de motor nog eens van A tot Z moeten doorlopen.RVIER schreef:
Als je de cilinderbalanstest had gedaan had je geweten of het een specifiek probleem was voor een cilinder (scheur in verdelerkap, bougie, kabel, 2 kleppen) of een generiek probleem voor alle cilinders (ontsteking, carb)
Mogelijk heb je de bougies vervangen of een nieuwe verdelerkap of iets aan de carb en het je daarmee het probleem opgelost
vr gr Fons
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Cilinderkop 956cc motor
Maar bertje toch
de cilinderbalans test is geen compressie meten (dat is eigenlijk een statische test).
Bij de cilinderbalanstest trek je om de beurt een bougiekabel los en kijkt hoeveel het toerental valt. (dit is dus een dynamische test waarbij je de bijdrage van elke cilinder bepaalt)
Als een cilinder minder toerental-val heeft is daar iets aan de hand (een specifiek probleem) . Als ze allemaal evenveel vallen heb je een generiek probleem.
succes
de cilinderbalans test is geen compressie meten (dat is eigenlijk een statische test).
Bij de cilinderbalanstest trek je om de beurt een bougiekabel los en kijkt hoeveel het toerental valt. (dit is dus een dynamische test waarbij je de bijdrage van elke cilinder bepaalt)
Als een cilinder minder toerental-val heeft is daar iets aan de hand (een specifiek probleem) . Als ze allemaal evenveel vallen heb je een generiek probleem.
succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)