Pagina 1 van 1

slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: di okt 13, 2015 11:57 am
door kirstenheshusius
Al een hele tijd heb ik moeite met de koude start van mijn F6, als hij warm is geen problemen.
Ik weet even niet meer waar ik verder moet zoeken dus ik hoop dat jullie er wat over kunnen zeggen.
Want in de winter wil ik natuurlijk ook gewoon probleemloos kunnen rijden.

motortype: C1EJ7/18
carburateur: zenith 28IF

Ik heb al heel wat geprobeerd:
- bougies,kabels nieuw, puntjes in orde
- kleppen gesteld
- ontsteking op de sleuteldag in Son
- onlangs Velleman geïnstalleerd
- gisteren carburateur vervangen voor een andere schone (sproeiers 35 + 91B, wat me nog niets zegt)

Nog steeds start hij niet naar behoren.

Nou twijfel ik aan de werking van mijn benzinepomp. Bij de andere carburateur was het filter ochtends leeg en werd maar moeilijk gevuld bij de start.
Vanmorgen na een koude nacht zat hij met de nieuwe carburateur overigens vol.
Het haalde echter niets uit voor de koude start. Al leek het iets beter, nog steeds moest ik minstens ±7x 10 seconden starten.

Iemand?
Alvast bedankt voor de reacties, Kirsten

Re: slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: di okt 13, 2015 1:48 pm
door dick holtrop
Hoe start je? heb je bijvoorbeeld het gaspendaal ingedrukt, of niet? heeft deze carb een acceleratiepomp?

zo ja gaspendaal 1 x indrukken en dan volle choke starten

groet dick

Re: slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: di okt 13, 2015 1:59 pm
door Bertje
Ter aanvulling; een acceleratiepomp spuit een extra straaltje brandstof in bij de neergaande slag van het gaspedaal. Je kunt o.a. erachter komen of je die hebt (en of deze werkt) door (met de motor uit!) iemand het gaspedaal in te laten trappen en zelf met je oor vlakbij de carburateur te luisteren of deze het geluid van een plantenspuit maakt :D

Zelf denk ik nog aan brandstoftoevoer of carburateurontluchting. Gaat de koude start beter met het benzinefilter vol? En is jouw zelfgemaakte caburateurdekselpakking wel voorzien van alle originele gaatjes?

Re: slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: di okt 13, 2015 10:33 pm
door kirstenheshusius
@ Dirk, ik trap voor ik mijn sleutel omdraai altijd 2x mijn gaspedaal in, soms start ik met choke, als ik benzine ruik doe ik hem uit. Zodra de motor aanslaat geef ik even vol gas en dan doe ik mij choke aan. Als ik meteen
mijn choke aandoe valt hij uit.

Wat zou de acceleratiepomp voor invloed kunnen hebben op de startproblemen?

@ Bertje bedankt voor de uitleg hoe ik de acceleratiepomp zou kunnen vinden, hoorde niets, maar ben niet overtuigd of deze er nou inzit of moet zitten. De nieuwe carburateur heeft een nieuwe pakking dus daar zal het niet aan kunnen liggen.

Wat bedoel je precies met het zou aan de brandstoftoevoer of carburateurontluchting kunnen liggen?

Re: slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: wo okt 14, 2015 9:33 am
door Bertje
Starten zonder coke kan alleen als de motor al warm is. Dat is dus zeker niet het geval bij een koude start. Dat de koude motor met choke meteen afslaat is niet goed, misschien eerst maar eens uitzoeken waar dat aan ligt. Haal het luchtfilter eens van de carburateur af. Als je de choke helemaal uittrekt moet de bovenste klep (de chokeklep) helemaal dicht gaan, de klep daar onder (de gasklep) moet dan op een klein kiertje staan. Dat is te zien door de chokeklep met de hand open te drukken, deze wordt slechts door een veertje dicht gehouden.

Re: slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: wo okt 14, 2015 11:17 am
door dick holtrop
ja dacht ik ook aan, de positieve gasklep opening, normaal trek je de choke helemaal aan waardoor. de gasklep iets open gaat.

bij het starten moet de motor gaan optoeren waarnaar je de choke iets terug drukt.

je hebt gewoon een verkeerde start procedure, met een verkeerd mengsel.

groet dick

ps heb zelf 6 r4 tjes met allemaal een andere manier van starten mijn vrouw rijd maar in 1 omdat ze die gemakkelijk aan kan krijgen

Re: slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: vr okt 16, 2015 8:47 pm
door Rudolf2
Even een kanttekening bij het verhaal over de acceleratiepomp: het kan zeker kloppen, maar de Zenith 28IF heeft helemaal geen acceleratiepomp, dus is hier niet van toepassing. dus niet meer dan logisch dat je niets gehoord hebt.
De Zenith 28IF is voornamelijk ontworpen om heel zuinig te kunnen rijden; een acceleratiepomp drijft het brandstofverbruik op en levert daar wat extra felle acceleratie voor terug. Renault ging ervan uit dat de 1100 cc genoeg koppel had om beweging in de auto te krijgen zonder die acceleratiepomp.

Rudolf

Re: slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: vr okt 16, 2015 9:34 pm
door harbourseal
Hoi Kirsten,

Misschien eens kijken aan de kant van de condensator en de bobine.
Als een bobine een paar Kerr flink warm is geweest gaat hij kapot.
En een condensator verslijt ook.
Die moet je eigenlijk samen met de contactpuntjes vervangen.

Volgende week zaterdag kun je in Breda bij mij langskomen als je tijd hebt en dan kan ik eens voor je kijken naar de punten die de overige posters hebben geopperd en ik heb hier een gloednieuwe bobine en condensator liggen die we dan aan je motor kunnen hangen.
Dan kan je dingen uitsluiten.

Groet, Robert

Re: slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: vr okt 16, 2015 9:57 pm
door R4F6GTX Automaat
harbourseal schreef:Hoi Kirsten,

Misschien eens kijken aan de kant van de condensator en de bobine.
Als een bobine een paar Kerr flink warm is geweest gaat hij kapot.
En een condensator verslijt ook.
Die moet je eigenlijk samen met de contactpuntjes vervangen.

Groet, Robert
In haar eerste post staat dat er een Vellemankitje in zit dus als het goed is zit de condensator niet meer aangesloten en de puntjes werken alleen nog als schakelaar, dus die zullen niet ingebrand zijn.

Ik zit te denken aan bv de voet van de carb zou hol/bol kunnen staan, waardoor je een soort vaccuum-lek krijgt, wat soms ook deze start-symptomen heeft...

Re: slechte koude start maar waarom?

Geplaatst: vr okt 16, 2015 10:18 pm
door harbourseal
Excuseer de Velleman had ik overheen gelezen. De condensator valt dan af.