Accu loopt leeg, hete bobine.
Geplaatst: di sep 15, 2015 12:39 am
Hoi allen,
Daar was ik weer eens. Mijn gele monster heeft een paar probleempjes waar ik niet helemaal uit kom.
De accu loopt aldoor leeg. Soms zet ik 'm op zijn plek en is ie de volgende dag leeg. Ik weet niet of ie dan leeggelopen is in de nacht, of al leeg was toen ik de auto aan de kant zette (ik denk dat laatste: duidt op een laadprobleem). De dynamo levert 14,2 volt bij verhoogd toerental. Bij stationair is het net 12 volt. Houdt niet over, maar toch geen reden waarom de accu steeds leeg zou moeten zijn geloof ik. Ik rijd wel altijd met licht en muziek aan. Toch loopt ie op den duur ook leeg als ik hem eerst compleet oplaad. Op een gegeven moment start ie gewoon niet meer nadat ik hem uitzet. Aanduwen gaat dan wel uiteraard (ook de reden dat ik denk dat ie dus al leeg is als ik hem neerzet 's avonds, wist toen nog niet zoveel, dus nooit getest of ie direct daarna wil starten of niet, dus die hypothese kan ik niet bevestigen).
Bij nadere inspectie blijkt dat er 4,8 ampère loopt tussen de losgekoppelde positieve accukabel en de positieve accupool en het contact aan (zonder draaiende motor dus). Dit daalt een beetje bij een paar zekeringen die ik er uit haal en weer in zet, zoals de controlelampjes van het dashboard en de binnenverlichting, zoals het hoort.
Het curieuze is dat het aantal ampères meteen met 3 of 4 daalt als ik de bobine loskoppel. Bobine wordt ook erg heet als ie gewoon op contact staat. Die trekt dus veel stroom. Ik denk daarom ook dat de auto zoveel stroom trekt dat de dynamo het gewoon niet bij kan benen en de accu dus tijdens het rijden langzaamaan leegloopt.
Bobine heb ik vervangen door een ander exemplaar wat ik had liggen; geen verschil. Puntjes zijn erg nieuw en goed gesteld, kan overigens überhaupt niet verklaren waarom er ongeveer 3 ampère door de bobine loopt als de motor niet eens aan staat toch... tenzij ze constant gesloten zijn, wat ze niet zijn? Zitten geen bobbeltjes op de puntjes.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ergens kortsluiting o.i.d.? Kan zoiets logischerwijs in het contactslot zitten?
Motor loopt ineens stationair ook wel echt kloten als ie koud is. Voor de rest heb ik wel trekkracht. Bougie 4 gecheckt: koffiebruin, maar wel een hoop van die koffiebruine aanslag (rest van de bougies nog niet gezien).
Ik vind het een lastig puntje. Tips zijn zeer welkom.
Daar was ik weer eens. Mijn gele monster heeft een paar probleempjes waar ik niet helemaal uit kom.
De accu loopt aldoor leeg. Soms zet ik 'm op zijn plek en is ie de volgende dag leeg. Ik weet niet of ie dan leeggelopen is in de nacht, of al leeg was toen ik de auto aan de kant zette (ik denk dat laatste: duidt op een laadprobleem). De dynamo levert 14,2 volt bij verhoogd toerental. Bij stationair is het net 12 volt. Houdt niet over, maar toch geen reden waarom de accu steeds leeg zou moeten zijn geloof ik. Ik rijd wel altijd met licht en muziek aan. Toch loopt ie op den duur ook leeg als ik hem eerst compleet oplaad. Op een gegeven moment start ie gewoon niet meer nadat ik hem uitzet. Aanduwen gaat dan wel uiteraard (ook de reden dat ik denk dat ie dus al leeg is als ik hem neerzet 's avonds, wist toen nog niet zoveel, dus nooit getest of ie direct daarna wil starten of niet, dus die hypothese kan ik niet bevestigen).
Bij nadere inspectie blijkt dat er 4,8 ampère loopt tussen de losgekoppelde positieve accukabel en de positieve accupool en het contact aan (zonder draaiende motor dus). Dit daalt een beetje bij een paar zekeringen die ik er uit haal en weer in zet, zoals de controlelampjes van het dashboard en de binnenverlichting, zoals het hoort.
Het curieuze is dat het aantal ampères meteen met 3 of 4 daalt als ik de bobine loskoppel. Bobine wordt ook erg heet als ie gewoon op contact staat. Die trekt dus veel stroom. Ik denk daarom ook dat de auto zoveel stroom trekt dat de dynamo het gewoon niet bij kan benen en de accu dus tijdens het rijden langzaamaan leegloopt.
Bobine heb ik vervangen door een ander exemplaar wat ik had liggen; geen verschil. Puntjes zijn erg nieuw en goed gesteld, kan overigens überhaupt niet verklaren waarom er ongeveer 3 ampère door de bobine loopt als de motor niet eens aan staat toch... tenzij ze constant gesloten zijn, wat ze niet zijn? Zitten geen bobbeltjes op de puntjes.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ergens kortsluiting o.i.d.? Kan zoiets logischerwijs in het contactslot zitten?
Motor loopt ineens stationair ook wel echt kloten als ie koud is. Voor de rest heb ik wel trekkracht. Bougie 4 gecheckt: koffiebruin, maar wel een hoop van die koffiebruine aanslag (rest van de bougies nog niet gezien).
Ik vind het een lastig puntje. Tips zijn zeer welkom.