kirstenheshusius schreef:Was een leuke dag vandaag, weer veel nieuwe tips en facts over mijn 'nieuwe' 6je.
Bijvoorbeeld kwam er toevallig omdat mijn F6 op de brug iets achterover stond bijna een liter water uit de rechterbalk gelopen. Heb er bij thuiskomst meteen een gaatje ingeboord voor.
Goed bezig!
kirstenheshusius schreef:
René het ploffen is niet minder....maar ook niet slechter.....ontsteking nog vroeger zetten?
Hebt t even nagezocht, volgens t Kluwer sleutelboek (te koop via de club) heeft de F6 2-4 graden voorontsteking (de GTL 5-7 graden), zie blz 225. Uit m'n hoofd komt 1 graad overeen met zo'n 2 mm op t vliegwiel, je zou met je stroboscoop nog eens kunnen checken of t streepje inderdaad 4-8 mm links van de pijl op de versnellingsbak zit. Voordat we gingen afstellen stond het streepje rechts, dus naontsteking. Persoonlijk denk ik dat de boel nu gewoon goed staat, plofjes in de uitlaat zijn normaal bij (fors) afremmen op de motor.
Mijn compressie is nu als ik me goed herinner 10,5.
Heeft een hoge compressie te maken met meer ploffen? Of anders gezegd, wat is het gevolg van een
kleinere verbrandingsruimte/cilinderkop van een GTL?
Hoge compressie is voor racemotoren, de auto wordt er rapper van, maar het geeft meer kans op pingelen. Dit speelt volgens mij minder bij moderne benzine dan bij t spul waar de R4 voor ontworpen is. Mijn F6 heeft ook een GTL cilinderkop, dus hogere compressie, maar ook een grotere cilinderinhoud, om de compressie nóg hoger te krijgen. Bij een testritje reed dit als de brandweer, maar ik heb er nog geen echte rijervaring mee (auto is net af en heeft nog geen APK).
Ploffen in de uitlaat is naontbranding en staat volgens mij los van hogere compressie.
De nieuwe ontluchtingsslang die ik had aangebracht (geen afplakte trouwens) had ik niet door de balk laten lopen merkte Lordje vandaag op dus verlegd waardoor er geen zak meer in zit waar benzine in blijft staan. Hij tankt iets sneller maar stroomt nog steeds over/slaat af als ik het vulpistool volledig indruk. Ik ga nog een metalen buisje zetten op de plek waar hij nu langs het chassis loopt en dan moet dat het zijn...Kunnen jullie gewoon tanken zonder dat t pistool afslaat?
Bij mij slaat ie af al ik het vulpistool niet netjes recht in de vulpijp steek, misschien volgende keer even op letten?