Pagina 1 van 1

Overdruk in kleppendeksel

Geplaatst: ma aug 31, 2015 10:28 am
door jandoe1000
De motor van mijn R4 1976 vertoont bij het stationair lopen aanzienlijke overdruk in het kleppendeksel. Via de ontluchting komt dit uit in de carburateur. Als ik de ontluchtingslang naar de carburateur van het klepdeksel af haal, gaat het toerental van de motor flink omhoog. Geen idee wat precies de oorzaak is. Goed lijkt het me niet. Wat betekent dit en wat kan ik eraan doen? Een lekke koppakking, kapotte zuigerveren of iets anders? Wie weet raad?

Re: Overdruk in kleppendeksel

Geplaatst: wo sep 02, 2015 7:58 pm
door RVIER
Aanzienlijke overdruk in het carter is doorgaans het resultaat van veel blaasgas naar het carter en is meestal het gevolg van een versleten motor (zuigerveren).

Er is een mooie test die eruit bestaat dat je met de auto in de versnelling en de handrem aan telkens een cilinder in de hoogste stand zet met beide kleppen gesloten. Via het bougiegat zet een helper via het bougiegat perslucht op de cilinder.
als hij uit de carburateur sists lekt de inlaatklep
als hij uit de uitlaat sist is de uitlaatklep lek
ene als hij via de oliepeilsok sist zijn de zuigerveren lek

Veel sissten is groot lek, beetje sissen is klein lek :-)

maar doe eerst de cilinderbalans test, mogelijk is het een probleem van een cilinder

vr gr Fons

Re: Overdruk in kleppendeksel

Geplaatst: do sep 03, 2015 6:18 pm
door jandoe1000
@ Fons,
Dank voor deze info. Weet nu in welke richting ik het moet zoeken en zal beginnen met de balanstest.

Re: Overdruk in kleppendeksel

Geplaatst: do sep 03, 2015 7:49 pm
door G12
even compressie meten? dan weet je al heel wat.