Pagina 1 van 1

Kortsluiting kachelventilator

Geplaatst: vr jul 17, 2015 9:42 pm
door JelleP
Mijn twee weken geleden aangeschafte R4 heeft een 'krijsende' ventilator (wat, na wat rondzoeken op dit forum, een bekend probleem schijnt te zijn?). Halverwege de eerste rit naar huis begon het ding als een gek te krijsen waarna ik van schrik de eerste de beste oprit op ben gereden en de boel heb stilgezet (ik dacht echt dat de motor in de soep liep).

Vandaag wilde ik er wat aan gaan doen en probeerde de middenconsole uit te bouwen. Wat jullie natuurlijk al lang wisten, maar ik nog niet, is dat daarvoor ook het hele dashboard eraf moet. Laat maar zitten dus. Met de middenconsole losjes hangend testte ik de ventilator weer, en die deed.. niets. Ja, na een paar seconden kringelde er witte rook boven uit het dashboard, door de ventilatie-openingen bij het voorraam. Je kon me opdweilen :o Ik heb direct de boel uitgezet en de minpool van de accu losgehaald.

Rechtsachter de stuurkolom vond ik een stekkertje met een draad die richting de kachelventilator ging. Deze heb ik losgehaald en na wat voorzichtig testen zie of ruik ik geen gekke dingen meer als ik de kachelschakelaar overhaal. Mijn vraag: is het loshalen van deze stekker veilig genoeg om voorlopig weer even mee rond te rijden, totdat ik een specialist kan vragen het hele geval uit te bouwen?

groeten Jelle

Re: Kortsluiting kachelventilator

Geplaatst: vr jul 17, 2015 10:04 pm
door Le Car
Jelle kijk ook even of er een zekering gesprongen is.
Op zich veilig om mee te rijden als je de kachelschakelaar uit laat staan.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd of de kachel apart gezekerd is.
Je zou ook deze zekering weg kunnen laten als er verder niets bijzonders op zit.
Dan is het ook veilig.

Waar woon je?
Misschien kan ik of iemand anders even helpen.

Re: Kortsluiting kachelventilator

Geplaatst: vr jul 17, 2015 10:09 pm
door Tweety
Ja dat is veilig, eh de kachel heeft in de schakelaar een oververhittings beveiliging, en volgens mij zit ie samen met de remlichten op een zekering, check even of die het nog doen voor de zekerheid.
't is overigens niet erg ingewikkeld om het dashbord te verwijderen en het is zelfs mogelijk de kachelventilator in en uit te bouwen met het dashbord op z'n plaats, maar dat is niet echt aan te raden aangezien de kans dan groot is dat de luchtkanaaltjes niet meer netjes op elkaar komen en evt. de lucht(stroom) kleppen beschadigen.

Re: Kortsluiting kachelventilator

Geplaatst: za jul 18, 2015 1:06 am
door JelleP
Bedankt voor de reacties!
De remlichten werken nog gewoon. Voor wat betreft het dashboard, mijn angst was dat de complete teller e.d. eruit zouden vallen waarna ik geen flauw idee meer heb hoe de boel in elkaar hoort. Mijn technische kennis is nog helemaal niet groot (ik vond het repareren van de bedrading naar de knipperlichten al een hele prestatie) maar hoop de komende tijd een hoop bij te leren. Ik woon in Haarlem trouwens!

Re: Kortsluiting kachelventilator

Geplaatst: zo jul 19, 2015 8:49 am
door Tweety
Haarlem is behoorlijk bij mij in de buurt, en ik vind het repareren van de knipperlicht bedrading ook al een hele prestatie (voor een eerste klus) als er rook uit kwam tijden het testen dan zou het ventilator motortje best eens verleden tijd kunnen zijn (hoewel ergens anders kortsluiting kan natuurlijk ook, maar dan zou er toch ergens een zekering stuk moeten gaan.

Re: Kortsluiting kachelventilator

Geplaatst: ma jul 20, 2015 11:03 pm
door Le Car
Ik zit in Zaandam daar ben je ook welkom voor wat tips.
Kachelunit en weerstand heb ik ook nog wel liggen in de garage.
.

Re: Kortsluiting kachelventilator

Geplaatst: wo jul 22, 2015 12:07 pm
door JelleP
Le Car schreef:Ik zit in Zaandam daar ben je ook welkom voor wat tips.
Kachelunit en weerstand heb ik ook nog wel liggen in de garage.
.
Ik kom zeker een keer bij je langs! Eerst staat een bezoek aan Harry Velthuis op het programma voor o.a. nieuwe stoelen :)

Re: Kortsluiting kachelventilator

Geplaatst: do jul 23, 2015 12:50 am
door Le Car
Bel me even als je langs wilt komen.
Nummer in PB.


Michiel