Casus voor jullie
Geplaatst: za jul 04, 2015 10:03 pm
Een vriend kwam bij mij langs vandaag.
Volgende problemen
Al langere tijd beroerd lopen en starten vorig jaar door een garagebedrijf al problemen om goed afgesteld te krijgen.
De winter mee door gereden.
Starten werd slechter.
Vorige week de rechter motorsteun afgescheurd.
Deze week ineens borrelen in het expansievat.
Vandaag de motorsteun vervangen. Zat alleen vast aan de twee bovenste bouten. De vleugels waar de bouten in zaten waren afgescheurd de steun zat dus niet meer vast bleek. Een van de bouten die onderaan moest zitten lag op een uitstekend stuk van het motorblok.
Na het vervangen even het achterstallig onderhoud aangepakt. De ontsteking stond veel te vroeg. (Pingelen)
Dwell gemeten die was 38 graden. Bij nadere inspectie de puntjes waren helemaal ingebrand. Natuurlijk geen nieuwe bij de hand dus met de vijl het boeltje weer vlak gemaakt.
Daarna terug gezet en ontsteking afgesteld. Resultaat een Dwell 52 graden zou dus goed moeten zijn.
Tot nu toe nog geen echte problemen gewoon goed lopen. Stationair en met gas geven.
Daarna de kleppen gesteld. Wel met een beetje warme motor.
Nieuwe bougies gezet en een thermostaat, want die zat er niet in.
Olie en filter ververst.
Daarna super beroerd lopen. En borrelen in het expansievat. Benzinelucht uit het expansievat.
Olie die zuit de motor kwam was zwart. En er zat geen olie in de koelvloeistof.
Compressie meting gedaan. Cilinder 1, 6 bar. 2, 10 bar 3, 10 bar 4,12 bar.
Je zou dus denken aan een kapotte koppakking.
Maar is de waterpomp daar de oorzaak van? (drukopbouw en borrelen)
Ik ben het even kwijt. Graag hulp.
Groet, Robert
Volgende problemen
Al langere tijd beroerd lopen en starten vorig jaar door een garagebedrijf al problemen om goed afgesteld te krijgen.
De winter mee door gereden.
Starten werd slechter.
Vorige week de rechter motorsteun afgescheurd.
Deze week ineens borrelen in het expansievat.
Vandaag de motorsteun vervangen. Zat alleen vast aan de twee bovenste bouten. De vleugels waar de bouten in zaten waren afgescheurd de steun zat dus niet meer vast bleek. Een van de bouten die onderaan moest zitten lag op een uitstekend stuk van het motorblok.
Na het vervangen even het achterstallig onderhoud aangepakt. De ontsteking stond veel te vroeg. (Pingelen)
Dwell gemeten die was 38 graden. Bij nadere inspectie de puntjes waren helemaal ingebrand. Natuurlijk geen nieuwe bij de hand dus met de vijl het boeltje weer vlak gemaakt.
Daarna terug gezet en ontsteking afgesteld. Resultaat een Dwell 52 graden zou dus goed moeten zijn.
Tot nu toe nog geen echte problemen gewoon goed lopen. Stationair en met gas geven.
Daarna de kleppen gesteld. Wel met een beetje warme motor.
Nieuwe bougies gezet en een thermostaat, want die zat er niet in.
Olie en filter ververst.
Daarna super beroerd lopen. En borrelen in het expansievat. Benzinelucht uit het expansievat.
Olie die zuit de motor kwam was zwart. En er zat geen olie in de koelvloeistof.
Compressie meting gedaan. Cilinder 1, 6 bar. 2, 10 bar 3, 10 bar 4,12 bar.
Je zou dus denken aan een kapotte koppakking.
Maar is de waterpomp daar de oorzaak van? (drukopbouw en borrelen)
Ik ben het even kwijt. Graag hulp.
Groet, Robert