Pagina 1 van 1

Casus voor jullie

Geplaatst: za jul 04, 2015 10:03 pm
door harbourseal
Een vriend kwam bij mij langs vandaag.
Volgende problemen

Al langere tijd beroerd lopen en starten vorig jaar door een garagebedrijf al problemen om goed afgesteld te krijgen.
De winter mee door gereden.
Starten werd slechter.
Vorige week de rechter motorsteun afgescheurd.
Deze week ineens borrelen in het expansievat.

Vandaag de motorsteun vervangen. Zat alleen vast aan de twee bovenste bouten. De vleugels waar de bouten in zaten waren afgescheurd de steun zat dus niet meer vast bleek. Een van de bouten die onderaan moest zitten lag op een uitstekend stuk van het motorblok.

Na het vervangen even het achterstallig onderhoud aangepakt. De ontsteking stond veel te vroeg. (Pingelen)
Dwell gemeten die was 38 graden. Bij nadere inspectie de puntjes waren helemaal ingebrand. Natuurlijk geen nieuwe bij de hand dus met de vijl het boeltje weer vlak gemaakt.
Daarna terug gezet en ontsteking afgesteld. Resultaat een Dwell 52 graden zou dus goed moeten zijn.
Tot nu toe nog geen echte problemen gewoon goed lopen. Stationair en met gas geven.
Daarna de kleppen gesteld. Wel met een beetje warme motor.
Nieuwe bougies gezet en een thermostaat, want die zat er niet in.
Olie en filter ververst.
Daarna super beroerd lopen. En borrelen in het expansievat. Benzinelucht uit het expansievat.
Olie die zuit de motor kwam was zwart. En er zat geen olie in de koelvloeistof.
Compressie meting gedaan. Cilinder 1, 6 bar. 2, 10 bar 3, 10 bar 4,12 bar.
Je zou dus denken aan een kapotte koppakking.
Maar is de waterpomp daar de oorzaak van? (drukopbouw en borrelen)
Ik ben het even kwijt. Graag hulp.

Groet, Robert

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: zo jul 05, 2015 10:10 am
door Fransoos
Hallo,

Hoe gaat ie met de koets?
Drukopbouw en borrelen komt doordat er uitlaatgas in de koelkanalen word geperst ipv afgevoerd door de uitlaat.
door het veelvuldig uitzetten en krimpen van de motor dicht na een lange tijd de koppakking niet goed meer af.
als er mee word door gereden en het zaakje word te warm kunnen delen krom trekken met nog meer ruimte tussen de koppakking tot gevolg. En dus nog meer lekkage. Dat borrele is dus uitlaatgas wat eigenlijk door de uitlaat weg moet maar nu in je koelsysteem terecht komt.
nieuwe pakking er tussen en alles goed schoon maken en controleren op vlakheid.
wel voorzichtig doen als je de kop ligt met de bussen deze zitten soms los en dan trek je ze mee zorg alleen voor nog meer werk.
succes.

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: zo jul 05, 2015 11:09 am
door Tweety
Kop moet je eraf Schuiven

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: zo jul 05, 2015 11:17 am
door Fransoos
Ik laat een van de middelste kopbouten losjes zitten en draai hem dan 90gr.
dan is hij los en kan er zonder gevaar af.
daarna niet meer aan de krukas draaien anders bestaat de kans dat de bussen mee omhoog komen.

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: di jul 07, 2015 12:23 am
door RVIER
@ robert,

1) denk je nog even aan de cilinderbalanstest? voor je alles lostrekt?
het is even de vraag waarom cil 1 6 bar heeft, lekke kleppen?

2) zijn er mogelijk kopbouten los?
3) draai de kopbouten allemaal een kwartslag los en zet ze dan weer met het goed moment aan
lost het probleem soms op.

als er een Femsa ontsteking opzit heb ik nog wel andere opties :-((

vr gr Fons

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: di jul 07, 2015 8:07 am
door harbourseal
Hoi Fons,
Balanstest heb ik gedaan. Bij alle 4 cilinders gaat hij minder lopen als je de bougiekabel loshaalt.
Het is een Femsa verdeler.

Dat met die kopbouten ga ik proberen.

Groet, Robert

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: di jul 07, 2015 10:05 pm
door RVIER
Ha Robert,

kop lekt kennelijk niet tussen de cilinders (cilinderbalans). Met lossen en natrekken van de kopbouten heb je 50% kans dat hij weer dicht zit :-)

Onlangs een hoop geëtter gehad met een FEMA ontsteking na het vervangen van de punten. Moest eerst al de punten aanpassen.
Ik kreeg hem niet meer goed aan het lopen. Hij liep mooi stationair maar bij iets meer gas sloeg de motor per 2 seconden een slag over. Het leek wel of hij te rijk liep. Alles uitgewisseld boubine, kabels en carburateurpakking (lekkage vlotterkamer- venturi nagekeken. Bleek uiteindelijk vermoedelijk de lagering van de verdeler versleten :-((
Met een andere ontsteking doet hij het weer goed.

succes

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: di jul 14, 2015 8:06 pm
door harbourseal
Vandaag de kopbouten gelost en daarna volgens de vraagbaak in 4x met oplopende stappen naar 55NM weer aangetrokken.
Daarna de kleppen nagesteld en de contactpuntjes nog eens nagekeken.

Motor loopt beter stationair en reageerde veel beter op gasgeven.

Maar hij blaast nog steeds bellen.
Zou een defecte waterpomp ook iets dergelijks kunnen veroorzaken?

Groet, Robert

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: wo jul 15, 2015 12:01 am
door RVIER
@ Robert,

Hij kan bellen geven omdat 1) je met vers water heb bijgevuld en dat ontgast enige tijd 2) je mogelijk niet goed hebt ontlucht (mn de verwarming)
3) hij lucht inslaat aan de zuigkant van de pomp. Trek de slangen klemmen eens aan, maak de aansluitingen schoon.
4) hij blijft doorblazen vanuit de cilinders

maar daar kom je snel achter :-)
1) als er blaasgas van de cilinders naar het watercircuit lekt, zal de druk in het expansievat (met de dop erop natuurlijk :-)) blijven toenemen. De slangen worden erg hard en op gegeven moment blaast de klep om het expansie vat af
2) als er lucht wordt aangezogen zal de druk ergens stabiliseren

vr gr Fons

ps je weet zeker dat de thermostaat werkt en er goed inzit? Gaatje aan de bovenzijde?

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: ma jul 27, 2015 8:23 pm
door harbourseal
Vandaag de kop maar gelicht.
Ziehier de koppakking doorgeslagen op cilinder 4
Afbeelding
Helaas de boel nog niet kunnen laten lopen omdat er een boutje van de waterpomp afbrak bij de montage.

Re: Casus voor jullie

Geplaatst: ma aug 10, 2015 8:34 pm
door harbourseal
Koppakking vervangen was volgens de eigenaar al langer nodig. Zijn GTL heeft sinds hij hem gekocht heeft nog niet zo fijn gelopen.
Bedankt voor de input.
Groet, Robert