Pagina 1 van 1

oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: do jun 18, 2015 9:00 pm
door Raoul
Hallo,
ik heb een oliedrukmeter en een watertemperatuurmeter van Raid gekocht bij conrad.
In mijn viertje zit een 850 cc motor.
Ik zou de zender kunnen aansluiten via een adapter in de bovenste waterslang maar de kleinste diameter is
28 mm. en de waterslang heeft volgens mij een kleinere diameter.
Kan ik het contact uit de waterpomp draaien en daar een een adapter indraaien?
Wat is de schroefdraaddiameter,heeft iemand daar een idee van?
Het oliedrukcontact zit aan de zijkant van de motor,welke schroefdraad heeft die?
Ik zou een y stuk willen plaatsen zodat ik het contact ook kan blijven gebruiken.
Alvast bedankt voor eventuele suggesties.

Vriendelijke groet.
Raoul

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: vr jun 19, 2015 12:07 pm
door Bertje
De vraag is niet helemaal duidelijk...

Zelf heb ik een ouderwetse mechanische watertemperatuurmeter in de bovenste waterslang zitten, de voeler hiervan is een busje van zo'n 5 mm dik. Ik heb hiertoe een soort manchet in de waterslang gezet, hier schuif je het voelertje va buitenaf in. Het voelertje hangt zo in de vloeistofstroom. Bij interesse kan ik een foto zoeken/maken. Maar t lijkt erop alsof jij een heel andere sensor wil gebruiken?

Wat oliedrukmeter betreft: er zit al een metertje in je blok dat kijkt of de druk niet te laag is, er gaat dan een waarschuwingslampje branden in je dashboard. Wil je deze vervangen door een metertje dat nauwkeuriger meet dan alleen wel/niet voldoende druk?

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: ma jun 22, 2015 11:27 am
door Raoul
Hallo Bertje,

Ik heb ondertussen bij conrad een adapter bestelt om te bevestigen tussen de bovenste waterslang aan de radiator.Hierin is een gat waarin de zender van de temperatuurmeter ingeschroefd kan worden, dus dat is opgelost.
Wat de zender betreft van de oliedrukmeter daar moet ik nog een adapter voor vinden en daarom moet ik de
juiste schroefdraadmaat weten van het motorblok waar nu het oliedrukcontact in zit.
Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt.
Groetjes,

raoul

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: ma jun 22, 2015 3:08 pm
door Bertje
Ik kom 2 soorten draad tegen, o.a. M14 x 1.5

Zie

http://www.mijnautoonderdelen.nl/renaul ... schakelaar" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: vr aug 07, 2015 2:01 pm
door Raoul
Hallo Bertje,

M14X1.5 was wel degelijk de schroefdraad van het oliedrukcontact.
Inmiddels is de oliedrukmeter aangesloten.
Bedankt voor de hulp.
groetjes,

Raoul

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: ma aug 10, 2015 10:26 am
door Bertje
Afbeelding

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: di aug 11, 2015 1:26 pm
door Raoul
Zondag laatstleden een toertocht gedaan; watertemperatuurmeter Raid flirtte met de 100 graden celcius!
Motor 845 cc bouwjaar 1976 ,motor heeft 90000 Km gereden.
De temperatuur sensor van de meter zit in de bovenste radiatortube tussen de waterpomp en de radiator.

Ik denk dat ik toe ben aan een nieuwe radiator.
Thermostaat vervangen en uiteindelijk heb ik die eruit gehaald om de toertocht te kunnen rijden.
Het is nog altijd de eerste radiator, misschien is hij aan het dichtslibben.
Ik heb verschillende keren de verwarming op warm gezet om de temperatuur te doen dalen en dan zakte die naar iets boven de 90 graden.De watertemperatuursensor die het lichtje aanstuurt zit nog in de waterpomp,maar heeft op geen enkel moment het lampje doen oplichten.Eigenaardig is dat als je de motor stil legt en het contact aanzet dat de meter dan een lagere waarde weergeeft.
Heeft er al iemand te maken gehad met dit probleem en wat is de mogelijke oplossing?
Alvast bedankt om even mee te denken.
Groetjes, Raoul

Raoul

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: di aug 11, 2015 5:03 pm
door Tweety
Is een bekent probleem, als er grote verschillen optrden tussen met draaiende motor en zonder draaiende motor, is dat een indicatie dat de spanningsregelaar z'n werk niet meer goed doet. Ik wel eens tot 4x toe denkende met oververhitte motor stilgestaan, tot dat de spannings regelaar helemaal de geest gaf en ook het accu lampje begon te branden (m'n voltmeter liep ook ontzettend op, dus uiteindelijk met lichten en ventilator aan naar huis gereden) Nieuwe radiateur kan een groot verschil maken, valt altijd aan te raden. Dan zijn er hier op het forum een aantal mensen die denken dat dikke olie beter is voor een oude motor, maar ik zeg altijd dat dikke olie meer weerstand geeft en de motor dus meer opwarmt. Als die zonder thermostaat minder warm wordt dan is de radiateur maar een deel van het probleem, dat zullen de meeste met mij eens zijn.

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: di aug 11, 2015 7:46 pm
door Mark4GTL
je kunt de radiator eens met een goede tablet calgon en heet water spoelen.
Ding afdoppen, tablet erin en warm water erachteraan...

weekt het spul lekker los. Daarna goed doorspoelen tot er alleen schoon water uitkomt en t ding weer monteren.

En qua olie... Dikkere olie werkt beter in de zomer, dunnere in de winter. Maar over t algemeen 15w40 is prima olie voor alle dagen

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: ma aug 17, 2015 11:14 am
door Raoul
Hallo iedereen,

Ik heb gisteren de radiator gedemonteerd en daarna de hogedruk leiding aangesloten,toen kwam er al heel wat prut uit de radiator gestroomd aan de onderste watertube (motor 845 cc)
Daarna heb ik er kokend water in laten lopen waarin ik sodakristallen had opgelost, ik ben daar niet zuinig mee geweest.
Ik heb nagespoeld met kokend water en daarna heb ik nog eens goed doorgespoeld.
Nu heb ik een goede doorstroming.Daarna heb ik de rest van het koelsysteem doorgespoeld tot er proper water uit de onderste opening van de waterpomp kwam.
Daarna de radiator terug gemonteerd alles aangesloten, het systeem weer gevuld en ontlucht en nu zonder
thermostaat kom ik aan 70-75 graden dus als ik de thermostaat nu terug monteer zal dat even wat hoger gaan zijn.
Bedankt aan degenen die meegedacht hebben en waardevolle suggesties gegeven hebben.
:D :D

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: di aug 25, 2015 11:14 pm
door lordje
Hallo techneuten, volgens mij heeft de r4 een overdruk koelsysteem. Daardoor kan de temp de 100 celcius benaderen. Daardoor kan de extra gemonteerde temp meter wel een hoge temp aangeven zonder dat de sensor op het blok in alarm gaat, of zie ik het verkeerd?
Groeten Lordje.

Re: oliedrukmeter / watertemperatuurmeter

Geplaatst: wo aug 26, 2015 12:37 am
door Tweety
Inderdaad, meestal pas rond de 108'c maar de motor hoort (volgens mij) onder redelijk normale omstandigheden een koelvloeistof temperatuur van rond 90'c te hebben. Op een erg warme dag misschien iets hoger, in de bergen meestal wat warmer omhoog, als het danook nog erg warm is dan wordt ie bij mij ook echt warm, zeker als ik vlak achter een vrachtauto rij. termostaat gaat open bij 88'c of 86'c thermosensor is geloof ik bij 80'c dat die er voor zorgt dat de ventilator aanslaat. Arm mengsel en te laat ontstekings tijdtip kunnen ook nog een beetje helpen bij het verhogen van de motortemperatuur.