956 cc afstellen, geen gegevens

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 238
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

956 cc afstellen, geen gegevens

Bericht: # 156993Bericht Paul Oud »

Ik wil de ontsteking en carburateur van mijn '92 er TL afstellen, maar ik heb geen gegevens.
Heeft iemand de juiste waarden?

Ik hen de punten netjes op 0.4 mm staan, de ontsteking al wat vervroegd. De motor pingelt nog steeds niet. Hij blijft echter niet mooi rond lopen. Bij constante snelheid voel je constant de kracht van de motor af en toe nemen. Vooral als je gas loslaat dan hikt de motor behoorlijk. Vandaar dat is alles maar netjes af moet gaan stellen.
Of moet ik vooral denken aan een vervuilde carburateur?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5198
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 956 cc afstellen, geen gegevens

Bericht: # 156996Bericht Bertje »

Redenerend vanuit ervaringen met GTL motor: alle vacuumslangen in orde en goed vast? Restrictie aanwezig in slang van carb naar spuitstuk?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: 956 cc afstellen, geen gegevens

Bericht: # 156997Bericht Le Car »

vacuum vervroeger in orde?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3137
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 956 cc afstellen, geen gegevens

Bericht: # 156999Bericht Hanz »

Condensator al vervangen?
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 238
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

Re: 956 cc afstellen, geen gegevens

Bericht: # 157048Bericht Paul Oud »

De punten/bougies/condensator zijn uitgewisseld, geen resultaat. Daar zit het probleem dus niet.
Wat bedoelen jullie met restrictie?

Is de vacuümvervroeger te testen zonder stroboscooplamp?
Het lijkt me aannemelijk dat daar het probleem in zit. Ik heb geen complete verdeler liggen om even om te wisselen, maar misschien is er een eenvoudiger manier om deze te testen?
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 956 cc afstellen, geen gegevens

Bericht: # 157050Bericht Okido »

1e Methode:
Even de slang losnemen bij de carburateur en eraan zuigen. De slang moet nu aan je tong blijven hangen vanwege het vacuum. Gebeurt dit niet is het membraam lek van de vervroeger op de ontsteking.
2e Methode:
Motor op 2000 toeren zetten en de slang loshalen. Dat zou een verschil in toeren moeten geven.

Mocht de vervroeger lek zijn (hetgeen vaak zo is), dan even de slang naar carburateur afdoppen.

Bij een Renault 4 doet de vacuumvervroeger overigens niets bij stationair draaien.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: 956 cc afstellen, geen gegevens

Bericht: # 157061Bericht RVIER »

als je aan de ontsteking werkt en bv de contactpuntafstand versteld, verstel je ook het effectieve onstekingstijdstip.
Dat moet je dus even controleren
Mogelijk moet je ook het mengsel en het stationaire toerental opnieuw afstellen (gegeven het feit dat de restricties in de slangen goed zijn en de vacuumvervroeging het doet).
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5198
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 956 cc afstellen, geen gegevens

Bericht: # 157062Bericht Bertje »

RVIER schreef: Mogelijk moet je ook het mengsel en het stationaire toerental opnieuw afstellen (gegeven het feit dat de restricties in de slangen goed zijn en de vacuumvervroeging het doet).
Dus idd pas aan de schroeven vd carb gaan draaien als je al t andere hebt uitgesloten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 956 cc afstellen, geen gegevens

Bericht: # 157065Bericht harbourseal »

Paul Oud schreef: Wat bedoelen jullie met restrictie?
In de slang die vanaf het spruitstuk naar het kleppendeksel loop zit een klein tonnetje met daarin een klein gaatje van ongeveer 1mm. Dat is de restrictie.

Die moet erin zitten anders loopt de motor als een natte krant.

Verder alle slangen en pakkingen nalopen op lekkage. valse lucht zorgt ook voor raar lopen van de motor.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie