Pagina 1 van 1
octaan gehalte 102
Geplaatst: do apr 09, 2015 1:24 pm
door Rutger4
Sindskort ben ik er achter dat er bij Firezone tankstation's competition benzine te koop is met een octaat gehalte van 102RON. Volgens de website zou deze brandstof goed zijn voor oldtimers en diverse problemen kunnen voorkomen.
Heeft er iemand ervaring met deze brandstof?
Zouden dan ook de additieven komen te vervallen als he deze brandstof tankt?
Re: octaan gehalte 102
Geplaatst: do apr 09, 2015 3:39 pm
door marcGTL.BE
Ik rij steeds 95 zonder additieven ,zonder problemen. additieven blijken niet echt nodig bij de huidige benzine ,deze zijn niet meer dezelfde als in het begin van de loodvrije.
Re: octaan gehalte 102
Geplaatst: za apr 11, 2015 12:31 am
door harbourseal
Rutger4 schreef:
Heeft er iemand ervaring met deze brandstof?
Zouden dan ook de additieven komen te vervallen als he deze brandstof tankt?
Hoi Rutger, Ik tank het heel af en toe bij firezone en dan doe ik vaak wel die 102RON
Rijdt hij prima op maar nodig is het niet. Je hebt een beetje meer powerrrrr.
Re: octaan gehalte 102
Geplaatst: ma apr 13, 2015 11:15 am
door Rutger4
Er is mij in verleden een gezegd dat de brandstof die we nu kunnen tanken enorm schraal is in vergelijking met vroeger.
Hierdoor zou je een toevoeging moet gebruiken voor de smering.
of was dit een verkoop praatje?
Ik ga die 102 brandstof zeker uitproberen.
Re: octaan gehalte 102
Geplaatst: ma apr 13, 2015 12:37 pm
door Okido
Naar mijn beste weten, wordt de smering verzorgd door de motorolie en niet door de benzine. Of je moet 2-takt bedoelen?
Re: octaan gehalte 102
Geplaatst: ma apr 13, 2015 10:44 pm
door harbourseal
Ik gebruik geen aditieven in mijn benzine. Nooit gedaan. Zelfs niet toen ik een 2cv reed.
De schraalheid zegt meer iets over de klopvastheid en de verbrandingswaarde van de huidige benzine. Loodtoevoeging in het verleden had een smerende werking voor de klepzittingen en de kleppen.
En zorgde voor een klopvastere benzine.
Of die loodsmering nut had, ik weet het niet.
Hans Voijs heeft wat topics gevuld over de benzine en hoe je motor beter te laten lopen. Daarin niets over aditieven.
Wel over vervroeging en uitboren van sproeiers.
Re: octaan gehalte 102
Geplaatst: di apr 14, 2015 10:10 am
door Sparkchaser
Zaterdag voor het eerst die 102 bij Firezone getankt, niet in de F4 maar voor de Yamaha 4takt crosser van m'n zoon. Een beetje met de gedachte, als je het verschil ergens zou moeten kunnen opmerken, dan zou het wel met een competitiemotor op een circuit zijn. Helaas niet echt spectaculair resultaat kunnen ontdekken. Toch zie ik wel een reden om die 102 in het F4tje te gooien (al viel de prijs tegen 1.85!) en zeker in mijn klassieke motorfietsen. De gewone euro 95 verstopt de kanalen in de carburateur en de slangen en leidingen worden aangetast, het lijkt ook dat de benzinetanken roestig worden. De 102 zou geen ethanol bevatten en is daardoor bestand tegen een paar maanden stil staan, veranderd niet in uilenzeik en tast leidingen, slangen en de benzinetank niet aan. Ik ga m'n wagen/motor-park in ieder geval voortaan volgooien met 102. Mocht ik met de F4 of de oude Triumph Bonneville nieuwe ervaringen opdoen, dan laat ik dit zeker weten.
Re: octaan gehalte 102
Geplaatst: di apr 14, 2015 10:14 am
door Sparkchaser
Oja en was het niet zo dat het lood in gelode benzine op de klepzittingen en klepschotel ging zitten en zo de temperatuur laag hield? Het voorkwam dacht ik ingeslagen klepzittingen en zorgde voor een thermisch gezondere motor.