Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Hoi allemaal.
Voor mijn sinpar heb ik nu een kleine tank te pakken gekregen. Helaas is het een 6volt systeem.
Is het makkelijk om te bouwen naar 12volt?
De vlotter en sensor zijn duidelijk kleiner dan de nieuwe dus even overzetten uit een moderne tank is er niet bij.
Graag jullie opbouwende commentaar.
Voor mijn sinpar heb ik nu een kleine tank te pakken gekregen. Helaas is het een 6volt systeem.
Is het makkelijk om te bouwen naar 12volt?
De vlotter en sensor zijn duidelijk kleiner dan de nieuwe dus even overzetten uit een moderne tank is er niet bij.
Graag jullie opbouwende commentaar.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Meet de totale weerstand van de regelweerstand van de vlotter koop een weerstand van de zelfde waarde zet die in serie met de vlotter en het werkt voor 12 volt moet lukken Robert
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Het bericht heb je verwijderd marcGTL.BE , maar toch waarom denk je dat er in de kerstboom 22 lampjes van 10 volt in serie staan zet ze maar parallel en kijk wat er gebeurd!
Robert een weerstand er tussen en het werkt.
Robert een weerstand er tussen en het werkt.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Poef
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Vervangen voor een 12 v weerstand ook een optie?
Ik ben niet zo thuis in de electronica.
Dank voor het antwoord Roberto.
Ik ben niet zo thuis in de electronica.
Dank voor het antwoord Roberto.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Ik was verkeerd bezig dus logisch dat ik het verwijder, maar je serie schakeling is niet volledig
Als je de draad van de tank aan de massa houdt(dacht ik) geeft de benzinemeter volaan, dus weerstand, ohm =0.
Zet je een gelijke weerstand in serie blijft er steeds 50% weerstand over dus de meter gaat niet tot zijn maximum bij volle tank. Want voor een volle tank moet de weerstand, ohm nul zijn
Is het andersom, draad aan de massa lege tank. Dan zal de meter nooit op de nulstand komen want er blijft steeds 50% weerstand over van de serie geschakelde weerstand
Dan gaat de meter maar tot halfvol.roberto schreef:Meet de totale weerstand van de regelweerstand van de vlotter koop een weerstand van de zelfde waarde zet die in serie met de vlotter en het werkt voor 12 volt moet lukken Robert
Als je de draad van de tank aan de massa houdt(dacht ik) geeft de benzinemeter volaan, dus weerstand, ohm =0.
Zet je een gelijke weerstand in serie blijft er steeds 50% weerstand over dus de meter gaat niet tot zijn maximum bij volle tank. Want voor een volle tank moet de weerstand, ohm nul zijn
Is het andersom, draad aan de massa lege tank. Dan zal de meter nooit op de nulstand komen want er blijft steeds 50% weerstand over van de serie geschakelde weerstand
Laatst gewijzigd door marcGTL.BE op ma mar 23, 2015 10:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Als je een volt meter hebt dan zit er ook een "ohm"stand ( weerstand) op ik kan het wel voor je uit rekenen maar ik heb de waarde van de vlotter weerstand niet, vraag even aan Fons die weet het zeker
R x I = U (weerstand maal stroom is spanning)
R x I = U (weerstand maal stroom is spanning)
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
@Robert@Roberto
Voor een correcte weergave van de benzine meter zal je op zoek moeten gaan naar een 12V vlotter.
Een in serie geschakelde weerstand geeft geen correcte aanduiding op je benzinemeter omdat de serie geschakelde weerstand niet mee varieert met de vlotterweerstand. Een vlotterweerstand varieert van 100% tot 0% Schakel je een weerstand in serie die gelijk is aan de hoogste waarde zal de schakeling maar variëren van 100% tot 50%
Ik was inderdaad even verkeerd aan het beredeneren, toen ik het poste merkte ik mijn fout Dan verwijder je dat direct
Groetjes Marc
Voor een correcte weergave van de benzine meter zal je op zoek moeten gaan naar een 12V vlotter.
Een in serie geschakelde weerstand geeft geen correcte aanduiding op je benzinemeter omdat de serie geschakelde weerstand niet mee varieert met de vlotterweerstand. Een vlotterweerstand varieert van 100% tot 0% Schakel je een weerstand in serie die gelijk is aan de hoogste waarde zal de schakeling maar variëren van 100% tot 50%
Ik was inderdaad even verkeerd aan het beredeneren, toen ik het poste merkte ik mijn fout Dan verwijder je dat direct
Groetjes Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
eerlijk is eerlijk de andere kant op is een stuk makkelijker ! ik heb 't nooit gedaan, dus ik zou een stel testjes moeten doen.
-wanneer is de weerstand in de vlotter het grootst ? (bij volle tank of bij lege tank)
- is de benzine meter een Voltmeter (daar ga ik voor het gemak van uit )
- komt de vlotter echt tot 0 Ohm ? (das eigenlijk niet zo heel waarschijnlijk, )
- 1 van de draden van de vlotter is verbonden met de benzine meter, waar gaat de andere naartoe (Massa of V+)
en dan is waarschijnlijk het mooist om het dmv een Transistor te doen.
Voor de waardes van de weerstanden en het type transistor heb ik meer info nodig (en d'r moet misschien ergens nog een weerstandje bij)
je zou ook de benzine meter uit het andere dashbord kunnen halen en dan volstaan waarschijnlijk 2 gelijk weerstanden in serie tussen de v+ en Massa en halverwege is dan 6volt 2x zeg 1K ohm zal wel Ok zijn, een voltmeter heeft in pricipe een hele grote interne weerstand(anders zou de te meten waarde te veel beinvloed worden) en weinig verbruik. 2x1K ehm V=I*R 12=i*2000 i=6mA mocht dat niet goed werken dan kan je ietsje kleinere weerstanden gebruiken voor de stannings deler.
Ah das dan dus nog een vraag Hoeveel stroom verbruikt de meter (12v), zet een ampere meter in serie in het standaard 12v circuit en beweeg de vlotter, en kijk wat de stromsterkte waardes zijn.
sterker nog, met een aantal van die gegevens (zeg bij volle, halve & lege tank) kom ik al een heel eind.
-wanneer is de weerstand in de vlotter het grootst ? (bij volle tank of bij lege tank)
- is de benzine meter een Voltmeter (daar ga ik voor het gemak van uit )
- komt de vlotter echt tot 0 Ohm ? (das eigenlijk niet zo heel waarschijnlijk, )
- 1 van de draden van de vlotter is verbonden met de benzine meter, waar gaat de andere naartoe (Massa of V+)
en dan is waarschijnlijk het mooist om het dmv een Transistor te doen.
Voor de waardes van de weerstanden en het type transistor heb ik meer info nodig (en d'r moet misschien ergens nog een weerstandje bij)
je zou ook de benzine meter uit het andere dashbord kunnen halen en dan volstaan waarschijnlijk 2 gelijk weerstanden in serie tussen de v+ en Massa en halverwege is dan 6volt 2x zeg 1K ohm zal wel Ok zijn, een voltmeter heeft in pricipe een hele grote interne weerstand(anders zou de te meten waarde te veel beinvloed worden) en weinig verbruik. 2x1K ehm V=I*R 12=i*2000 i=6mA mocht dat niet goed werken dan kan je ietsje kleinere weerstanden gebruiken voor de stannings deler.
Ah das dan dus nog een vraag Hoeveel stroom verbruikt de meter (12v), zet een ampere meter in serie in het standaard 12v circuit en beweeg de vlotter, en kijk wat de stromsterkte waardes zijn.
sterker nog, met een aantal van die gegevens (zeg bij volle, halve & lege tank) kom ik al een heel eind.
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Dit is de oplossing een zenerdiode 6 volt 1 watt prijs 2 euro
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Zal morgen eens navragen bij de radiobericht hier in Breda.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Een zenerdiode was me niet gekend dus even gegoogeld.roberto schreef:Dit is de oplossing een zenerdiode 6 volt 1 watt prijs 2 euro
Voor een systeem van 6V vlotter en 6V benzinemeter werkt dit perfect, je zet immers de hele schakeling op 6V. Maar bij Robert heb je een 6V vlotter en een 12V benzinemeter.
Plaatst je deze zenerdiode tussen de vlotter en de meter om de twee onderdelen hun eigen spanning te geven, dan weet ik niet zeker of het werkt.
-De zenerdiode treed pas in werking bij een doorslag spanning van 6V en tracht deze constant te houden.
-De vlotter heeft een variabele weerstand.
-De diode staat dan mee in serie geschakeld
Mij lijken dit te veel variabele om een juiste meeting te krijgen
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Helemaal mee eens Mark. 't werkt als zowel de benzine meter als de vlotter van het 6v type zijn, anders wordt 't een stuk ingewikkelder. in mijn schema zoude de 2 weerstanden aan de linker zijde vervangen kunnen worden door een 1 zenerdiode. er valt wat voor te zeggen om te kijken of de variabele weerstand uit de 12v vlotter eventueel te monteren valt in de 6v vlotter (dat zou best het eenvoudigst kunnen zijn), anders lijkt mij het gebruik van een transistor met een extra variabele weerstand (om te stellen, of een vaste na berekening) tussen de vlotter en de basis van de transistor het beste. de weerstand links is dan gelijk aan de maximale weerstand van de 12v vlotter. Hoeft alles bij elkaar ook niet meer dan een paar euro te kosten (zener diode 6.2v 500mw lijkt mij ook wel OK voor een benzine meter en kost maar 0.27 Euro(ex)) zie: http://www.rotor.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?
Dit zijn weer prima antwoorden voor iemand die aan geeft geen verstand te hebben van elektronica, het is dus weer een hoop gespin en weinig wol "het lijkt mij" gehalte is weer hoog, als of ik boerenkool vraag en krijg erwtensoep met het antwoord dat het ook lekker is.