Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156195Bericht marcGTL.BE »

We zijn dus al met twee die stellen dat het correct werkt als beide 6V zijn.Maar ook met twee dat het niet correct werkt wanneer het een combinatie is van 12v en 6v
Overtuig ons dan dat het wel zo correct werkt in plaats van soep te serveren.
Houdt het informatief,daar is iedereen mee gediend
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156196Bericht Tweety »

roberto schreef:Dit zijn weer prima antwoorden voor iemand die aan geeft geen verstand te hebben van elektronica, het is dus weer een hoop gespin en weinig wol "het lijkt mij" gehalte is weer hoog, als of ik boerenkool vraag en krijg erwtensoep met het antwoord dat het ook lekker is.
Huh !? met verkeerde been uit bed gestapt ? Punt 1 je snapt er duidelijk zelf de ballen van ! :D Het zou heel toevallig dezelfde precies dezelfde benzine meter kunnen zijn maar alleen een andere vlotter, maar 't zou ook precies andersom kunnen zijn (plrr) en dan zou er niet eens een zener diode tussen hoeven (beer) . mbt tot een halve wat lijkt mij genoeg. (uhm) Ik heb voldoende verstand vean electronica om te weten dat een halve watt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid genoeg is (voor een benzine meter) 't gaat om een naaldje dat beweegt, zoals in een voltmeter (wat is !) waardoor er vrijwel geen stroom door de vlotter gaat, wat precies is wat je wilt, omdat er bij het draaien van de variabele weerstad dan geen vonkjes kunnen ontstaan ! (zou je een amperemeter gebruiken dan gaat er ineens heel veel stroom doorheen en dan in de buurt van benzin nu net wat we niet willen (andere meters zijn variaties van deze 2 standaard meters, bv een Ohm meter stuurt een klein stroompje en meet dan de stroomsterkte en aan de hand daarvan wordt digitaal of analoog de weerstand bepaald)
Ik ging er zelfs gewoon van uit dat een kwart watt ook genoeg was (is 't ook !) ik had in mijn schema de Benzine meter (volt meter) vervangen door een transistor, en die door de vlotter aan laten sturen (afhankelijk van de transistor moet daar nog een beperkende weerstand tussen, als we die nu een variabel maken, dan kunnen we het geheel zelfs een beetje afregelen (variabele weerstanden kosten wel wat een euro per stuk ben je zo kwijt) maar voordat ik echt iets in mekaar soldeer, monteer ik eerst alles op een experimenteer bord, totdat ik iets heb wat echt werkt. ik plaats niet zomaar een tekeningetje wat ergens vandaan heb over het ombouwen van 6volt auto's naar een 12volt systeem. 8) en ik hou 't altijd netjes en beschaaft. Dat met de boerenkool en erwtensoep dat moet je me nog 's uitleggen , maar 2euri voor een zenerdiode gaat me echt te ver !
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156197Bericht Okido »

De benzinemeter werkt door de spanning te meten tussen de interne weerstand (van de meter in het dashboard) en de externe variabele weerstand. Google eens op "Brug van Wheatstone".

Als dashboardmeter (dm) normaal 6v is en tankvlotterweerstand (tv) ook 6v is, kan je zonder enige aanpassingen een 12 volts accu gebruiken. Je hoeft niets aan te passen. De verhoudingen in weerstand blijven precies hetzelfde. Alleen de stroom verdubbeld. Omdat deze klein is, geeft dat geen problemen.

Aanpassen van het voltage heeft geen zin, omdat de verhouding die ontstaat door de spanning over de interne weerstand (dm) en de externe weerstand (tv) niet verandert.

Wat wel kan, is het plaatsen van een weerstand. Niet in serie omdat je dan niet naar een 0-situatie kan. Wel parallel. Je maakt daarmee weerstand lager. Omdat 6v bij een lagere weerstand werkt, vermoed ik dat de 6v vlotter een lagere weerstand heeft dan de 12v vlotter (In theorie hoeft dat niet). Misschien kan je het verschil opmeten. In dat geval zal je de weerstand van de dasboardmeter naar beneden moeten brengen. Het berekenen ervan is wat lastig, de formule kan je online zo vinden. Je kan ook een potmetertje (waarschijnlijk 500 ohm) ertussen zetten en daarmee instellen.

Al met al zou mijn voorkeur uitgaan naar het vervangen van de vlotter of misschien alleen wikkeling ervan.

Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
jandoe1000
Berichten: 1686
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156198Bericht jandoe1000 »

Ik heb jaren geleden een R4 uit 1968 omgebouwd van 6 volt naar 12 volt, maar de vlotter en de bezinemeter niet vervangen. Gevolg was dat de meter bij een lege tank aangaf dat die nog half vol was en bij een volle tank gaf die gewoon vol aan. Dus bij 12 volt op een 6 volt vlotter meet de meter bij een lege tank nog zes volt en gaat de meter niet lager dan half. Dus als de spanning naar de vlotter met de zenerdiode wordt gehalveerd tot 6 volt dan zal de meter bij een lege tank weer helemaal leeg aangeven. Ik vermoed dus dat Roberto gelijk heeft.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156199Bericht Okido »

For the record. Mijn ervaring is gebaseerd op een Citroen en een VW bus.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156200Bericht marcGTL.BE »

jandoe1000 schreef: Dus als de spanning naar de vlotter met de zenerdiode wordt gehalveerd tot 6 volt dan zal de meter bij een lege tank weer helemaal leeg aangeven.
De zenerdiode halveert niet de spanning maar als de spanring hoger is dan 6V zal deze maar 6V doorgeven. Onder de 6V gaat er niets door. Ik vermoed dus dat het niet correct zal werken. De post van Ido lijkt me intresant
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156201Bericht roberto »

Nou Robert ik heb wat ingenieurs voor je op getrommeld nu moet het lukken! succes Roberto
jandoe1000
Berichten: 1686
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156202Bericht jandoe1000 »

De zenerdiode halveert niet de spanning maar als de spanring hoger is dan 6V zal deze maar 6V doorgeven.
Volgens mij is de uitkomst dus dat de spanning van 12 volt wordt gehalveerd naar 6 volt.
Als dashboardmeter (dm) normaal 6v is en tankvlotterweerstand (tv) ook 6v is, kan je zonder enige aanpassingen een 12 volts accu gebruiken
Deze stelling in het bericht van Ido klopt volgens mij niet. Ik had bij ombouw van mijn 68er van 6 naar 12 volt zowel de 6 volt benzinemeter als de 6 volt vlotter laten zitten. Met als gevolg dat het bereik van de meterwerd gehalveerd tot de bovenste helft, dus tussen vol en halfvol. In de praktijk vastgesteld.

Ik denk nog steeds dat Roberto gelijk heeft.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156203Bericht marcGTL.BE »

Het gaat niet om gelijk hebben
Het schema wat Roberto toont is een volledig 6V systeem om zetten naar 12V,dat klopt.
Maar hier gaat het om een vlotter van 6V en een benzinemeter van 12V en dat gaat niet met het schema van Roberto
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156206Bericht jeffr4 »

En.....ehhhh.... een TV en een DM van beide 6 volt, wat leuk past bij de Sinpar... met een omvormertje...? :D
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156207Bericht Rudolf2 »

En voor het geval dit draadje weer wat electrischer van aard gaat worden: ik heb de vlotterweerstanden gemeten:
______ vol ____ leeg
6Volt:__ 0,02 __ 0,084
12Volt _ 0,02 __ 0,34

De weerstand is in alle gevallen in kiloOhm weergegeven.

Rudolf, die net niet thuis genoeg is hierin om hier iets zinnigs mee te kunnen.
Naderhand wat geprutst in de opmaak, want het forum laat alle spaties verdwijnen.
En vol en leeg even hier ook omgewisseld (in de meting had ik dat al wel gedaan)
Laatst gewijzigd door Rudolf2 op zo mar 29, 2015 6:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156209Bericht RVIER »

heren,

mijn eerste idee was ook een weerstand in serie maar de weerstand van de vlotter is natuurlijk variabel :-(

misschien al genoemd.
1) een spanningsregelaar uit de serie 78XX--> 7806. Die laat van de voedingsspanning alleen 6 volt doorgaan
2) je neemt twee weerstanden van gelijke grootte en zet die in serie. Je hebt dan een spanningsdeler. Vanaf het middenpunt van de spanningsdelen pak je 6 volt voor de vlotter.

(we nemen voor het gemak even aan dat de tankmeter de stroom meet)
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156211Bericht Tweety »

Okido schreef:De benzinemeter werkt door de spanning te meten tussen de interne weerstand (van de meter in het dashboard) en de externe variabele weerstand. Google eens op "Brug van Wheatstone".

Als dashboardmeter (dm) normaal 6v is en tankvlotterweerstand (tv) ook 6v is, kan je zonder enige aanpassingen een 12 volts accu gebruiken. Je hoeft niets aan te passen. De verhoudingen in weerstand blijven precies hetzelfde. Alleen de stroom verdubbeld. Omdat deze klein is, geeft dat geen problemen.

Aanpassen van het voltage heeft geen zin, omdat de verhouding die ontstaat door de spanning over de interne weerstand (dm) en de externe weerstand (tv) niet verandert.

Wat wel kan, is het plaatsen van een weerstand. Niet in serie omdat je dan niet naar een 0-situatie kan. Wel parallel. Je maakt daarmee weerstand lager. Omdat 6v bij een lagere weerstand werkt, vermoed ik dat de 6v vlotter een lagere weerstand heeft dan de 12v vlotter (In theorie hoeft dat niet). Misschien kan je het verschil opmeten. In dat geval zal je de weerstand van de dasboardmeter naar beneden moeten brengen. Het berekenen ervan is wat lastig, de formule kan je online zo vinden. Je kan ook een potmetertje (waarschijnlijk 500 ohm) ertussen zetten en daarmee instellen.

Al met al zou mijn voorkeur uitgaan naar het vervangen van de vlotter of misschien alleen wikkeling ervan.

Succes, Ido
Helemaal Juist, de berekening valt eigenlijk wel mee, met de verstrekte gegevens zou dat 1/84=1/340+1/R zijn, dat komt op R=111 Ohm. Echter deze zogenaamde ''wheat'' brug zou best eens achter een andere weerstand kunnen staan (om de stroomsterkte te beperken) zo niet dan zou de interne weerstand van de benzinemeter ook ongeveer 340 Ohm moeten zijn net zoals de 12v Vlotter. dan wordt de situatie als volgt :Afbeelding
Mocht er echter een wel nog een extra weerstand zitten dan zou dit een logaritmisch meter-beeld tot gevolg hebben.Afbeelding
Dan is mijn oorspronkelijke schema de uitkomst. Waarbij de grote van R4 afhangt van de gekozen transistor (stel je neemt een BC 547C dan zal 't ergens in de buurt van de 10K worden geloof ik maar dat kan ik duidelijker zeggen als ik geexperimenteerd heb) en zou je eventueel R2 & R3 kunnen vervangen voor een variabele potmeter waar je halverwege aftapt zodat ook de volledig lege tank goed zichtbaar wordt. Maar goed dat is een beetje proberen en kijken waar je uitkomt. Afbeelding
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156212Bericht Tweety »

O ja de reden dat ik denk dat er een extra weerstand zit is dat de brugweerstand anders een vermogen van 2 watt zou moeten hebben, das best wel wat (voor een potmetertje is dat meestal wel OK, nadeel van die dingen is dat ze wat minder goed tegen vocht kunnen)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156213Bericht jeffr4 »

In navolging op mijn 6 volt metertje en vlottertje....de Vellemankit K 2570 als omvormetje.... :D
Plaats reactie