Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156217Bericht harbourseal »

Goed, en dan nu even voor de totale electronicafobe twee linker handen.

Een Velleman kitje kan ik nog wel solderen en met fotootjes erbij aansluiten
Maar deze schematjes zien er uit als streepjes en lettertjes.
Ik kan er niet zoveel mee.

Kan iemand het nog even uitleggen in Jip en Jannneke taal?
Beetje praktisch dus?

Dank zover voor het meedenken.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3139
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156218Bericht Hanz »

Waarom zoek je niet gewoon een tank uit de periode 1971-1974? Die zijn 12V en 26l.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156222Bericht RVIER »

misschien de simpelste oplossing,

haal de bevestiging-flens van de 12 volt vlotter van de oude tank en soldeer die op de nieuwe tank :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156223Bericht Rudolf2 »

Op zich zou dat kunnen: gatenzaag erop en dan 12 v erin. Moet je wel heel precies werken.

Rudolf
jandoe1000
Berichten: 1686
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156225Bericht jandoe1000 »

En vergeet niet de tank leeg te maken en te vullen met water. Je zult niet de eerste zijn die de achtergebleven benzinedamp in de tank ontsteekt bij werkzaamheden die met vonken gepaard (kunnen) gaan.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156229Bericht Tweety »

In Jip en Janneke taal, "als ik over 3 weken weer in nederland ben en m'n Electronica speeltjes heb uitgepakt kan ik er wel aanpassing voor je maken voor de kosten van het materiaal :D kan ik nog wat experimenteren en aanpassingen doen enzo.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156234Bericht Okido »

@harbourseal: Een andere vlotter vergt ook aanpassing van de vlotterstang. Dat is lastiger dan het lijkt.

@Jandoe: Ik heb mijn stelling te stellig gesteld. Mijn ervaring dateert van meer dan 25 jaar geleden. Het doet echter niets af aan de werking van de benzinemeter en per merk zal de afwijking schelen. Dat komt door de weerstandschakeling die wordt gekozen door de fabrikant. Renault houdt schijnbaar een gelijke verhouding en scheelt het precies de helft. De zenerdiode zal voor jouw 68-er dus wel werken, maar niet als de meter 12v is en de vlotter 6v.

@RVIER: Het is geen amperemeter omdat die in serie zou moeten staan in de stroomkring. Bij kortsluiting zou dat ook problemen geven. Om de meter te testen kan je normaal de draad naar de vlotter kortsluiten met de massa. De meter meet het verschil in spanning tussen de weerstand van de vlotter en de weerstand van de meter zelf.

@Roberto en jeffr4: Aanpassingen die de boordspanning op 6 volt zetten zullen waarschijnlijk niet werken. De meter meet die namelijk niet. Je zal de verhouding in weerstand tussen de meter en vlotter moeten aanpassen.

@Rudolf2: Bij mijn Renault Rodeo is 0 ohm juist een volle tank en de grootste weerstand een lege tank. Zou het kunnen dat je dat hebt verwisseld? Wat wel volgens verwachting is, is dat de weerstand van de 6 volt lager is. Je zou dan de weerstand van de meter moeten verlagen.

@Harbouseal again: Hoewel dat in de meeste schema's wordt weggelaten heeft de meter in het dashboard 3 aansluitingen. De plus, de massa en de signaaldraad. Er moet worden uitgemeten of uitgerekend welke weerstand komt op de plus en de signaaldraad.

@Tweety: Mooi aanbod. Ik zou het aannemen. Mocht dat doorgaan lezen we natuurlijk graag de uitslag.

@Iedereen: Geen garanties uiteraard. Overigens is de 6v vlotter te gebruiken, maar zal het een Jandoe effect geven.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156236Bericht Rudolf2 »

@ Okido, nu je het zegt, dat zou zomaar kunnen ja. Het is met losse tanks gemeten, in bedrijfshouding en omgedraaid.

Rudolf
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156239Bericht harbourseal »

Tweety schreef:In Jip en Janneke taal, "als ik over 3 weken weer in nederland ben en m'n Electronica speeltjes heb uitgepakt kan ik er wel aanpassing voor je maken voor de kosten van het materiaal :D kan ik nog wat experimenteren en aanpassingen doen enzo.
Deal
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156240Bericht Tweety »

Okido schreef:
@RVIER: Het is geen amperemeter omdat die in serie zou moeten staan in de stroomkring. Bij kortsluiting zou dat ook problemen geven. Om de meter te testen kan je normaal de draad naar de vlotter kortsluiten met de massa. De meter meet het verschil in spanning tussen de weerstand van de vlotter en de weerstand van de meter zelf.
Ja nee zeg alsjeblieft de mogelijkheid van kortsluiting of zelfs kleinevonkejes bij de variabele potmeter in de vlotter lijken me verre van gewenst, overigens zijn een Voltmeter en een Amperemeter in principe hetzelfde. Echter bij een amperemeter is de weerstand van de meter bijna nul, en bij een voltmeter gaat deze richting oneindig groot.
Okido schreef:
@Roberto en jeffr4: Aanpassingen die de boordspanning op 6 volt zetten zullen waarschijnlijk niet werken. De meter meet die namelijk niet. Je zal de verhouding in weerstand tussen de meter en vlotter moeten aanpassen.
Wat jeffr4 voorstelt kan en mag gewoon volgens mij.
Okido schreef: @Harbouseal again: Hoewel dat in de meeste schema's wordt weggelaten heeft de meter in het dashboard 3 aansluitingen. De plus, de massa en de signaaldraad. Er moet worden uitgemeten of uitgerekend welke weerstand komt op de plus en de signaaldraad.
Oh is dat zo ?! Tja dat veranderd 't wel een beetje dat kan ik van hier niet zien natuurlijk. Dan werkt het Parralel plaatsen van een weerstand tussen de signaaldraad en de plus van de meter of het plaatsen van een extra weerstand in serie tussen de plus van de meter en plus van de auto wel perfect, de situatie is dan dus zo. Afbeelding
Als we dan de weerstand meten tussen de plus en de Signaaldraad van de benzinemeter en we nemen de weerstand van de 12v Vlotter in beschouwing kunnen we het daadwerkelijk gemeten voltage door de Benzinemeter bereken als volgt Rvlotter12v/Rbenzmeter=Vbenzmeter/Vauto maw. 340/R?=V?/12 (of 14 maar daar kom ik later nog even op terug.) dit betekent bijvoorbeeld dat als R? 1.2K is dat v? op 3.4volt uitkomt. dit is het voltage bij maximale uitslag(volle tank). Bij lege tank kom was de weerstand 2 Ohm das bijna niks en dus bijna 0 volt onafhankelijk van de waarde van R?
en nu doen we een terug berekening V?/12 = 84/R? waaruit blijkt dat de waarde van R? 4x zo klein moet worden, en dus moeten we parralel een weerstand plaatsen, met 1/3 van de waarde van R? (of 3xparalel met de waarde van R?). Zo dus.Afbeelding Dit is allemaal leuk en aardig, maar doordat het voltage omhoog is gegaan en de weerstand in het circuit omlaag is de stroomsterkte toegenomen, en de vraag is met hoeveel en tot wat. Meer stroom door de vlotter, kan die dat hebben ?
Bereken de totale weerstand in het circuit ( R? /4 ) + Rvlotter(=84) = Rtotaal
V= i * R dus 12 / Rtotaal = i en dan berekenen we nog het vermogen van het geheel.
P = V * i en als P dan op minder dan een kwart Watt uitkomt is dat waarschijnlijk (en dat zal wel zo zijn maar alles hangt af van de Waarde van R? ) . Nog even terugkomen op die 14v , want een dynamo levert meestal iets in de richting van 14v, dat maakt voor de meter niet zoveel uit, maar als we het vermogen gaan bereken ineens wel ! en aangezien we veilige marges willen nemen kunnen we de vermogen berekening beter met
14 volt doen. Voor mensen zoals mij die soms hun eigen berekening niet helemaal vertrouwen kan ik het Programma EUREKA aanbevelen (gratis download, google maar), het is een solver, al heel oud, midden jaren 80 ofzo werkt op windows 32bits computers (64bit versies moet je DOSBOX gebruiken) Geef de formules en vul de waardes in en dan rekent dat ding uit wat eruit komt, werkt niet met muis zo oud is dat programma :lol:
Okido schreef: @Tweety: Mooi aanbod. Ik zou het aannemen. Mocht dat doorgaan lezen we natuurlijk graag de uitslag.
Ah dit soort dingen zijn echt leuk, ik leer hier echt heel veel van, over een paar weken ben ik weer in nederland (met snel internet zodat foto's uploaden geef moeite meer kost) Jullie ook allemaal bedankt.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156241Bericht Tweety »

Voor 't meten van de weerstand van de Benzinemeter hoef je niet eens het dashbord uit elkaar te halen trouwens, die kan je ook meten bij de tank. :lol:
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156242Bericht roberto »

Een paar A 4 tjes verder schets je dus gewoon een weerstand in serie met de vlotter en meet je daar tussen, waarom je een extra weerstand parallel zet over de andere is mij een raadsel neem er een van een andere waarde dan heb je er maar een nodig en hou je het simpel voor Robert immers dat was een deel van zijn vraag.

Samengevat komt het neer op mijn eerste antwoord aan Robert een weerstand in serie met de vlotter alleen jij wilt de benzine meter er tussen (wat valt te bezien) en ik er na.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156243Bericht Tweety »

Nee Roberto, je snapt 't nog steeds niet echt, helaas :roll: het rechthoekje om de benzinemeter heen geeft aan dat dat de benzinemeter is ! Een voltmeter die het voltage meet tussen zijn eigen (vaste/interne) weerstand en de variabele weerstand van de vlotter. Das niet wat jij zei, maar wat Ido zei ! Wat jij zei was een weerstand ertussen en klaar is kees (of Roberto, maar als de benzine meter dan 3/4 vol aangeeft blijkt ie ineens leeg te zijn. Maar leg me dat van die Boerekool en die erwtensoep nou nog even uit en neem daar rustig de tijd voor, een paar A4-tjes heb ik helemaal geen moeite mee om te lezen (plrr)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156248Bericht Rik H. »

Interessant en leerzaam onderwerp waar opbouwende berichten welkom blijven.... :wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156249Bericht jeffr4 »

De ervaring ligt meer in de ombouw van 6V naar 12 V, vanwege een verbetering van de verlichting, minder warmteontwikkeling, meerdere aansluitingen en de verkrijgbaarheid.
Omdat vaak de 6Volt aansluiting van tank en meters niet uitwisselbaar zijn met nieuwere types, maar ook andere metertjes enz,( mooi originele dashboard) is met name een voorweerstand niet te gebruiken met de verschillende geringe stroom, bij verschillende standen ( leeg, half vol, vol) ,.......maar wel een omvormer van 12 V naar 6V, die zijn goedkoop aan te schaffen en hoef je voor het geld niet eens een Velleman aan te schaffen.
Binnenkort weer Oldtimerbeurs in Rosmalen,....kun je voor een paar euries eentje aanschaffen. :D
Lijkt mij de meest simpele oplossing... :lol:
Plaats reactie