maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155872Bericht dick holtrop »

weet iemand deze maten? en zit er verschil in links en rechts? graag bericht
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155873Bericht jeffr4 »

Bij mij zit maatje nr 5 aan bestuurderszijde en een maatje nr 3 bijrijder......

Afbeelding

( 5...opzijnkop :D )

Maaaaaar....het hele verhaal achter de opvulplaatjes,nummers van de shims en maten enz. staat hier :

http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?op ... :direction
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155875Bericht dick holtrop »

bedankt jeffrey, maar deze apparatuur heb ik niet, zouden alle f4 tjes dezelfde afstandsplaatjes gebruiken?
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155876Bericht dick holtrop »

aan de bestuurderskant zit een nummertje 1 andere kant een 4? weet jeffrey of dit bij alle f4 tjes hetzelfde is. of werd dat in de fabriek per auto afgesteld?

ik heb hier nooit naar gekeken! misschien zitten ze wel aan de verkeerde de kant?

welke f4 rijder zou eens kunnen kijken?

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155877Bericht jeffr4 »

Heb je de opvulplaatjes, die er op zaten,...... niet meer? (Dus wel...lees ik nu)

Je hoeft toch geen speciaal apparatuur te hebben. lees dat het parallel stellen met een laser kan en
ik heb het bij het uitlijnen laten doen, toen ik '....en de R4 had verlaagd..... en een ander stuurhuis enz.

De monteur heeft toen alles afgesteld, ook de stuurstangen links en rechts en omdat de rijhoogte verandert
het stuurhuis parallel gericht( althans gecontroleerd) met de linker en rechter twee assen van de bovenste draagarm en of er daarna nog sprake is van bump-steer- effect., dus geen draaiing van het stuur bij invering....de originele maat shims voldeden..dus...

Van wat ik heb begrepen, is de nummering af fabriek per auto afgesteld, dus specifiek voor deze auto met deze stuurinrichting enz. en kan het dus bij een adere F4 weer anders zijn.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155878Bericht jeffr4 »

Ohja, ik kan mij nog herinneren, dat ik het ( nieuwere) stuurhuis zonder de opvulplaatjes had gemonteerd
om zodoende de afwijking zo duidelijk mogelijk te laten meten en ter plekke losgedraaid en plaatje tussen geschoven. Volgens mij , als je het niet meer weet, welke kant is dit een manier. het zijn niet zo grote tussenwaardes, maar in een nr 1 of nr 4 zit toch wel een meetbaar verschil.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155879Bericht dick holtrop »

plaatjes zitter er gewoon in, na de restauratie 5 jaar geleden heeft deze f4 altijd een vreemde wegligging gehad, totdat ik deze week las dat er verschillende plaatjes links en rechts zitten.

vandaar

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155884Bericht jeffr4 »

Okeeee, maar persoonlijk.lijkt mij , dat er een andere oorzaak ligt, bij een vreemde wegligging en niet bij
de stuurgeometrie...
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155887Bericht dick holtrop »

klopt ik heb ook zitten rommelen met de toespoor uitspoor etc, ik denk dat ik hem eens laat uitlijnen.

ik snap inmiddels wat je bedoelt, in mijn r5 werkboek staat ook zoiets, je moet dan de wiel ophanging 120 mm naar beneden trekken, dan met een laser op 1.3 m een punt neer zetten, dan de wielophanging 80 mm laten ontspannen, dan moet er een bepaalde maat afgelezen worden, etc.

heeft dus alleen effect op remmen optrekken en snelle bochten,

groet dick

ps wat zou het effect op de lagers kunnen zijn? in ben nogal een bochten coureur!,
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155944Bericht Bertje »

dick holtrop schreef:klopt ik heb ook zitten rommelen met de toespoor uitspoor etc, ik denk dat ik hem eens laat uitlijnen.
Dedicated toespoor/uitspoor afstel tool: post van 21 oktober: viewtopic.php?f=18&t=15340&start=210
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: maten opvulplaatjes stuurinrichting f4

Bericht: # 155951Bericht RVIER »

heren

onze R4 heeft graag uitspoor (voorzijde) en toespoor (acheras). Ik heb eens te weinig uitspoor gehad en daarmee worden de R4 er zenuwachtig en weinig koersvast zeker boven de 80.

De plaatjes hebben te maken met de verandering van de stuurgeometrie bij in-/uitveren en er is inderdaad een complexe manier van afstellen.

Wat je in ieder geval kunt proberen is de plaatjes links/rechts om te wisselen en te kijken of het effect dan weg is.

met snelle bochten heeft het niet zoveel te doen hij duikt dan sowieso naar een kant

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie