Pagina 1 van 1

Geplaatst: vr apr 04, 2003 1:47 pm
door David
Hallo forum.

Ik word bij een rechte bocht getrakteerd op geklapper, "doegedoegedoek" zeg maar. Hoe scherper de bocht hoe harder, bij volledig indraaien en (een beetje) gas geven echt "kloink kloink kloink". Ook bij rechtuit accelereren is er een trilling te voelen die sneller wordt naarmate de snelheid hoger wordt, onafhankelijk van de ingeschakelde versnelling. Bij gas los is er niks te voelen. Dit duidt er blijkbaar op dat de linkse aandrijfas duidelijke tekenen van slijtage begint te vertonen. Mijn vraag is: hoe lang duurt het nog voordat er daadwerkelijk iets afbreekt? Ik bedoel: Is het verstandig die as (uit voorzorg!?) te vervangen of is dat geldverspilling en kan ik beter wachten tot het echt erg wordt?

Geplaatst: vr apr 04, 2003 2:00 pm
door Ron
Jouw symptomen zijn al reden genoeg om hem te vervangen.
Je kunt met een as doorrijden totdat hij breekt. Simpel.
Dit soort dingen gebeuren uitsluitend op de meest ongelegen momenten, héél ver van huis.
Het is niet te zeggen hoe lang je ermee kunt blijven rijden, de vraag is of het verstandig is als je het doet.

Direct vervangen is het devies.

Geplaatst: vr apr 04, 2003 2:02 pm
door Ron
PS Wat bedoel je met "hallo forum"?
Je bent zelf ook het forum!

Geplaatst: vr apr 04, 2003 2:05 pm
door David
Ja, danke well!! Mijn garagist zei dat ik er de wereld nog meer rondkwam, maar aangezien ik een flinke (Franse) vakantierit op de kalender heb staan is vervanging toch wel verstandig ja... Kan ik volstaan met het vervangen van alleen de linkse as (lawaai bij rechtse bocht dus...)of is het beter om dan maar meteen beide kanten van verse assen te voorzien? (Vraag tussen de regels door: Wat kost zo'n as?)

Geplaatst: vr apr 04, 2003 2:51 pm
door Goof
Die as breekt voorlopig echt niet door hoor. het zijn je homokineten die de geest geven. Dit wil zeggen dat die naaldlagertjes mooi door je lagervet geroerd zitten en er bijgevolg een enorme speling tussen as en homokineten zit. Dit geeft m.i. dat rotgeluid. Op een gegeven moment zijn de lagerschalen ook versleten door al dat geklapper en gebonk en dan breken ze of zo. dan zou het zo kunnen zijn dat bij scherp insturen de as uit de homokineet schiet o.i.d. en dan heb je de poppen aan het dansen. Nieuwe as is dus een aanrader, maar nog niet echt noodzakelijk.

Geplaatst: vr apr 04, 2003 2:59 pm
door Willem de Zwijger
Ik dacht dat zo'n as nieuw ongeveer 100 guldentjes kostte, dus in Euro's valt het reuze mee. En bij de club heb ik er een keer twee gekocht (het bedrag is me ontschoten) waarvan bij thuiskomst er 1 de prullebak inkon vanwege een defect rubber.
En alleen de kapotte vervangen zou ik zeggen.

Geplaatst: vr apr 04, 2003 4:31 pm
door Goof
Ik zou ze allebei vervangen. Goedkoopste prijs die ik gezien heb lag rond de 90 euro per stuk, dus geen guldens.

Geplaatst: vr apr 04, 2003 9:14 pm
door Ron
Ik zou ook gewoon eentje doen hoor. En zeker vóór de rit naar Frankrijk.

Als het rubber kapot is (aandrijfashoes) moet je niet heel de as weggooien!

Geplaatst: vr apr 04, 2003 9:24 pm
door Goof
Zijn er overigens ook losse homokineten te koop? Je kunt zo'n overzetstuk van de as afhalen, waar die dingen op zitten. Moet er ook vanaf indien de hoezen stuk zijn. Als die dingen los te koop zijn, dan hoef je niet de hele as weg te gooien.