Hoe stuk kan een aandrijfas??
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Hallo forum.
Ik word bij een rechte bocht getrakteerd op geklapper, "doegedoegedoek" zeg maar. Hoe scherper de bocht hoe harder, bij volledig indraaien en (een beetje) gas geven echt "kloink kloink kloink". Ook bij rechtuit accelereren is er een trilling te voelen die sneller wordt naarmate de snelheid hoger wordt, onafhankelijk van de ingeschakelde versnelling. Bij gas los is er niks te voelen. Dit duidt er blijkbaar op dat de linkse aandrijfas duidelijke tekenen van slijtage begint te vertonen. Mijn vraag is: hoe lang duurt het nog voordat er daadwerkelijk iets afbreekt? Ik bedoel: Is het verstandig die as (uit voorzorg!?) te vervangen of is dat geldverspilling en kan ik beter wachten tot het echt erg wordt?
Ik word bij een rechte bocht getrakteerd op geklapper, "doegedoegedoek" zeg maar. Hoe scherper de bocht hoe harder, bij volledig indraaien en (een beetje) gas geven echt "kloink kloink kloink". Ook bij rechtuit accelereren is er een trilling te voelen die sneller wordt naarmate de snelheid hoger wordt, onafhankelijk van de ingeschakelde versnelling. Bij gas los is er niks te voelen. Dit duidt er blijkbaar op dat de linkse aandrijfas duidelijke tekenen van slijtage begint te vertonen. Mijn vraag is: hoe lang duurt het nog voordat er daadwerkelijk iets afbreekt? Ik bedoel: Is het verstandig die as (uit voorzorg!?) te vervangen of is dat geldverspilling en kan ik beter wachten tot het echt erg wordt?
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Jouw symptomen zijn al reden genoeg om hem te vervangen.
Je kunt met een as doorrijden totdat hij breekt. Simpel.
Dit soort dingen gebeuren uitsluitend op de meest ongelegen momenten, héél ver van huis.
Het is niet te zeggen hoe lang je ermee kunt blijven rijden, de vraag is of het verstandig is als je het doet.
Direct vervangen is het devies.
Je kunt met een as doorrijden totdat hij breekt. Simpel.
Dit soort dingen gebeuren uitsluitend op de meest ongelegen momenten, héél ver van huis.
Het is niet te zeggen hoe lang je ermee kunt blijven rijden, de vraag is of het verstandig is als je het doet.
Direct vervangen is het devies.
Ja, danke well!! Mijn garagist zei dat ik er de wereld nog meer rondkwam, maar aangezien ik een flinke (Franse) vakantierit op de kalender heb staan is vervanging toch wel verstandig ja... Kan ik volstaan met het vervangen van alleen de linkse as (lawaai bij rechtse bocht dus...)of is het beter om dan maar meteen beide kanten van verse assen te voorzien? (Vraag tussen de regels door: Wat kost zo'n as?)
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Die as breekt voorlopig echt niet door hoor. het zijn je homokineten die de geest geven. Dit wil zeggen dat die naaldlagertjes mooi door je lagervet geroerd zitten en er bijgevolg een enorme speling tussen as en homokineten zit. Dit geeft m.i. dat rotgeluid. Op een gegeven moment zijn de lagerschalen ook versleten door al dat geklapper en gebonk en dan breken ze of zo. dan zou het zo kunnen zijn dat bij scherp insturen de as uit de homokineet schiet o.i.d. en dan heb je de poppen aan het dansen. Nieuwe as is dus een aanrader, maar nog niet echt noodzakelijk.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Zijn er overigens ook losse homokineten te koop? Je kunt zo'n overzetstuk van de as afhalen, waar die dingen op zitten. Moet er ook vanaf indien de hoezen stuk zijn. Als die dingen los te koop zijn, dan hoef je niet de hele as weg te gooien.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------