Pagina 1 van 2

Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: ma dec 22, 2014 4:23 pm
door marcGTL.BE
Dit is een vliegwiel van een Twingoblok een heeft een 36-1 patroon. Zijn er ook andere vliegwielen met zo een patroon die passen in een gtl schakelbak, dus met een kleinere diameter
Afbeelding

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: ma dec 22, 2014 5:43 pm
door jeffr4
Al een keer eerder tegen dit probleem aangelopen en....geen kleinere diameter, althans eentje kant en klaar, die past in een R4 bak...

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: ma dec 22, 2014 6:07 pm
door marcGTL.BE
Ik vermoede het al, maar eerst eens vragen voor ik andere ideeën begin uit te werken. ik speel met het idee om de volledige mono injectie en ontsteking van een Twingo over te plaatsen in een R4. Wijzigen van motorblok mag niet in België dus dat ga ik ook niet doen/vermelden :wink:

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: di dec 23, 2014 12:53 am
door deutz
Vliegwiel afdraaien en starterkrans van 4 GTL erop krimpen?
gr.Jan.

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: di dec 23, 2014 1:32 am
door marcGTL.BE
Ondertussen al van iemand vernomen die met een afgedraaid vliegwiel met verkleind 36-1 patroon en een starterkrans erop gekrimpt rondrijdt, dus het kan

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: di dec 23, 2014 11:35 am
door Okido
Mooi dat het kan, maar hoe kan je een 36-1 patroon verkleinen? Ga je niet een tandje missen dan?

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: di dec 23, 2014 12:16 pm
door marcGTL.BE
De tandjes worden dan ook kleiner Waardoor de impulsen op het zelfde moment komen. in het totaal moet de diameter ongeveer 10 mm verkleinen dat is bij elke tand 5 mm eraf.

De tanden hebben een trapeziumvorm, als je de schuine kanten rechter maakt zal het loopvlak zelf niet veel kleiner worden

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: di dec 23, 2014 12:31 pm
door jeffr4
Deze methode komt mij heeeeel bekend voor :D .
Wil je trouwens alleen de ontsteking overzetten of in combinatie met de twingo injectie...?

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: di dec 23, 2014 12:59 pm
door marcGTL.BE
Wil je trouwens alleen de ontsteking overzetten of in combinatie met de twingo injectie...?
Eigenlijk alles, Ik ben nog niet de echte motortechneut, ik zie het meer als een uitdaging op een eigen experimentele manier met de middelen die ik ter beschikking heb om zo meer kennis te ervaren.

Als het niet lukt ben ik wel een ervaring rijker, dus nooit iets verloren

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: ma feb 02, 2015 6:23 pm
door Bertje
Heeft iemand wel eens uitgezocht of je zo'n groot 36-1 vliegwiel niet gewoon kunt vervangen door een kleiner 42-2 vliegwiel van de R5 AT? Misschien kan de ontstekingsmodule wel gewoon met verschillende tandenpatronen overweg?

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: ma feb 02, 2015 10:32 pm
door R4F4TX
Afbeelding

Dit is ook nog een optie om het vanaf je krukaspoelie te gaan doen moet he wel een en ander aanpassen. Dit is project begeeft zich nog in een testfase.

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: ma feb 02, 2015 11:02 pm
door roberto
Dan is er ook een optie, boor per cilinder een gat in de kop tap er draad in draai er 4 HF druk sensors in sluit deze aan op een chipschakeling die bij de hoogste druk schakelt sluit deze aan op de Velleman en het moet volgens mij werken.

Vervroeging heb je waarschijnlijk niet nodig omdat er geschakeld wordt met zeer precieze gegevens namelijk het punt van de hoogste druk van de compressieslag dat is echt het moment dat daar een knal moet komen.

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: di feb 03, 2015 12:28 am
door deutz
Het punt vd hoogste druk is met de zuiger boven in.
Als je dan een vonk gaat geven ben je aan de late kant!
Ook oa door tijd verlies en daarom te laat vonken, de zuiger is alweer op weg naar beneden!
Dus vandaar een vervroeging die dit gaat voorkomen, hoe die vervroeging dan ook uitgevoerd wordt.
gr.Jan.

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: di feb 03, 2015 12:42 am
door roberto
Als je onder op de krukas mechanisch het BDP op de zuiger gaat zoeken dan ben je altijd te laat vandaar de vervroeging, meet je het moment van de hoogste druk op de zuiger dan heb je het juiste moment dit wordt doorgegeven met een snelheid van 300.000 km per seconde dus dat te late is te verwaarlozen, de mechanisch overbrengingen van het ontsteking tijdstip zorgen voor vertraging

Re: Vliegwiel met 36-1 patroon voor R4

Geplaatst: di feb 03, 2015 8:12 am
door Okido
Wat Jan wil zeggen is dat vervroeging noodzakelijk is vanwege de vertraging in het verbrandingsproces. Vooral als de motor meer toeren gaat maken of als het mengsel wat armer is.

Die HF druksensor is wel een heel creatief idee. Je zou de elektronische schakeling kunnen aanpassen, als de hoogst bekende druk gemeten bekend is en dan iets vervroegen.