Rodeo GT Turbo

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 154826Bericht Okido »

Soms gaat men 1 stap vooruit en dan weer twee stappen terug. Afgelopen zondag had ik de motor er weer uitgehaald om nu de pakkingen te vervangen en alles te monteren, zodat ik 'm definitief kon plaatsen. Na het vliegwiel gemonteerd te hebben - uiteraard met loctite en het juiste aanhaalmoment; de koppelingsplaat gecentreerd; de versnellingsbak geplaatst, kwam ik erachter dat de startmotor niet past.

Op zich past de startmotor wel, maar er zit slechts 2,5 mm ruimte tussen spruitstuk en startrelais. Dat kan niet gezond zijn.
Afbeelding

Vervolgens geprobeerd of een andere startmotor uitkomst biedt, maar helaas. Met Ducelier, Femsa, Paris-Rhone en Valeo geen verschil.
Afbeelding

Er was 1 startmotor die geheel niet paste maar wel erg overeen kwam met een GTL-startmotortje en deze had z'n relais een kwart slag gedraaid. Dat was de startmotor van een Super 5. Ik heb een e-mail gestuurd naar een clublid die ook een turbomotor aan het inbouwen is. De motor van hem is al voorgeconfigureerd, omdat die al in een R4 heeft gezeten. Aan de foto's van hem kon ik niet heel veel opmaken, maar hij dacht zelf dat de startmotor van een Super 5 afkwam (nog bedankt Johan). Ik had al gezien dat een stukje afdraaien van de startmotor misschien uitkomst zou bieden en dat versterkte dus mijn vermoeden.

Dus op naar een revisiebedrijf met draaibank en zo kreeg ik het terug:
Afbeelding

Gisteravond de startmotor weer in elkaar. Vervolgens een klein randje wegvijlen en de accu erop aansluiten. Hoezee, mijn geluk kon niet op.
Afbeelding

Dit was een flinke stap vooruit, alleen nu ook weer een stap terug, want door het verplaatste relais past de motorsteun niet meer, net als de steun voor de koppelingskabel. Vandaag heb ik de motorsteun aangepast en een nieuwe steun voor de koppelingskabel gemaakt. Deze kabel loopt nu precies om het relais heen en de stuurstang. Hier heb ik nog geen foto's van, da's voor de volgende keer.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 154850Bericht RVIER »

@okido

afdraaien is mooi maar de bendix komt dan wel dichter bij de startkrans. Mogelijk kan hij daardoor niet ver genoeg bewegen om de startmoter te laten lopen :-(.

welke startmotor zit er dan (bij Volvo?) orgineel onder?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 154853Bericht Bertje »

Mooi werk, Ido! Het meeste werk gaat inderdaad in dweilen zitten, oftewel het fixen van hindernissen die onderweg ontstaan. Moet er geen vulplaat tussen startmotor en versnellingsbaktussenhuis? Om te voorkomen dat het tandwiel in het triggerwheel van de elektronische onsteking hapt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 154855Bericht Okido »

@RVIER en @Bertje
Ik had eerst het GTL-vliegwiel erin. Hiervan zaten de tanden te diep in de bak. Daarom heb ik het vliegwiel van de R5 TX erin gezet. Toen heb ik de startmotor Super 5 vergeleken met het korte model startmotor GTL. Deze zijn bijna hetzelfde behalve de aluminium behuizing, die de stand van het relais bepaald. De as is precies gelijk gecentreerd, echter komt de bendix ondanks het R5TX vliegwiel niet diep genoeg. Ik heb de afstand van de bendix van de Super 5 startmotor vergeleken met de R4 startmotor met de uitvulplaat erop. Dit scheelde ruim 6 mm. Dat heb ik af laten slijpen. Daarom is nu geen uitvulplaat meer nodig.

Daarna de accu erop om te kijken of het vliegwiel draait en er geen rare geluiden uitkomen. Dat was eerst wel het geval, want ik was de veer die de bendix bedient vergeten. Het lijkt nu goed te draaien, maar dat is moeilijk te zien door het kijkgaatje in de versnellingsbak. In theorie na het vele uitmeten moet het kunnen.

Ik heb van Volvo en Daf op Google wat startmotoren bekeken, maar het leek dat relais toch de verkeerde kant opstonden

Hieronder de oplossing voor de koppelingskabel:
Afbeelding
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 154867Bericht Bertje »

OK, duidelijk. In plaats van te diep ging het tandwiel dus aanvankelijk niet diep genoeg.

Koppelingskabel ziet er keurig uit, alsof het zo bedoeld is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155105Bericht Okido »

Na een weekend klussen de volgende update. Ik had eerder al 2 pijpjes gelast op een plaat waar normaal de waterpomp komt. Dit komt tegen het schutbord aan en het is lastig daarvoor de juiste slangen in de juiste maat te vinden. Ook moeten die op een vervelende plek worden vastgeschroefd als de motor is gemonteerd. Daarom heb ik er een soort spruitstuk van gemaakt.
Afbeelding

Uiteindelijk komt er 1 inlaat vanaf de waterpomp en 3 uitlaten uit het blok (circuit verwarming en vortex, circuit radiateur en circuit carburateurvoet en turbo). Een normale waterpomp heeft 3 inlaten, maar omdat mijn waterpomp wordt verplaatst, verplaatsen deze inlaten mee.
Afbeelding

Even in de hamerite gezet. Ook zie je een steun waarmee de kop extra aan het blok wordt vastgezet ter bescherming van de koppakking. Dit is bij de turbo-uitvoering noodzakelijk vanwege het gewicht van de turbo aan de andere kant van de kop en het feit dat de pakking twee maal zo dik is.
Afbeelding

En zo ziet het eruit als het definitief is gemonteerd. Ook al zal je er niets van zien als de motor in de auto zit.
Afbeelding
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155106Bericht Bertje »

Heeft nog wat hoofdbrekens gekost gezien dat doosje aspirientjes :D
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155121Bericht Bertje »

Zit die stomp van de krukaspoulie niet in de weg? Dit gezien dit topic: viewtopic.php?f=18&t=15785&start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155123Bericht Okido »

Ik heb de motor definitief (naar ik hoop) erin zitten. Ik zal er vanavond eens onder kruipen en kijken of ik een inschatting kan maken. Die "stomp" zit niet in de weg, maar of er een heel wiel aangehangen kan worden weet ik niet. Het heeft nogal schuine kantjes bij het schutbord.

Ik heb de stomp laten zitten omdat ik het niet voor elkaar kreeg om het distributietandwiel van de krukas af te krijgen van m'n andere motor.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155130Bericht Okido »

Ik heb vanavond even gekeken naar de ruimte voor een schijf, wiel poelie o.i.d. tussen de motor en het schutbord. Kon ik meteen even de motorsteunen vastzetten en de koppelingskabel vervangen.

Het kan wel er is nog circa 1 cm ruimte tussen schutbord en schijf. Het zal alleen geen groot wiel worden. De as zit zo'n 5 a 6 cm van het chassis af.

jeffr4 zal uitsluitsel kunnen geven of het bij de R4 anders is. Hij heeft de poelie laten zitten en die is naar ik meen 16 cm in diameter.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155135Bericht Bertje »

Dat wordt krap, zeker bij starten en koude motor zal het blok wat rammelen in de ophangrubbers, en ga je die cm wel zo ongeveer nodig hebben.

Jeffrey heeft het schutbord aangepast om met die poulie weg te komen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155136Bericht Okido »

Een centimeter is wel voldoende. Een dergelijke uitslag kan alleen komen door kantelen, dan moet je denken aan de uiteinden van het blok zoals de uitlaat. Op de plek van deze poelie zouden de zijsteunen een centimeter moeten verschuiven om de speling teniet te doen.

Ik meen dat jeffr4 daar niet heeft gelast, misschien wat licht uitgedeukt. Het chassis van de Rodeo en de R4 is exact hetzelfde en daar zit de grootste krapte.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155137Bericht jeffr4 »

Inderdaad heb ik daar geen laswerk verricht, maar vanwege de onderzijde van de poelie wat meer ruimte met de hamer gemept, om deze ook bij wat uitslag vrij te laten draaien'.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de Super5 zit aan die zijde natuurlijk ook de waterpomp/dynamo , aangedreven door deze krukaspoelie en om wat minder ruimte in het schutbord te hoeven maken, heb ik wel de dynamo hoger op het blok geplaatst.

Afbeelding

Voor de bouw van de Qutrelle met de K type 1600 cc heb ik daar wel ruimte moet maken en chassis aangepast,... blok is iets langer :D
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155500Bericht Okido »

Ondanks hints van mijn vrouw dat het 14 februari is vandaag, toch maar gaan sleutelen. Eerst de carbuarteur aangepakt, alle pakkingen en membraambjes vernieuwd. Het gaat om de Solex 32 DIS Turbo. De toevoeging Turbo betekent dat deze carburateur is aangepast om met overdruk om te gaan. Een een gewone carburateur werkt met onderdruk. Bij het schoonmaken kwam ik er achter dat de sproeier een 135 was i.p.v. een 125. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar met een hoger turbodruk gereden. Ik heb uit een andere carb een standaard sproeier teruggezet.
Afbeelding

Mijn ventilator was kapot. De R5 GT heeft de kwaal dat de lagers op gegeven moment erg zwaar gaan en dat de draden precies bij de ingang van de elektromotor gaar worden. Ik had via marktplaats een ander gekocht, echter was die er nog erger aan toe.
Afbeelding

Gelukkig zag ik bij een tunebedrijf, waar ik wat uitlaattape haalde een ventilator staan. Het bleek een showroommodel te zijn voor drie tientjes, dus meteen meegenomen. Deze paste precies, draait heel stil en is nog platter ook. Ik helemaal blij.
Afbeelding

Inmiddels een plekje gevonden voor de waterpomp.
Afbeelding

Echter voor ik deze compleet kon aansluiten moest eerst het olieleidingsysteem in orde, omdat ik daar anders niet meer goed bij zou kunnen. Het oliefilter is daarom naar boven verbannen.
Afbeelding

Nu nog de laatste koelslangen aansluiten en vervolgens de brandstoftoevoer gaan regelen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Rodeo GT Turbo

Bericht: # 155508Bericht jeffr4 »

Wat heb je op het blok gebruikt om de leidingen ( standaard R5 zo te zien) aan te sluiten, een
adapter, die er op is te schroeven met de 2 aansluitingen? En tussenblok -adapter gebruikt met schroefdraad verlengstuk voor de filter?
Plaats reactie